• 1399/10/04 - 14:24
  • - تعداد بازدید: 5
  • - تعداد بازدیدکننده: 5
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
  • /ZYYVo
وزير بهداشت در اولين کنگره دانشگاه نسل سوم:

 دانشگاه نسل نو بايد بتواند انسان اخلاق مدار تربيت کند

وزير بهداشت در اولين کنگره دانشگاه نسل سوم:


 دانشگاه نسل نو بايد بتواند انسان اخلاق مدار تربيت کند


وزير بهداشت گفت: دانشگاه هاي نسل جديد سالهاست در جهان مورد توجه ويژه قرار گرفته است و جايگاه دانشگاه و نقش آفريني آن در توسعه ملي، مورد بحث تمامي متخصصان حوزه توسعه در دنيا است.
  به گزارش روابط عمومي دانشگه و به نقل از وبدا، دکتر سعيد نمکي در اولين کنگره دانشگاه نسل سوم (ضرورت، فرصت، چالش و راهکارها) که به صورت مجازي برگزار شد، اظهار داشت: امروز در ادبيات توسعه، انسان ابزار توسعه نيست بلکه انسان توسعه يافته، هدف غايي توسعه است و اگر بخواهيم در نقش آفريني تمام مراکز جهان در تربيت انسان توسعه يافته وزن تعيين کنيم، بي ترديد دانشگاه، سنگين ترين، وزين ترين و مهم ترين نقش و وزن را دارد.
 وي افزود: اولين انتظاري که از دانشگاه نسل نو يا نسل سوم مي رود اين است که بتواند در آموزش انسان توسعه يافته گام موثر بردارد. انسان توسعه يافته، انساني است که بتواند در جايگاه نظام ارائه خدمت، موثرترين نقش آفريني را داشته باشد.
 وزير بهداشت خاطرنشان کرد: سالها قبل، تئودور شولتز که سال ???? رييس انجمن اقتصاد آمريکا بود، گفت که دانشگاه، محل هزينه نيست بلکه محل سرمايه گذاري است. يعني هر قدر در دانشگاه ها خرج کنيم، قطعا يک سرمايه گذاري براي نسل هاي آينده و نظام توسعه گراي کشور کرده ايم به شرط اينکه بتوانيم حداقل ? تا ? سال بعد از آن، نقش اين سرمايه گذاري را در نظام اقتصادي کشور ارزيابي کنيم.
 دکتر نمکي تاکيد کرد: دانشگاه ها بايد علاوه بر توسعه صحيح نيروي انساني، افرادي را تربيت کنند که در نظام ارائه خدمت بتوانند خلق ثروت کنند پس اولين انتظاري که از دانشگاه هاي نسل نو داريم اين است که بتوانند در اقتصاد ملي، نقش آفريني کند.
 وي افزود: دانشگاه نسل نو بايد بتواند آموزش هاي جامعه محور تدوين کند و ديوارهاي خودش با جامعه را بردارد و از کاخ و قصر بلورين خودش بيرون بيايد و استاد و دانشجو، در جامعه پا بگذارد، گره هاي اصلي جامعه را بشناسد و انسان هايي را تربيت کند که براي آن گره ها، راهکار داشته باشند.
 وزير بهداشت يادآور شد: متاسفانه هنوز دانشگاه هاي ما به اين حد از جامعه محوري نرسيده اند. يکي از بحث هاي جدي ما در طرح "هر خانه يک پايگاه سلامت" اين است که بتوانيم در دانشگاه هاي علوم پزشکي، دانشجويان را از روزهاي اول آغاز تحصيل با مولفه هاي اجتماعي موثر بر سلامت بيشتر آشنا کنيم.
 دکتر نمکي گفت: در اين طرح، دانشجويان رشته هاي مختلف علوم پزشکي بايد داخل خانواده ها بروند و بتوانند در طول دوران تحصيل، متولي حل مشکلات خاص مولفه هاي اجتماعي موثر بر سلامت آن خانواده باشند، راهکار بدهند، چاره انديشي کنند و وقتي از دانشگاه خارج شدند، از جامعه با فاصله حرکت نکنند.
 وي بيان داشت: از روز اول که براي همکارانم در حوزه هاي مختلف از جمله آموزشي، پژوهشي و ساير حوزه ها، حکم مسئوليت زده ام تقاضا کرده ام که آموزش ها بايد جامعه محور باشد. نمي شود دانشجوي دندانپزشکي تربيت کرد و اين فرد از شاخص بهداشت دهان و دندان کشور يا منطقه خودش بي اطلاع باشد يا دانشجوي توانبخشي تربيت کنيم که هرگز مشکلات توانبخشي کشورش را نشناسد يا دانشجوي پزشکي را تربيت کنيم که با خيلي از مشکلات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي جامعه آشنا نباشد و نداند که بيمار يک کامپيوتر يا ماشين نيست بلکه مجموعه اي است که بايد حتما به او به عنوان انسان، نگاه کرد.
 وزير بهداشت تصريح کرد: بايد دانشجويان را متناسب با اقليم، فرهنگ، مقتضيات سياسي و اجتماعي کشورمان تربيت کنيم. هيچ الگو و مدل کپي شده جهاني گرچه مي تواند مورد بهره برداري قرار گيرد اما براي ما به عنوان يک مدل ملي نمي تواند مورد استناد قرار گيرد. بايد براي دانشگاه هاي نسل نو از همه انديشه ها و تجربه هاي جهاني استفاده کنيم اما مدل ملي طراحي کنيم.
 دکتر نمکي ادامه داد: از روز نخست مسئوليتم در وزارت بهداشت از همکارانم تقاضا کرده ام که با مطالعه گسترده آنچه در دنيا مي گذرد، حتما براي کشور يک مدل آموزشي، پژوهشي، تربيتي و خدمت رساني متناسب با اقليم، فرهنگ، اقتصاد و مقتضيات ملي طراحي و اجرا کنيم.
 وي اظهار داشت: دانشگاه نسل نو بايد بتواند مشارکت بين بخشي جلب کند. بايد ديوارهاي بين دانشگاه ها را برداريم. بايد ديوارهاي بين دانشگاه هاي علوم پزشکي و غير علوم پزشکي و نيز دانشکده هاي مختلف علوم پزشکي را برداريم و بايد نيروهاي آشنا با مهارت هاي همديگر و چند بعدي تربيت کنيم که در نظام ارائه خدمت، نقش آفريني کنند.
 وزير بهداشت خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر دانشجويان زيادي را در مقاطع تحصيلات تکميلي به شکل گسترده و بدون کاربرد در نظام ارائه خدمت تربيت مي کنيم. بارها گفته ام که تربيت نيروي انساني که نتواند در نظام ارائه خدمت، جايگاه تعريف شده داشته باشد، به معناي دور ريختن منابع است. وقتي در جامعه اي اکثر ماشين ها پرايد، پژو و سواري است، توليد بي رويه لاستيک تراکتور، هدر دادن منابع ملي است.
 دکتر نمکي يادآور شد: نقش دانشگاه نسل نو، تربيت نيروهاي انساني است که در نظام ارائه خدمت در عرصه آموزش، پژوهش و بهداشتي و درماني، جايگاه داشته باشد. دانشگاه نسل نو بايد بتواند انسان اخلاق مدار تربيت کند. اين نه تنها دغدغه ما به عنوان يک کشور و نظام ايدئولوژيک بلکه امروز دنيا به اين رسيده که مرگ اخلاق به معني مرگ بشريت است.
 وي گفت: اخلاق به عنوان محور تعليم و تربيت اگر مطرح نباشد، انسان هاي بسيار خطرناکي تربيت خواهند شد. بسياري از افراد چشم آبي و مو بوري که در دانشگاه‌هاي بزرگ اروپا تحصيل کرده بودند، عضو داعش عضو شدند. فردي که با دکتراي فيزيک با اعتقاد بالا به داعش خدمت مي کرد در دانشگاه اخلاق مدار، تربيت نشده بود.
 وزير بهداشت تاکيد کرد: دانشگاه نسل نو، دانشگاه پويايي است که با اين پويايي به جاي ميرايي، پا به پاي تحولات جهان و کشورش مي تواند خودش را تنظيم کند. در حوزه پژوهش در يک دانشگاه نسل نو، انتظار داريم که پژوهش ها بتوانند مشکلات دنيا، کشور و منطقه خودشان را حل کنند. دانشگاه هاي نسل نو بايد راهکارهايي براي گره گشايي از نظام ارائه خدمت کشور، استان، شهر و جهان ارائه کنند.
 دکتر نمکي يادآور شد: در دانشگاه هاي علوم پزشکي بايد بتوانيم پژوهش هايي را جهت دهي کنيم که حاصل اين پژوهش ها، ارائه راهکارهايي براي اصلاح رويه ها، تشخيص هاي زودرس، توليد دارو و راهکار براي شيوه هاي مناسب ارائه خدمت در حوزه سلامت کشور باشد. رسيدن به اين اهداف نيازمند بازنگري پژوهش است. بايد پژوهشگراني تربيت شوند که هسته هاي مرکزي شرکت هاي دانش بنيان شوند.
 وي افزود: در آينده نزديک خواهيد ديد که نظام پژوهشي جهان به سمت محور شرکت هاي دانش بنيان حرکت خواهد کرد و اين شرکت ها حتي نظام اقتصادي جهان را تحت تاثير ويژه قرار خواهند داد. بايد حاصل پژوهش ها، پارک هاي علم و فناوري و شرکت هاي دانش بنيان باشد که دانشگاه هاي علوم پزشکي در اين مسير قرار دارند و خوشحاليم که امروز بيش از يک هزار و ??? شرکت دانش بنيان حوزه سلامت در کشور فعاليت دارند که البته اين تعداد بسيار کم است.
 وزير بهداشت تاکيد کرد: در حوزه پژوهش و شرکت هاي دانش بنيان بايد بتوانيم با دانشگاه هاي غير علوم پزشکي همکاري کرده و از شيوه هاي جزيره اي پرهيز کنيم و با توسعه خدمات و همکاري هاي بين بخشي در راستاي اهداف توسعه کشور، گام برداريم. اگر اين راه را رفتيم، دانشگاه ما ديگر به بودجه هاي دولتي و منابع عمومي، نياز چنداني نخواهد داشت بلکه دانشگاه مي تواند از دستاوردهاي علمي خودش، تغذيه کند و اداره شود.
 دکتر نمکي گفت: مي توانيم با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي در شرايطي که بتواند در کنار ما سود و بهره ببرد، تحقيقات را به سمت و سوي خلق ثروت و درآمد براي دانشگاه حرکت دهيم و دانشگاه را از وابستگي به منابع عمومي، بي نياز تر کنيم.
 وي بيان داشت: دانشگاه هاي علوم پزشکي بايد بتوانند با نگاهي نو در دانشگاه هاي نسل نو ارائه خدمت کنند. امروز خدمات دوراپزشکي يا پزشکي از راه دور و پزشکي ديجيتال براي ارائه ارزان ترين، مناسب ترين و موثرترين نوع خدمت در دنيا مطرح است و ما بايد بتوانيم در اين راستا قدم برداريم که خوشبختانه اقداماتي آغاز شده و دانشگاه ها بايد بتوانند با ايجاد فضا و زيرساخت هاي مناسبي در زمينه آموزش و ارائه خدمت، از شيوه هاي ديجيتال استفاده کنند.
 وزير بهداشت خاطرنشان کرد: امروز دوراپزشکي يکي از بحث هاي جدي ارائه خدمت در دانشگاه هاي نسل نو است که سرعت ارائه خدمات را افزايش مي دهد و منابع را عادلانه توزيع مي کند. اگر قرار باشد يک پزشک فوق تخصص به يک روستاي دورافتاده اعزام شود، عادلانه نيست و نيروي انساني هدر رفته است اما اگر يک تکنسين راديولوژي در يک شهر دورافتاده حضور داشته باشد و بتواند با يک سانتر بسيار مجهز راديولوژي، سونوگرافي، سي تي اسکن و ام آر آي در يک مرکز درماني مجهز، در ارتباط باشد، علاوه بر اين که خدمت را به دورترين نقاط کشور رسانده ايم،  نيروي انساني را نيز هدر نداده ايم و در عين حال، ارزان ترين خدمت را به شکل کامل به مردم ارائه کرده ايم.
  • گروه خبری : اخبار جایگاه
  • کد خبر : 326894
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم