مشارکت مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در تولید محصولات مراقبت پوستی دریایی
موسس شرکت دانشبنیان "نیکا طب دریا" توضیحاتی درباره همکاری با مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در تولید محصولات مراقبت پوستی دریایی ارائه کرد و گفت: این شرکت اقدام به تولید محصولات مراقبت پوستی بر پایه ماده موثره دریایی کرده است به این صورت که ماده موثره محصولات دریایی تولید شده، به روش بایوتک از مواد دریایی به دست میآید و پس از خالصسازی کامل، از این ماده موثرهها برای تولید محصولات مراقبت پوستی مانند ماسک، لوسیون، کرم و... استفاده میشود.
دکتر فاطمه پیشهور زاد در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه ۱۵ سال است که در زمینه بایوتکنولوژی دریا فعالیت میکند، گفت: این فعالیت بر روی مواد زیست فعال دریایی و ماده موثرههای دارویی و درمانی است به این صورت که ترکیبات کاربردی مورد نیاز محصولات خود را از موجودات دریایی استخراج میکنیم.
وی افزود: طی سالهای گذشته بر مباحث ضد سرطان، ضد باکتری و درمان سایر بیماریها با فرآوردههای به دست آمده از دریا کار کردم تا اینکه بر اساس تز دکتری تمرکز خود را بر تولید محصولات مراقبت پوستی دریایی گذاشتم.
پیشهور زاد درباره نحوه شکلگیری شرکت "نیکا طب دریا" که خود از سهامداران آن است، تصریح کرد: حدودا سه سال است که شرکت را تاسیس کردهام. عمده فعالیت این شرکت بر محصولات مراقبت پوست تخصصی دریایی بوده و تقریبا یک سال است که اقدام به تجاری سازی برند "فیچاو" به عنوان اولین برند تخصصی دریایی در زمینه مراقبتهای پوستی کردهایم.
او ادامه داد: ماده موثره محصولات دریایی تولید شده، به روش بایوتک از مواد دریایی به دست میآید و پس از خالصسازی کامل، از این ماده موثرهها برای تولید محصولات مراقبت پوستی مانند ماسک، لوسیون، کرم و... استفاده میشود.
وی با تاکید بر اینکه محصولات مراقبت پوستی تولید شده در این شرکت دانش بنیان توانایی رقابت با برندهای اروپایی و آمریکایی را دارند، بیان کرد: ما حتی قویتر از آنها هم عمل کردهایم زیرا ماده موثرههای بیشتری با منبع دریا را در تولیدات خود مورد استفاده قرار دادهایم.
پیشهور زاد در خصوص نحوه کار با محصولات دریایی و استخراج ماده موثره محصولات مراقبت پوستی از دریا، توضیح داد: زیست فناوری دریا به عنوان یکی از زیرشاخههای رشته زیست فناوری رشته بسیار جدیدی است.
وی با بیان اینکه در زیست فناوری دریا بحث استخراج مواد زیستی و زیست فعال مطرح است که با روشهای نوین اقدام به استخراج آنها میکنند، افزود: در این شیوه منبع استخراج، موجودات دریایی هستند اما نه به این معنا که به محیط زیست آسیب برسانیم چرا که ما تا جایی اجازه برداشت از دریا داریم که محیط زیست پایدار باشد. بنابراین خیلی وقتها برخی از این موجودات را خودمان در محیط آزمیشگاه تکثیر میکنیم، به عنوان مثال از شرکتهایی میکروجلبکها را خریداری میکنیم تا مورد مصرف قرار دهیم. منابع دیگر مورد استفاده در محصولات ما نیز زائدههای پوستههای میگو، ماهی، مینرالهای دریایی و ... هستند.
پیشهور زاد افزود: این به آن معنا است که برای تولید هر محصول شاید ۸ یا ۱۰ ماده موثره استفاده کنیم که همگی بر پایه موجودات دریایی هستند که سازگار با بدن بوده و عوارض شیمیایی هم ندارند. به جز ماده موثرههایی که حاصل تکثیر در خارج از محیط طبیعی هستند، سایر ماده موثرهها از دریاهای کشور به دست میآیند.
او تاکید کرد: به این علت ما مدعی هستیم که اولین برند تخصصی دریایی هستیم که تمام محصولات خود را از ماده موثره میسازیم به این معنی که به عنوان مثال از ۱۰ یا ۲۰ کیلوگرم جلبک تنها نیم گرم ماده موثره استخراج میکنیم و تنها آن بخشی را استفاده میکنیم که اثر دقیقی بر سلول پوست دارد.
این دکتری علوم آبزیان، اظهار کرد: تاکنون در بعد آزمایشگاهی بر محصولات کار میکردیم و به تازگی وارد تولید در کارخانه شدهایم تا محصولات خود را وارد داروخانهها کنیم. در بدو فعالیت قصد تولید در سه خط ماسکهای لایه بردار، ضد چروک و آبرسان، ژل کرمهای آبرسان و ضد چروک دریایی و سرمهای مغزی پوست برای کلاژنسازی را داریم.
به گفته وی ماسک طراحی شده دریایی لایه بردار، ضد چروک و آبرسان به گونهای کار می کند که استفاده از آن همانند ۱۰ بار انجام پاکسازی پوست است.
او در پاسخ به این سوال که محصولات فعلی تولید شده از مواد موثره دریایی آیا میتواند در درمان تخصصی هم استفاده شود یا خیر؟، توضیح داد: آنچه که اکنون توسط شرکت ما برندسازی شده است در بعد محصولات مراقبت پوستی بوده و خط تولید دارویی نیست اما ماده موثرههایی که ما برای تولید محصولات خود استخراج میکنیم مستقیما بر سلولهای پوست انسانی آزمایش شده و تاثیرگذاری آن بر کلاژنسازی و الاستین سازی مشخص شده است.
وی افزود: به همین دلیل از آنجایی که این ماده موثرهها هرچه را که سلول پوست برای احیا نیاز دارد، تامین میکند؛ درنظر داریم که به تولید محصولات پوستی صرفا درمانی هم ورود کنیم.
پیشهور زاد، ادامه داد: در حال حاضر از آنجایی که در تمام دنیا برندسازی و تجاری سازی محصولات مراقبت پوستی نسبت به محصولات درمانی راحتتر است به همین دلیل ترجیح دادیم با این خط تولید آغاز کرده و بعدتر با فراهم شدن شرایط به تولید محصولات دارویی ورود کنیم.
وی درباره روند اخذ مجوزهای لازم برای تهیه و تولید محصولات مراقبت پوستی دریایی، بیان کرد: ما نزدیک به ۱۵ مجوز مختلف برای شرکت طی سه سال گذشته اخذ کردیم که زمان زیادی از ما گرفت. درخصوص تولید محصول بر اساس برآوردهایی که انجام دادم مشخص شد ما کارخانههایی باکیفیت با ظرفیت تولید بالایی داریم که یا بخش بزرگی از آنها خالی است و یا در معرض ورشکستگی هستند و همین باعث شد تا علیرغم کسب جواز تاسیس کارخانه، ترجیح دهم که سرمایه هنگفتی برای ساختار جدید نگذارم.
وی ادامه داد: بنابراین همان مبلغی را که باید برای تاسیس کارخانه میگذاشتیم، برای تجاریسازی محصول، توسعه بازار و تبلیغات هزینه کردیم؛ از این رو با تولید قرارداردی از ظرفیت همین کارخانههایی که ذکر کردم استفاده کردیم تا برند، تخصص، فرمول و ماده موثره دریایی از شرکت ما و کارخانه و تجهیزات از کارخانهدار باشد. با انتخاب این شیوه همکاری مجوز تولید از سازمان غذا و دارو هم اخذ شد.
او با اشاره به اینکه شرکتهای دانشبنیان اصولا سرمایههای زیادی ندارند که وارد بازار کنند، اظهار کرد: به همین دلیل برای اینکه به حداقلها بسنده کنیم، بخش زیادی از کارهای شرکتی را برونسپاری کردم که باعث شد به شکل غیرمستقیم هم عدهای مشغول به کار شوند اما به غیر از آن نزدیک به ۸ تا ۱۰ نفر را برای تولید، برندیگ و... به شکل مستقیم استخدام کردیم.
وی درخصوص فرایند قیمتگذاری محصولات مراقبت پوستی دریایی، اظهار کرد: محصولات ما در شرف عرضه به داروخانهها است که نهایتا این اتفاق تا یک یا دو ماه آتی به وقوع میپیوندد. این محصول اعلی است و برای گروهی طراحی شده که برخورداریهای مالی بیشتری دارند.
او با اشاره به مشکلات و ممنوعیت ورود کالاهای لوکس به کشور، تصریح کرد: به دلیل کمبود یا فقدان محصول خوب پوستی دریایی در کشور، سعی کردیم محصولی با کیفیت بالا تولید کنیم که در سطح میان رده قرار نگیرد.
وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه قیمت ماده موثرهها و مواد اولیه ما بالا است، قیمت محصول ما هم به نسبت سایر کالاهای ایرانی بالاتر خواهد بود اما با سنجش رقابتی قیمت در محصولات مشابه خارجی متوجه میشویم که قیمتگذاری ما در مقایسه با نمونه خارجی به شکل منصفانهای انجام شده است چرا که محصولات انگلیسی و آمریکایی تا ۱۰ برابر بیش از محصول ما هم قیمت دارند. با این تفاسیر محصول فعلی ما احتمالا با قیمتی حدود ۸۰۰ هزارتومان عرضه شود.
او درباره نحوه آشنایی و همکاری با مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران برای به سرانجام رساندن تولید محصولات مراقبت پوستی دریایی شرکت خود، اظهار کرد: تقریبا دو سال قبل در همایش مشترک دریا و مباحث پزشکی با مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران آشنا شدیم.
وی افزود: پس از آشنایی با مرکز، ایده خود برای تولید محصولات مراقبت پوستی از جمله ایده تولید نانو کرم دریایی را مطرح کردم که این ایده در حال کسب مجوزهای لازم است و تولید آن را به بعد موکول کردیم. بخشهای دیگر ایده برای تولید محصول مراقبت پوستی دریایی از سوی مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران مورد قبول واقع شد و همکاری ما آغاز شد.
این دکتری علوم آبزیان ادامه داد: رییس مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در بحث مارکتینگ و برندینگ، یک گروه را به ما معرفی کردند و در شرف همکاری با این گروه هستیم تا توزیع کالا را انجام دهند و بتوانیم به خوبی به بازار وارد شویم. فعلا وامی از مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نکردهایم اما در این زمینه هم رایززنیهایی صورت گرفته است.
او تاکید کرد: برقراری پل ارتباطی میان علم و صنعت کار بسیار مهمی است که مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام میدهد اما لازم است که این حلقه ارتباطی محکمتر شود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ مبنی بر «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» آیا در سال جاری توجه بیشتری به فعالیتهای دانشبنیان را حس کرده است یا خیر؟، گفت: دوستان در مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران این حمایت را به شکل ویژه از ما انجام دادند اما متاسفانه هنوز از سایر نهادها بازخوردی از شعار امسال نداشتیم. از طرفی محدودیتهای افزایش قیمت ارز و یا انتقال ارز هم فشاری دیگر بر ما است و این درحالی است که شرکتهای دانش بنیان در آغاز کار شکننده هستند و نیاز به حمایت دارند.
پیشهور زاد با اشاره به اینکه موضوع صادرات محصول به ویژه برای کشورهای منطقه از اولویتهایش است، بیان کرد: البته ما اگر بتوانیم بازار کشور را به خوبی پوشش دهیم قطعا در بعد صادرات هم موفق میشویم.
پایان مطلب//
نظر دهید