• 1399/01/10 - 06:12
  • - تعداد بازدید: 4
  • - تعداد بازدیدکننده: 4
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZWfVo

تاثير اخبار کرونا بر واکنش عاطفي کودکان / يک‌سوم کودکان اخبار تماشا مي‌کنند

شيوع کرونا در کشور موجب شده که نقش رسانه‌هاي گروهي در ارائه اطلاعات به مردم‌ پر رنگ تر از قبل بشود. روانشناسان بر اين باورند، پوشش رسانه اي اخبار در حوادث، تأثير قابل‌توجهي در واکنش‌هاي عاطفي کودکان دارد؛ مطالعات نشان داده است که يک‌سوم کودکان اخبار تماشا مي‌کنند.

شيوع کرونا در کشور موجب شده که نقش رسانه‌هاي گروهي در ارائه اطلاعات به مردم‌ پر رنگ تر از قبل بشود. روانشناسان بر اين باورند، پوشش رسانه اي اخبار در حوادث، تأثير قابل‌توجهي در واکنش‌هاي عاطفي کودکان دارد؛ مطالعات نشان داده است که يک‌سوم کودکان اخبار تماشا مي‌کنند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه و به نقل از صفحه اينترنتي دانشکده علوم رفتاري و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکي ايران، تحقيقات گسترده‌اي تأثير خشونت و پرخاشگري را بر کودکان و خانواده‌هايشان بررسي کرده و نتايج آنها نشان مي دهد که قرار گرفتن در معرض اخبار حوادث به ويژه از طريق تلويزيون، داراي تأثير باليني قابل‌توجهي بر کودکان است.
کودکان به‌طور متوسط 20 ساعت در هفته تلويزيون تماشا مي‌کنند و هشتاد درصد زماني که کودکان تلويزيون تماشا مي‌کنند، تنها و بدون نظارت هستند؛ بيش از 50 درصد کودکان پس از تماشاي اخبار حوادث احساس عصبانيت، غمگيني و افسردگي مي‌کنند.
سن کودک در پاسخ به رسانه‌ها اثر مي‌گذارد. درک و تفسير کودکان از تلويزيون و رسانه‌ها با سطح رشد شناختي و رواني آن‌ها ارتباط دارد. کودکان بعد از تماشاي تصاوير آسيب‌زا، کمتر از بزرگ‌سالان مي‌توانند احساسات خود را تنظيم کنند.


کودکان در سن پيش‌دبستاني


کودکان در سن پيش‌دبستاني بيشتر تحت تأثير تصاوير و صداهاي احساسي قرار مي‌گيرند. آن‌ها بيشتر از تصاوير در مورد اجساد مردگان يا بازماندگان خونين و گريه قربانيان ناراحت مي‌شوند. آن‌ها قادر به درک ميزان فاجعه نيستند.
پيش‌دبستاني‌ها نمي‌توانند بين تصاوير زنده و تکراري تمايز قائل شوند. اگر بارها و بارها وقايع نشان داده شود، آن‌ها معتقدند که اين فاجعه بارها در زندگي واقعي رخ مي‌دهد. آن‌ها احتمالاً معتقدند که حوادث هم‌زمان با پوشش رسانه‌اي، در حال وقوع است و معتقدند که اين اتفاق در نزديکي خانه آن‌ها رخ‌ داده است.


کودکان دبستاني


کودکان دبستاني درک بهتري از اين رويدادها دارند اما به‌ طور صحيح تفسير نمي‌کنند و در درک واکنش بزرگسالان مشکل‌ دارند. آن‌ها نسبت به کودکان آسيب‌ديده يا کساني که والدينشان کشته‌ شده، حساس‌ترند. کودکان سن مدرسه بيشتر به امنيت خود و خانواده‌شان توجه مي‌کنند.


نوجوانان


 نوجوانان نسبت به فرزندان خردسال بيشتر توانايي فهم وقايع رادارند اما هم ‌زمان تحت تأثير تصاوير قرار مي‌گيرند. همچنين در مورد تأثير تهديدات بر آينده و واکنش‌هاي جامعه نگران هستند. آن‌ها قادرند مفاهيم پيچيده‌تر و فلسفي مانند عدالت اجتماعي و سياست را درک کنند.
درگيري آنها با هويت و جايگاهشان در جامعه ممکن است تحت تاثير ادراک تحريف‌شده‌شان از حوادث قرار بگيرد. ممکن است احساس کنند که دنيا و ارتباط انسان‌ها خطرناک، غيرقابل‌اعتماد و غيراخلاقي است. اين جهان‌بيني ممکن است تأثير منفي بر احساس آن‌ها نسبت به آينده داشته باشد. پوشش رسانه‌اي از حوادث مي‌تواند تأثيرات مثبت و منفي داشته باشد.


تأثيرات سازنده


رسانه‌ها نقش مهمي در پخش سريع اطلاعات به مناطق محلي، ملي و بين‌المللي ايفا مي‌کنند. پوشش رسانه‌ها انسجام خانواده و جامعه را تسهيل مي‌کند. انتشار اطلاعات آموزشي را تسهيل مي‌کند و مي‌تواند به‌عنوان وسيله‌اي براي بحث و گفتگو در ميان کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان باشد.
 رسانه، اينترنت و تلفن ممکن است به‌عنوان يک سيستم پشتيباني گسترده خدمت کند. تلويزيون قادر است که به خانواده‌ها در مورد چگونگي کمک به کودکان در مقابله با اضطراب مربوط به حوادث توصيه دهد. تبليغات پايدار از طريق رسانه‌هاي مختلف براي اطلاع‌رساني به افراد در مورد منابع مشاوره و ترغيب آن‌ها به دريافت خدمات بهداشت روان مؤثر است.


اثرات مخرب


اثرات منفي و علائم مرتبط با استرس در کودکان در معرض پوشش رسانه‌اي حوادث بررسي‌شده است. قرار گرفتن مکرر در معرض اخبار براي کودکان به دليل عدم بلوغ شناختي‌شان مضر است. تأثير پوشش مکرر ممکن است باعث آسيب شود و شدت و مدت اثرات آسيب را افزايش دهد.
رسانه‌ها همچنين ممکن است تأثير منفي بر والدين و مراقبين داشته باشد که اين امر به ‌طور مستقيم بر توانايي مقابله‌اي فرزندانشان تأثير مي‌گذارد. براي سنجش تأثير پوشش رسانه‌اي از حوادث و تعيين اينکه آيا اثرات مضر يا مثبتي بر سلامت روان دارند، تحقيقات بيشتري لازم است.

 
  • گروه خبری : اخبار جایگاه
  • کد خبر : 328032
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم