• 1399/09/10 - 10:01
  • - تعداد بازدید: 7
  • - تعداد بازدیدکننده: 7
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
  • /Z7YVo
در نشست بررسي جايگاه اخلاق پزشکي در سطح دانشگاه‌هاي علوم پزشکي مطرح شد؛

تأکيد بر اخلاق پزشکي به عنوان يک ضرورت

در نشست بررسي جايگاه اخلاق پزشکي در سطح دانشگاه‌هاي علوم پزشکي مطرح شد؛


تأکيد بر اخلاق پزشکي به عنوان يک ضرورت
"راهنماي اخلاق حرفه‌اي" يکي از منابع آزمون دستياري مي‌شود


نشست بررسي جايگاه "اخلاق پزشکي" در سطح دانشگاه‌هاي علوم پزشکي با حضور معاون فرهنگي و دانشجويي وزير بهداشت برگزار شد و در اين نشست بر اخلاق پزشکي به عنوان يک ضرورت تاکيد شد. مدير اخلاق پزشکي سازمان نظام پزشکي در اين نشست از انجام مکاتبات با معاونت آموزشي وزارت بهداشت براي قرار گرفتن "راهنماي اخلاق حرفه‌اي" به عنوان يکي از منابع آزمون دستياري خبر داد.
به گزارش مفدا، نشست بررسي جايگاه اخلاق پزشکي در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي با حضور دکتر سيما سادات لاري؛ معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت، يک‌شنبه ? آذرماه در معاونت فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت برگزار شد.
در اين مراسم دکتر سيماسادات لاري با ابراز خرسندي از برگزاري اين نشست، بيان داشت: امروز جاي خالي اخلاق پزشکي در کشور حس مي‌شود و در شرايط فعلي اين گفتمان شتاب لازم را به خود نگرفته است در عين حال "اخلاق پزشکي" در دانشگاه مورد توجه است و در تلاشيم که به "مقوله اخلاق پزشکي" به عنوان يک ضرورت توجه ويژه شود.
معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت افزود: اخلاق در هر حوزه‌اي و براي هر رشته‌اي نياز مبرم است و اگر اخلاق نباشد همه دستاوردهاي بشر وارونه جلوه کرده و به انحراف کشيده مي‌شود.
معاون وزير بهداشت "اخلاق حرفه‌اي" را زبان بين‌المللي همه مشاغل و ملت‌ها دانست و گفت: "اخلاق حرفه‌اي" با فرهنگ هيچ کشوري تناقض ندارد و مطابق بر اصول است. بايد دانشجويان را با اين موضوع آشنا و عجين کنيم به طوري که توجه به مؤلفه‌هاي اخلاق پزشکي در باور افراد نهادينه شده و به فرهنگ غالب تبديل شود، همانند بستن کمربند ايمني که به فرهنگ عامه مردم رسوخ کرده است.
با رعايت اخلاق پزشکي، پزشک و بيمار در کنار هم سود خواهند برد
 
معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت با بيان اين‌که ما رسالت داريم تا در اين زمينه حرکت کنيم، يادآور شد: بايد در کنار دانشجويان و فعالان در اين حوزه، اساتيد و بزرگان حضور داشته باشند تا مسير موفقيت با سرعت بيشتري همراه شود و تجارب اساتيد در اختيار دانشجويان قرار گيرد. ما اکنون حدود ?? دانش آموختهPh.d در رشته اخلاق پزشکي داريم که بايد اين عزيزان و دانشجويان را در کنار يکديگر قرار دهيم تا به صورت شبکه‌اي، فعاليت خود را دنبال کنند.
لاري در پايان با بيان اين‌که با توجه به کدهاي اخلاق پزشکي، پزشک و بيمار در کنار هم منتفع مي‌شوند، گفت: ما بايد منابع خوبي در اين حوزه داشته باشيم تا منابع پراکنده مرجع دانشگاه‌هاي علوم پزشکي قرار نگيرند و در اين مسير بايد از همه ظرفيت‌هاي موجود بهره برد.
اخلاق پزشکي را تبديل به دغدغه همه مسؤولان نظام سلامت کنيد
در ادامه دکتر سيد عابدين حسيني مشاور معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت، گفت: تلاشي که انجام مي‌دهيد بسيار عالي است اما نکته اين است که بايد براي آن‌چه که به صورت نظري در حال تدريس هستيد برنامه داشته باشيد تا در مرحله عمل هم موفق باشيد. اثر بخشي اين آموزش‌ بسيار مهم است تا اخلاق پزشکي را تبديل به دغدغه همه مسؤولان نظام سلامت کنيد و اين را دانشجو ببيند.
وي ادامه داد: بايد در اين مسير نشريه علمي پژوهشي داشت تا اساتيد ما بدانند از انجمن‌هاي علمي و دانشجويي حرکتي آغاز شده است و چند نشريه علمي و پژوهشي در اين عرصه به منصه ظهور رسيده است. برخي اساتيد خوب ما در حوزه اخلاق حرفه‌اي به يکي از شاخه‌هاي اين حوزه که اخلاق در حوزه پژوهش پزشکي است مي‌پردازند.
پرداختن به اخلاق پزشکي از پايه تاثير پذيري بيشتري دارد
در ادامه مهندس رحمان خدابنده‌لو مدير کل دانشجويي وزارت بهداشت، بيان داشت: اين حرکت اقدام بسيار خوبي است، زيرا کار در اين حوزه اگر از پايه آغاز شود تاثيرپذيري بيشتري دارد و اگر از اين جايگاه به دنبال آموزش دانشجويان در حوزه اخلاق پزشکي باشيم، موفق‌تر خواهيم بود.
?? کانون اخلاق پزشکي در سطح دانشگاه‌هاي علوم پزشکي فعال هستند/ مجمع کشوري کانون‌هاي اخلاق پزشکي مجوز خود را دريافت کرده است
در ادامه سيده مريم حسيني رئيس اداره کانون‌هاي فرهنگي معاونت فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت، با بيان اين‌که اين نياز در حوزه اخلاق پزشکي در ميان دانشجويان ديده شده است، ابراز داشت: کانون‌هاي فرهنگي، نهادهاي خودانگيخته هستند. در حال حاضر ?? کانون اخلاق پزشکي در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور فعال هستند که بر اين اساس مجمع کشوري کانون‌هاي اخلاق پزشکي نيز مجوز کار را دريافت کرده‌ است و اين شبکه اکنون وجود دارد.
وي ادامه داد: تمامي فعاليت‌هاي آموزشي مجمع با هماهنگي معاونت آموزشي وزارت بهداشت در حال انجام است. در خصوص ايجاد شبکه کشوري اخلاق پزشکي، اين ظرفيت وجود دارد و مي‌توانيم کانون‌هاي فرهنگي و انجمن‌هاي علمي اخلاق پزشکي را در کنار هم داشته باشيم، تنها تفاوت اين است که انجمن‌هاي علمي در سطح دانشگاه‌هاي علوم پزشکي فعاليت‌هاي اجتماعي نيز مي‌کنند و صرفا تنها کار تحقيقاتي و پژوهشي ندارند.
در ادامه دکتر مينا فروزنده مديرگروه اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به فعاليت‌هاي انجمن علمي اخلاق پزشکي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي ايران، بيان داشت: ما تلاش داريم تا بحث آموزش اخلاق پزشکي را در سه سطح "مباني"، "باليني" و "متن‌خواني" اجرا کنيم، در اين مسير دانشجويان نيز  تا حدي توانا شده‌اند به نحوي که گفتمان‌هاي اخلاقي را در گروه‌هاي مختلف تشکيل داده‌اند.
دانشجوياني که با اخلاق پزشکي آشنا و از آن استقبال مي‌کنند، در ادامه وارد بالين مي‌شوند و مطالبه‌گر مي‌شوند و مباحث اخلاقي را با اساتيد خود در اين حوزه به بحث و تبادل نظر مي‌نشينند، که نتيجه اين رفتار باعث شده است رويکرد مطالبه‌گري در سطح بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشکي ايران تا حدي متفاوت شود.وي بيان داشت: در اين ميان دوره آموزشي "مباني اخلاق زيست پزشکي" برگزار شد که هفدهمين دوره آن در حال برگزاري است که با استقبال بسيار خوب دانشجويان روبه رو شده است. دوره آموزش "اخلاق باليني" نيز به شکل گفتمان‌هاي علمي برگزار مي‌شود. دوره "متن خواني مباني اخلاقي بر روي کتاب deGrazia " از جمله بخش‌هايي است که دانشجويان به آن علاقه بسيار دارند و موجب استقبال از سوي دانشجويان بوده است در اين دوره دانشجويان به صورت آنلاين در حال خواندن متن‌ها و ترجمه هستند.
فروزنده ابراز داشت: فعاليت‌هاي انجمن در دوران کرونا بهتر شده است و دانشگاه‌هاي مختلفي علاقمند بوده‌اند تا در اين مباحث شرکت کنند که در مجموع ?? دانشگاه علوم پزشکي از هشت رشته پيراپزشکي نه تنها پزشکي شامل "پزشکي، دندانپزشکي، پرستاري، مامايي، کاردرماني، هوشبري، اتاق عمل، ميکروبيولوژي، پرتوشناسي تکنولوژي" استقبال خود را از دوره‌هاي آموزشي آنلاين انجمن علمي اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران اعلام کرده‌اند.
??? دانشجو در سطح "مباني"، ?? دانش آموخته در سطح "اخلاق باليني" و ?? دانش آموخته در سطح "متن خواني" در حوزه اخلاق پزشکي در حال فعاليت هستند.
اين مقام مسؤول به تعداد دانشجويان فعال در انجمن علمي اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران اشاره کرد و افزود: جمعيتي که اکنون در حال فعاليت هستند شامل  ??? دانشجو در سطح "مباني"، ?? دانش آموخته در سطح "اخلاق باليني" و ?? دانش آموخته در سطح سوم و يا سطح "متن‌خواني"هستند. انجمن علمي اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران گواهي‌نامه‌هايي را به دانش آموختگان خود مي‌دهد که در نهايت ماحصل تلاش‌هاي صورت گرفته ارتقاي رضايت مندي از ?? درصد به ?? درصد است.
وي يادآور شد: برگزاري اين دوره‌ها ديدگاه دانشجويان را با تغيير همراه ساخته است، نکته جالب اين‌که دانشجوياني که در اين دوره‌ها شرکت مي‌کنند و با اخلاق پزشکي آشنا و از آن استقبال مي‌کنند، در ادامه وارد بالين مي‌شوند و ديگر خوشان مطالبه‌گر هستند و مباحث اخلاقي را با اساتيد خود در اين حوزه به بحث و تبادل نظر مي‌گذارند، که نتيجه اين رفتار باعث شده است رويکرد مطالبه‌گري در سطح بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشکي ايران تا حدي متفاوت شده و دانشجويان "مطالبات اخلاقي" را دنبال کنند.
فروزنده ابراز داشت: ماحصل اين دو سال و نيم کار که به صورت حضوري و قبل از بحران کرونا بوده است، شرکت در کنگره اخلاق پزشکي در سال ?? بوده است که دانشجويان ما در پنل دانشجويي اين کنگره بسيار موفق ظاهر شدند به‌نحوي که براي کنگره سال جاري اخلاق پزشکي از دانشجويان دعوت به حضور شده است تا دستاوردهاي خود را در اين زمينه ارائه دهند. اين دانشجويان برگزيده دو جشنواره "اشتراک‌گذاري تجارب ارزشمند دانشجويان در تحقق پاسخگويي اجتماعي" و جشنواره ارايه تجربيات برتر دانشجويي وزارت بهداشت" شده‌اند.
تلاش جهت ايجاد شبکه‌اي از فعالان اخلاق پزشکي در سطح کشور
مديرگروه اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران با بيان اين‌که انجمن علمي دانشجويان اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران با دانشجويان ? دانشگاه در چاپ ماهنامه "زي" که محتواي بسيار غني دارد همکاري مي‌کنند، بيان داشت: چاپ چهار عنوان ترجمه کتاب "مرجع اخلاق پزشکي" براي نخستين بار به زبان فارسي که مطالب فلسفي بسيار سنگيني دارد در طول يک سال و نيم، از ديگر موفقيت‌هاي به دست آمده است.
وي بيان داشت: وجود دو عضو دانشجويي فعال در "شوراي عالي اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران"، برگزاري گردهمايي‌هاي سه‌شنبه‌هاي انجمن، فيلم و تئاتر بيني در خصوص اخلاق پزشکي، انتشار دوماهنامه علوم انساني سلامت زي، برگزاري کمپين پزشکي روايي شتابگر تغيير باش، برگزاري نشست بررسي جريان ضد پزشکي در جامعه ، ترجمه مجموعه چهارجلدي اخلاق پزشکي، ترجمه کتاب مباني اخلاق زيستي ويج و ترجمه کتاب اخلاق زيست پزشکي از ديگر فعاليت‌هاي صورت گرفته است.
فروزنده در پايان گفت: اميدوارم اين فعاليت‌ها در انجمن علمي اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران و مجموعه‌اي که همراه با خود دارد، به صورت شبکه علمي در کشور دنبال و توسعه يابد، زيرا اين حد از توانايي در دانشگاه علوم پزشکي ايران همراه با استقبالي که از سوي ديگر دانشگاه‌ها شده است، نيازمند حمايت است. به واقع اين موج علمي اخلاق، نبايد تنها محدود به يک دانشگاه شود و بايد مانند يک‌جريان به ديگر دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور تسري پيدا کند.
در سازمان نظام پزشکي در صدد نهادينه کردن اخلاق حرفه‌اي هستيم
در ادامه دکتر سعيد بيروديان متخصص اخلاق پزشکي و مدير اخلاق پزشکي سازمان نظام پزشکي، بيان داشت: در سازمان نظام پزشکي در صدد نهادينه کردن اخلاق حرفه‌اي در ميان فارغ التحصيلان هستيم و در اين راستا اقدامات خوبي شده است. بر اين اساس "راهنماي اخلاق حرفه‌اي" در سازمان نظام پزشکي تدوين شد، اين راهنما دو سال قبل به تصويب "شوراي عالي سازمان نظان پزشکي" رسيد و در ادامه در " شوراي عالي اخلاق وزارت بهداشت" نيز تصويب شد.
قرار گرفتن "راهنماي اخلاق حرفه‌اي" به عنوان يکي از منابع آزمون دستياري
وي با بيان اين‌که اکنون "راهنماي اخلاق حرفه‌اي" به عنوان يکي از منابع درس "اخلاق پزشکي" در مقطع پزشکي عمومي و دستياري پذيرفته شده است، ابراز داشت: در اين مسير مکاتباتي با معاونت آموزشي وزارت بهداشت صورت گرفته است تا "راهنماي اخلاق حرفه‌اي" به عنوان يکي از منابع آزمون دستياري نيز قرار بگيرد. ما با گروه پزشکي و گروه‌هاي عضو سازمان نظام پزشکي در حال تعامل هستيم تا راهنماي اخلاقي که ??? ماده اخلاقي در ?? فصل جداگانه است را رعايت کنند.
انجمن‌هاي علمي تلاش دارند تا تفکرات اخلاقي را بسازند
اين مقام مسؤول بيان داشت: اين درخواست و توقع از پزشکاني که در اين حوزه چنين دروسي را در گذشته نداشته‌اند و به قولي نسل‌هاي خيلي قبل پزشکي هستند، کاري سخت است. بر همين اساس کاري اصولي با هم‌فکري در دانشگاه‌ها با حضور صاحبنظران  و دست‌اندرکاران اين بخش که تمام تلاششان در بخش آموزش دانشجويان است صورت گرفته است تا با اخلاقي شدن اين عزيزان در آينده نزديک، اين جريان اخلاقي در سطح جامعه شکل بگيرد.
بيروديان با بيان اين‌که با اين حرکات داوطلبانه و مشارکت دانشجوياني که در مسير راه با شيريني درس اخلاق پزشکي روبه رو مي‌شوند به دنبال ايجاد جريان اخلاق پزشکي در کشور هستيم، گفت: بر اين اساس "راهنماي اخلاق حرفه‌اي" را ملزم به" آيين‌نامه انتظامي" کرده‌ايم به اين معنا که در ابتدا از طريق آموزش نظام پزشکي دوره‌هاي مختلف "اخلاق پزشکي" را آموزش دهيم و در ادامه ضمانت اجرايي را به معاونت انتظامي بسپاريم. در واقع اگر کسي موازين اخلاق حرفه‌اي را رعايت نکند، برابر با ماده ? آيين نامه انتظامي در برابر رفتار خلاف شئون حرفه‌اي خود مجازت‌هاي انتظامي در سازمان نظام پزشکي دارد.
وي در پايان ابراز داشت: کار اساسي و اصولي کاري است که دوستان ما در دانشگاه علوم پزشکي ايران در حال انجام دارند تا در کنار کانون‌هاي فرهنگي که در حال فعاليت در حوزه اخلاق حرفه‌اي و اخلاق پزشکي هستند، انجمن‌هاي علمي را نيز داشته باشيم، انجمن‌هايي که تلاش دارند تا تفکرات اخلاقي را بسازند.
  • گروه خبری : اخبار جایگاه
  • کد خبر : 326845
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم