• 1399/11/14 - 05:13
  • - تعداد بازدید: 5
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
  • /Z8FVo
در گفتگوي تفصيلي با دانشجو؛

نظام مراقبت‌هاي اوليه علوم پزشکي ايران با پيروزي انقلاب به ثمر نشست / براي آموزش‌هاي تخصصي نيازي به خارجي‌ها نداريم

در گفتگوي تفصيلي با دانشجو؛


نظام مراقبت‌هاي اوليه علوم پزشکي ايران با پيروزي انقلاب به ثمر نشست / براي آموزش‌هاي تخصصي نيازي به خارجي‌ها نداريم


دانشگاه علوم پزشکي ايران از جمله دانشگاه‌هايي است که پس از پيروزي انقلاب اسلامي با دستاورد‌ها و پيشرفت‌هاي چشم‌گيري روبه‌رو شده است که در گفتگو با رئيس اين دانشگاه، آن‌ها را مرور مي‌کنيم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاري دانشجو، يکي از برترين دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور سال ???? با عنوان «مرکز پزشکي شاهنشاهي» توسط عبدالحسين سميعي بنيانگذاري شد. اين مرکز در سال ???? فعاليت‌هاي باليني و درماني را با تنها بيمارستان وابسته به خود با نام کلينيک ايرانشهر (بيمارستان شهيد دکتر رهنمون کنوني) آغاز و پس از تشکيل دانشکده‌هاي پرستاري و پيراپزشکي، براي تأسيس مقاطع تحصيلي کارشناسي و کارشناسي ارشد پرستاري و نيز سه رشته بانک خون، راديولوژي و آزمايشگاه در حد کارشناسي اقدام کرد. 
پس از پيروزي انقلاب و نيز انقلاب فرهنگي، فعاليت‌هاي مرکز پزشکي شاهنشاهي که ديگر به نام مرکز پزشکي ايران تغيير پيدا کرده بود در طول سال‌هاي ???? تا ????به‌طور محدود تداوم و پس از تصويب تأسيس دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در سال ???? از ادغام چند دانشکده و مؤسسه آموزش عالي در مرکز پزشکي رسماً تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکي ايران فعاليت خود را ادامه داد.        

به مناسبت فرا رسيدن ايام الله دهه مبارک فجر و چهل و دومين سالگرد پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي برآن شديم تا با جليل کوهپايه‌زاده رييس کنوني دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره مسائل و پيشرفت‌هاي اين دانشگاه و حوزه سلامت قبل و بعد از انقلاب اسلامي گفتگو کنيم. 
کمي از تاريخچه دانشگاه علوم پزشکي ايران و پيشرفت‌هاي آن در حوزه آمار تعداد دانشجويان، اساتيد، جمعيت تحت پوشش و غيره براي روز‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بگوييد.
از سال ???? (قبل از انقلاب اسلامي) دانشگاه علوم پزشکي ايران با مجموعه‌اي از ? دانشکده و تحت عناوين مختلف شروع به کار کرد. تا قبل از سال ???? وزارت علوم عهده‌دار بخش آموزشي نظام سلامت بود، اما از آن سال به بعد بخش آموزش سلامت به وزارت بهداري وقت سپرده شد و وزارت بهداري به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تغيير نام داد.
دقيقا با شروع به کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي؛ اين دانشگاه بعنوان مولود انقلاب با نام مقدس علوم پزشکي ايران شناخته شد و فعاليت خود را آغاز کرد. امروز دانشگاه علوم پزشکي ايران با ?? دانشکده فعال، حدود ? هزار دانشجوي ايراني و ??? دانشجوي خارجي (تقريبا ?? برابر جمعيت دانشجويي قبل از انقلاب اين دانشگاه) و بيش از يک هزار اعضاي هيئت علمي فعاليت دارد.
 صحبت‌هاي رييس دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره پيشرفت و دستاوردهاي دانشگاه پس از پيروزي انقلاب 



دانشگاه علوم پزشکي ايران به لحاظ تعداد اعضاي هئيت علمي سومين دانشگاه علوم پزشکي کشور است. جمعيت کشور قبل از انقلاب زير ?? ميليون نفر و امروز بالاي ?? ميليون نفر است، براين اساس امروز بيش از ? ميليون و ??? هزار نفر در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي ايران هستند که شهرستان‌هاي شهرقدس، ملارد، شهريار، رباط کريم، بهارستان و هفت منطقه شهرداري در منطقه غرب و شمال غرب تهران را شامل مي‌شوند.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين دانشگاه به لحاظ گستره جمعيت تحت پوشش، دومين دانشگاه علوم پزشکي در کشور است. اين مسئله دستاورد انقلاب اسلامي بود که در قالب فعاليت دانشگاه‌ها متبلور شد. از آن مهمتر نظام مراقبت‌هاي اوليه دانشگاه بود که پس از پيروزي انقلاب به ثمر نشست. 
در بحث ارائه نظام سلامت چقدر توانستيم پيشرفت کنيم و وابستگي خود به خارج از کشور را به حداقل برسانيم؟
از سال‌هاي ???? به بعد، کار براي نظام خانه‌هاي بهداشت، مراکز سلامت و ... در کشور آغاز شد و با وجود آنکه در منطقه ما شاخص‌هاي بيماري وضعيت وخيمي دارد، نظام ارائه خدمات سلامت ايران توانست بعنوان يک دستاورد ملي و يک الگوي موفق در دنيا خود را نشان دهد. اين مسئله تنها از سوي ايران مطرح نمي‌شود و آمار‌هاي بين‌المللي و سازمان بهداشت جهاني به کرات با بررسي‌هاي خود آن را عنوان مي‌کند.
 صحبت‌هاي رييس دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره نظام ارائه خدمات سلامت ايران پس از پيروزي انقلاب



زماني پزشکان و پرستاران هندي، بنگلادشي و پاکستاني در ايران فعاليت داشتند، اما درحال حاضر ايران نه تنها نيازي به آن‌ها ندارد بلکه نسبت به آن‌ها بسيار جلوتر است. سال گذشته هنگام بازديد از پاکستان زيرساخت‌هاي پزشکي آن‌ها در پرستاري، مامايي و ... را نسبت به کشور خود بسيار پايين‌تر ديديم. اين امر نشان مي‌دهد که ايران طي سال‌هاي بعد از انقلاب توانسته خود را در جايگاهي قرار دهد که بعنوان مثال تعداد مرگ مادران يا مرگ کودکان زير يک سال ما بسيارکم شده و اميد به زندگي مردان و زنان ايراني از ?? و ?? سال (زمان انقلاب) به ?? و ?? سال (درحال حاضر) برسد.
 اين ?? سال افزايش تقريبي بدان معناست که خدمات ارائه شده در نظام سلامت توانسته شاخص بيماري‌ها را تغيير دهد. خوشبختانه دانشگاه‌ها در اين زمينه نقش بسيار مهمي داشتند. يکي از تدابير اين بود که نظام آموزش عالي بخش سلامت به وزارت بهداشت واگذار و اين امر باعث شد نظام آموزشي ما با تمام مشکلات بهداشت و درمان در کنار حوزه ارائه خدمت قرار گيرد يعني دانشجو در کنار ارائه خدمت به مردم، آموزش هم مي‌بيند. نظام تلفيقي بسيار سخت جا افتاد، اما بسيار موثر بود.
 صحبت‌هاي رييس دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره افزايش اميد به زندگي و تغيير شاخص‌هاي بين‌المللي پس از پيروزي انقلاب



چقدر روبه جلو درحال حرکت هستيم و تا چه اندازه به اهداف برنامه‌ريزي شده دست يافتيم؟
درحالي که قرار بود ايران تا سال ???? به بسياري از شاخص‌ها برسد، اما در سال‌هاي ???? و ???? به آن‌ها دست يافت. همچنين به بسياري از شاخص‌هايي که سال ???? در اهداف توسعه پايدار بايد دست يابيم مطابق گزارش‌هاي سازمان بهداشت جهاني ما هم‌اکنون به آن‌ها رسيده‌ايم؛ لذا اميدواريم در سال‌هاي آينده بتوانيم با همين سرعت و قدرت پيش رويم.
با توجه به جايگاه و حوزه فعاليتي‌تان به نظر شما پس از پيروزي انقلاب اسلامي در چه مواردي پيشرفت داشتيم و در کدام موارد هنوز با ضعف روبه‌رو هستيم؟
در موضوع آموزش‌هاي تخصصي پزشکي تقريبا مي‌توانيم اعلام کنيم که هيچ نيازي به خارج از کشور نداريم اين درحالي است که تا ?? سال گذشته براي برخي بيماري‌هاي صعب‌العلاج، سرطان و ... بيماران را به کشور‌هاي پيشرفته اعزام مي‌کرديم، اما امروز حتي برعکس اين اتفاق درحال رخ دادن است و بسياري از بيماران کشور‌هاي منطقه يا حتي اروپا و آمريکا با هزينه مناسب و کيفيت بالا در ايران درمان مي‌شوند.
 صحبت‌هاي رييس دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره ارائه خدمات درماني بدون وابستگي به خارجي‌ها پس از پيروزي انقلاب



از ديد پژوهشي پس از پيروزي انقلاب با توسعه خوبي روبه‌رو بوديم. در توليدات علم پزشکي در منطقه رشد خوبي داشتيم، اما در زمينه پژوهش‌هاي کاربردي و به کارگيري پژوهش در توليد فناوري همچنان ضعف داريم. ما در اين سال‌ها کمتر به فناوري پرداختيم و امروزه تحريم‌ها مي‌تواند ما را در اين حوزه قوي‌تر کند.
 در دوران کرونا بسياري از اختراعات، نوآوري‌ها و مهندسي‌هاي معکوس در کشور انجام شد، با اين وجود معتقدم که با تمام توانايي‌ها و قابليت‌ها هنوز راه طولاني را در پيش داريم. مديريت ما مي‌تواند پتانسيل‌ها را بالفعل کند و بدين صورت براي کشور جايگاه و براي نظام سلامت خدماتي مناسب بياورد، از طرف ديگر آورده مالي داشته باشد.
کمي درباره عدالت آموزشي صحبت کنيم، تا چه اندازه جامعه دانشگاهي توانسته عدالت آموزشي را بيش از روز‌هاي قبل انقلاب برقرار کند؟
در عدالت آموزشي همين بس که سال‌هاي اخير توانستيم افزايش رشته‌ها در مقاطع مختلف را طراحي و راه‌اندازي کنيم و اين مسئله نسبت به قبل از پيروزي انقلاب بسيار متفاوت است؛ به گونه‌اي که ديگر مانند گذشته براي تحصيل به خارج از کشور نمي‌روند و در همين ايران تحصيل مي‌کنند.
 صحبت‌هاي رييس دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره عدالت آموزشي 
عدالت اجتماعي و دسترسي براي تحصيل بسيار متفاوت شده است و حتي دانشگاه‌هاي غيردولتي نيز به برقرار شدن عدالت آموزشي کمک مي‌کنند، اما مشکل اينجاست که در بحث آموزش خيلي نياز جامعه را هدف قرار نداده‌ايم و متاسفانه آموزش‌هايي داده‌ايم که گاه فارغ‌التحصيلانش بيکار هستند، چون جامعه به اين آموزش و مهارت نيازي نداشته است. اين مسئله قدري ما را از عدالت آموزشي دور کرده است. بايد در کشور تلاش کنيم تا مبتني بر نياز تحصيلات عاليه انجام شود و در کنار آن براي ايجاد شغل حمايت صورت گيرد.
نبايد در کشوري با اين وسعت از افراد تحصيل‌کرده، تعداد افراد بيکار هم بالا باشد. وجود تحصيل‌کردگان بيکار در جامعه نشان مي‌دهد که آموزش‌هاي ما عادلانه نبوده و صحيح هدفگذاري نشده است.
به نظر شما چه ظرفيت‌ها و توانايي‌هايي در کشور وجود دارند که هنوز از آن‌ها آنطور که بايد براي تحقق آرمان‌ها استفاده نشده است؟
مهمترين ظرفيت، استفاده از نيرو‌ها و مشاورين جوان در دانشگاه‌هاست. حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکي ايران مجموعه‌اي به نام «کانون مشاورين جوان دانشگاه» فعاليت دارند که در بخش‌هاي مديريت، تصميم‌گيري‌ها و شورا‌هاي مختلف عضو هستند و با روسا و معاونان دانشگاه مدام ارتباط دارند. يکي از اقدامات روبه جلو اين است که ما بتوانيم از مديران جوان يا دانشجويان ذي‌نفع و آشنا به کار در مديريت‌ها استفاده کنيم. اين مسئله بسيار براي رسيدن به اهداف کمک کننده است، چون انرژي، آرمان‌گرايي و سماجت جواني به کار اضافه مي‌شود.
 صحبت‌هاي رييس دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود براي تحقق آرمان‌ها
بايد بتوانيم جانشين‌پروري کنيم و به جوانان فرصت دهيم. هرچند که ممکن است جوانان در اين مسير خامي کنند، اما بايد ضمن استفاده از توان، انرژي، استعداد، نوآوري و خلاقيت آنها، اين مسائل را مديريت کرد. رمز موفقيت کشور‌هايي که مي‌توانند دانش را مديريت کنند، همين استفاده از نيرو‌هاي جوان است.
به نظر من آنچه که در ايران بايد جايگاه بيشتري پيدا کند، مديريت دانش است و نبايد بگذاريم دانش به راحتي هدر رود. حتي تجربيات دانشگاهيان قديمي را نبايد اجازه دهيم به راحتي از دست رود خيلي از اساتيد ما بازنشسته مي‌شوند و امکان بهره‌گيري مجدد از تجربيات و ظرفيت‌هاي آن‌ها وجود ندارد. تلاش ما در دانشگاه علوم پزشکي ايران با کمک هيئت امنا اين بوده است که از برخي اساتيد که وجودشان منشا اثر است، بتوانيم سال‌هاي بيشتري استفاده کنيم. از طرف ديگر با مجوز‌هايي که براي استفاده از ظرفيت جوانان داريم اميدواريم بتوانيم بافت و قشر جوان را به مجموعه علمي کشور اضافه کنيم که هم انگيزه‌ها را براي نسل جوان بيشتر مي‌کند و هم براي گسترش علم و دانش در کشور ميدان بيشتري مي‌دهد.
  • گروه خبری : اخبار جایگاه
  • کد خبر : 326960
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم