• 1403/03/09 - 11:12
  • - تعداد بازدید: 15
  • - تعداد بازدیدکننده: 15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Z55Xo

از سرطان ریه تا آسیب به مغز بر اثر مصرف سیگار الکترونیکی

یک کارشناس روانشناس بالینی به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات گفت: نیکوتین و استفاده از سایر دخانیات نواحی از مغز را که مسئول توجه و یادگیری است، تحت تاثیر قرار می‌دهد و یادگیری در نوجوانان را با اختلال روبرو می‌سازد.

 به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ مهدی ایمانلو کارشناس روانشناس بالینی مرکز جامع سلامت ارشاد در کلاس آموزشی پیشگیری از دخانیات، به بررسی موضوعاتی مانند انواع مواد مخدر، عوارض اعتیاد به انواع آن و سیگار الکترونیکی پرداخت و بر افزایش آگاهی کارکنان در پیشگیری از استعمال دخانیات تأکید داشت و بیان کرد که این آموزش‌ها باید به خانه و فرزندان منتقل شود. 

 

وی  اظهار داشت: سیگار الکترونیکی یا همان ویپ از جمله دخانیاتی است که در سال‌های اخیر در میان جوانان به شدت افزایش یافته است.

 

ایمانلو با اشاره به این مطلب که در افراد جوان، استفاده از نیکوتین، نوعی پاداش به مغز است که تاثیرات زیادی بر آن دارد، گفت: بنابراین طبیعی است که مغز درحال رشد پس از چندی با میزان نیکوتین دریافت شده از سیگار ارتباط برقرار نکند و به سمت استفاده از سایر مواد مخدر سوق پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: همچنین نیکوتین نواحی از مغز را که مسئول توجه و یادگیری است، تحت تاثیر قرار می‌دهد و یادگیری در نوجوانان را با اختلال روبرو می‌سازد.

 

ایمانلو از دیگر ضررهای استفاده از سیگار الکترونیکی به افزایش خطر ابتلا به اختلالات خلقی و مشکلات مربوط به کنترل حرکات، سرطان ریه، خطر پوسیدگی دندان، ظهور اثرات نامطلوب بر سلامت ریه و قلب و عروق  اشاره کرد.

 

وی در ادامه افزود: انواع فرآورده‌هاى گیاهان خشخاش، شاهدانه، کوکا،ماری‏جوانا، گراس و ترکیبات شیمیایى مشابه که مصرف آنها، موجب اعتیاد می‌شود.

 

ایمانلو عنوان کرد: انواع مواد بر اساس عملکرد را می‌توان به سه دسته سستی زا، تواهم زا و توان افزا تقسیم کرد.

 

وی با توضیح مختصر به تشریح انواع مواد و اثر گذاری و حالات ایجاد شده در مصرف کننده پرداخت و گفت: فرد با مصرف مواد توهم زا یا هالوسینوژن دچار اوهام حسى و بصرى می‌‏شود، همچنین مصرف مواد توان زا بر روى سلسله اعصاب تأثیر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنى مصرف‏ کننده بیشتر و باعث هیجان م‏ی‌شود.

 

ایمانلو بیان کرد: موادی که مصرف آن بر روى سلسله اعصاب مصرف‏ کننده اثر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنى او را سست می‌کند، مواد سست زا نام دارد که هریک از موارد ذکر شده به صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد.

 

وی افزود: از عوارض مصرف مواد مخدر بی ‏خوابی هنگام شب، خواب آلودگى در طى روز، تغییرات شخصیتی، کاهش توجه به تحصیل، شغل و خانواده، افسردگى و بی قراری، پرخاشگری، مشکلات گوارشی، کاهش توان و میل جنسی، بهم خوردن دورههاى قاعدگى در زنان، تضعیف دفاع بدن علیه بیماری‌ها، عفونت ریه و ایست تنفسى را می‌توان نام برد.

 

گفتنی است؛ در این کلاس مطالبی درخصوص انواع دیگر مواد مخدر و عوارض آن اشاره شد و راهکارهایی برای پیشگیری از مصرف دخانیات با فرهنگ‌سازی و آموزش بدون دخانیات مورد بحث و بررسی حاضران قرار گرفت و در پایان به سئوالات کارکنان و دانشجویان پاسخ داده شد.

  • گروه خبری : بهداشت و سلامت
  • کد خبر : 333911
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
زهرا بدری
خبرنگار:

زهرا بدری

تصاویر