• 1399/05/31 - 10:32
  • - تعداد بازدید: 9
  • - تعداد بازدیدکننده: 9
  • زمان مطالعه : 19 دقیقه
  • /ZYVVo

حجت الاسلام والمسلمين بيگدلي: مسجد ارزنده ترين عنصر تبلور و تجسم مدنيت جامعه اسلامي

  



ترديدي نيست مسجد بعنوان يکي از نمادهاي بي بديل تمدن اسلامي، نقش منحصر به فردي در پيشبرد اهداف دين مبين اسلام از جهات مختلف، عبادي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و بخصوص نقش پر رنگي در تبليغ و ترويج آن داشته است. 
 به گزارش روابط عمومي دانشگاه: بدليل اهميت ويژه اين نماد مهم در تمدن اسلامي هر روز بر اهميت جايگاه آن افزوده شده و هرسال سي و يکم مرداد (بيست و يکم اوت) مصادف با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصي توسط رژيم صهيونيستي اسرائيل و با تصويب وزيران امور خارجه کشورهاي اسلامي در اجلاس تهران اين روز را بنام روز جهاني مسجد مي نامند.
در همين راستا جهت  بررسي هر چه بيشتر اين موضوع و پي بردن به جايگاه اين وجه از تمدن اسلامي مصاحبه اي با حجت الاسلام والمسلمين بيگدلي شاملو مسئول ستاد اقامه نماز ائمه جماعت دانشگاه علوم پزشکي ايران انجام شده است، که به شرح زير مي باشد:

لطفا خودتان را معرفي کنيد روز مسجد چه روزي است؟ علت نامگذاري آن چيست؟
با عرض سلام و تشکر از حضور شما بنده محمد بيگدلي شاملو مسئول ستاد اقامه نماز و امور مبلغان دانشگاه هستم روز جهاني مسجد در حقيقت روزي است که مسجد الاقصي توسط صهيونيست ها در واقع مسيحيان صهيونيستي به آتش کشيده شد که در ?? مرداد ???? اتفاق افتاد مقارن با ?? اوت ???? و به دليل اين بي حرمتي آشکار که نسبت به قبله اول مسلمين صورت گرفته به اين خاطر بررسي اين موضوع و بزرگداشت مسجد و به ‌طور عام مساجد که از ارکان مهم شعائر ديني هستند در بين مسلمانان مرسوم شده که هر ساله کنگره ها و همايش هايي در اين خصوص برگزار مي‌شود. 
علت اين امر هم اين بود، يک جريان مسيحي صهيونيستي که عمدتاً در آمريکا هستند در اين باره توجيهي که به لحاظ اعتقادي مطرح مي کنند اين است که در حقيقت معتقدند ساختن معبد سوم سليمان که به ادعاي آنها در مسجد الاقصي قرار دارد شرط ظهور حضرت مسيح است و ساخت اين معبد و ظهور حضرت مسيح بدون تخريب اين مسجد و ساخت اين معبد اتفاق نمي افتد و به اين بهانه مسجد الاقصي را در همان سال تخريب کردند و به آتش کشيدند.

 نقش مسجد در تمدن نوين اسلامي چيست؟ نگاه به مسجد از چشم انداز تمدن نوين اسلامي چه لوازمي را نياز دارد؟

تأثير دين هم از ديرباز از همان تمدن هاي اوليه تاکنون يک واقعيت انکار ناپذير است به طوري که در مراکزي که بعنوان تمدنهاي اوليه مشهور هستند در حقيقت عقبه تمدن تمام تمدن ها و نظام هاي اجتماعي بشري از آنجا شکل گرفته، محل حضور و ظهور پيغمبران بزرگ الهي بوده است در دوران معاصر علي رغم تغييرات اساسي که در جوامع بشر ايجاد شده و ساختارهاي نوين اجتماعي هم شکل گرفته همچنان دين حضور بسيار پررنگي در اين جوامع دارد. در اين ميان مسجد به عنوان مهمترين نهاد ديني است که قالب هاي حضور دين در جامعه را طراحي و صورت بندي مي کند. بنابراين ما مي توانيم مسجد را به عنوان مهمترين  مرکزي و نهادي که ساختارها و قالب هاي ديني را ارائه مي کند تعريف کنيم ما آن را به عنوان مهمترين عامل شکل گيري تمدن نوين اسلامي تلقي کنيم حتي پيشينه تاريخي هم نشان مي‌دهد که مساجد عليرغم تغييرات و پيشرفت هاي اساسي که در همه شئونات بشري ايجاد شده توانايي  رقابت با سازمان ها و نهادها پر قدرت مدني را را هم در خود دارا است و اين در واقع چيزي است که نه تنها مسلمين حتي غير مسلمين نسبت به اين موضوع اذعان دارند که تا چه اندازه در تمدن بشري کارکرد داشته است و دارد.
مهمترين کارکرد مسجد به خصوص در جامعه دانشگاهي چه چيزي مي تواند باشد اين نهاد صرفا يک نهاد عبادي است؟ يا ابعاد ديگري هم مي تواند داشته باشد؟
از آنجا که بزرگترين و مهمترين هدف از خلقت انسان در حقيقت تعليم و تربيت رشد و آموزش انسان است حتي در آن آيه شريفه که هدف از خلقت را عبادت فرموده است و ما خلقْت الْجنّ و الْإنْس إلّا ليعْبدون «?? الزاريات» مفسران قرآن آحاد آنها همه آنها متفق القول هستند که منظور از ليعْبدون يحرفون است يعني مي‌فرمايد ما جن و انس را خلق نکرديم مگر آنکه علم فراگيرند ياد بگيرند پس بنابراين از آنجايي که مهمترين هدف خلقت انسان آموزش، تعليم، تربيت و رشد است و پيامبران هم در واقع عهده دار اين امر بسيار مهم و عظيم هستند به علاوه پيامبر خاتم کامل ترين آن پيامبران، محور فعاليت‌هاي خود را مسجد قرار داده با اين مقدمه نتيجه مي گيريم که مسجد در حقيقت مي تواند در کنار دانشگاه بسياري از کارهاي آموزشي، فرهنگي، تربيتي، اجتماعي و سياسي را عهده دار باشد و سامان دهي کند.
 البته در بحث آموزش اين امر مشتبه نشود به اينکه همان آموزشي که در فضاي دانشگاهي و کلاسي صورت مي گيرد است. بلکه منظور همان است که بتواند به ارتقاي فکري اساتيد، دانشجويان و کارکنان کمک کند. به طور کلي منظور آن بخش  از آموزش ها و تحقيقات بين رشته اي است  که از متون ديني و از منابع مهم ديني مثل کتب تفسير مثل کتب حديثي و يا آثار دانشمندان و پزشکان مسلمان که از مشاهير دنيا به شمار مي روند را بصورت کمي و کيفي براي اساتيد و دانشجويان فراهم کند. و به طريق اولي هم چنين کاري ميسر است که تحقيقات ائمه جماعات که معمولاً از کارشناسان ديني و از  فضلا هستند با تکيه بر تجارب ارزشمند علما و دانشمندان مسلمان مي توانند در ساير جنبه‌ها مثل اخلاقي تربيتي و اجتماعي باعث تقويت ارتقاء آموزش به معناي عام آن آموزش تعليم و تربيت براي دانشگاهيان باشد.
البته اين که گفته بشود که نقش عبادي از غير عبادي از اساس تفکيک صحيح نيست به نظر نمي رسد چرا که که در حقيقت آن اموري که ما آنها را عبادي تلقي مي کنيم ساير امور هم به نحوي در به اصطلاح عرض آنها قرار دارد مگر آن که عبادت را به معناي عرفي بخواهيم تعريف کنيم و در نظر بگيريم مثل نماز خواندن يا تلاوت قرآن يا ذکر يا برگزاري مراسم هاي ديني مذهبي مثل اعتکاف يا جلسات دعا و غيره.  اگر منظور اين باشد اکتفا به امور عبادي نه تنها در دانشگاه حتي در غير دانشگاه هم نبايد فقط به اين امور باشد البته مسلما تلقي ما به اصطلاح از امور عبادي تفکيک اين اموري که گفته شد نيست (نماز و دعا و قران و عبادات) چون ما قائل به تفکيک نيستيم به تبع قاعدتا مسجد بايد کما اينکه در صدر اسلام مسجد هم در دوراني که ائمه ما و اوليا ما دستشان باز بوده از اين تمام رويکردهايي که گفته شد و امور مختلف و متنوعي که بيان شد در مسجد بهره مي بردند امام صادق (ع) بعنوان رييس مذهب شيعه و بعنوان شاخص ترين فرد ي که در تبيين و نشر علوم اسلامي و تربيت شاگردان بيشمار نفش اساسي داشته تمام اين امور را در مسجد انجام داده حتي مناظره هايي که با بزرگان همه مذاهب از بزرگان مسيحيت يهودي و فرق مختلف حتي دانشمنداني که به انها اصطلاحا دهري و مادي فکر مي کر ند و قائل به معنويات و ماورالطبيه نبودند مناظرهايي هم که با انها داشته اينها در مسجد اتفاق مي افتاد.
آماري در خصوص تعداد مسجد و نمازخانه ها و ائمه جماعت دانشگاه علوم پزشکي ايران را بيان کنيد .
مراکز دانشگاه علوم پزشکي ايران عموما داراي نمازخانه و اقامه نماز جماعت مي باشند، يعني علاوه بر ساختمان مرکزي دانشگاه دانشکده ها مراکز درماني شبکه هاي بهداشت و بسياري يعني تمام مراکز اداري و تمام خوابگاه ها داري مسجد و نماز خانه و طبعا امام جماعت هستند که روي هم رفته مجموعا ?? واحد مسجد يا نماز خانه دارد و به همين تناسب امام جماعت دارد.
و اين نکته در اينجا شايسته است ذکر شود که بدليل حمايت هاي مسئولين دانشگاه و ستاد اقامه دانشگاه علوم پزشکي ايران بويژه دکتر کوهپايه زاده رييس دانشگاه؛ ستاد اقامه نماز استان تهران بر اساس دستورالعمل ارزيابي عملکرد توسعه و ترويج فرهنگ اقامه نماز دانشگاه علوم پزشکي ايران را در سال ???? شايسته تقدير دانست که من از اين فرصت استفاده مي کنم و نهايت سپاس و تشکر خود را از تمامي عزيزان اعلام مي کنم.

 جايگاه ائمه جماعات در مساجد و نماز خانه هاي دانشگاه و وظايف آنها را بيان کنيد؟ استقبال دانشجويان و اساتيد و کارکنان دانشگاه را از مسجد با توجه به مأموريتهاي آن چگونه ارزيابي مي کنيد؟
البته هر محيطي که در آنجا نماز جماعت برگزار مي شود مکان مقدس و ارزشمندي است عموما چه دانشگاه و غير دانشگاه باشد البته اقامه جماعت در محيط هاي علمي و در محيط هاي دانشگاهي و در جمع نخبگان يک شکلي خاص تر و چه بسا داراي حرمت و احترام بيشتري باشد وآن بخاطر ارزش و اعتباري است که دين مبين اسلام براي علم و دانشمندان و جايگاه علم و جايگاه تعليم و تربيت قائل است کما اينکه پيامبر زماني به مسجد رفتند و دو گروه از مسلمانان در دو قسمت مسجد نشسته بودند و مشغول صحبت يک گروهي که در حقيقت مشغول مذاکره علمي بودند و گروهي ديگر هم مشغول عبادت عبادتي که اصطلاحا ما به آن عبادت مي گوييم و بعد پيامبر از آنجايي که رفتار ايشان علاوه بر سخنان مبارکشان سيره، رفتار ايشان هم مد نظر بود و مردم ايشان را با کنجکاوي دنبال مي کردند ديدند که ايشان از ميان اين دو گروه پيش گروهي رفت که مشغول مذاکره علمي بودند و چه بسا هم مردم سوالي به ذهنشان خطور کرده باشد که پيغمبر اکرم (ص) خودشان جواب اين سوال را داد که به چه دليل اين گروه را انتخاب نموده است؟ فرمود بالتعليم ارسلت يعني خداي متعال مرا براي تعليم و آموزش فرستاده پس بنابراين جايگاه ائمه جماعت در مراکز دانشگاهي يک جايگاه ويژه است و جايگاهي هست خاص چون در جمع نخبگان قرار دارند در ميان جوانان جوياي دانش قرار دارند و افرادي پر تحرک و پرسشگر که طبيعتا بايد بتوانند اين اقشار خاص را در عينه اينکه طبيعتا بهرمندي از علم در انها نعمتي مثل تمکين در برابر منطق و ادب و بسياري از اداب ديگر مزين نموده است و بالطبع توقع انها هم بالاست، بايد امام جماعت بتواند خودش را وفق بدهد و تطبيق بدهد با اين شرايطي که در محيط هاي خاص بويژه محيط هاي دانشگاهي فراهم است. پس بنابراين مسوليت ائمه جماعت در محيط هاي دانشجويي در جايي که افرادي نخبه و پرتحرک و پرسشگر هستند بالطبع مسئوليتش سنگين تر از جايگاه هاي ديگر است.
 نقش زنان در کارکردهاي مسجد که براي آن قائل شديد چگونه است؟
از انجايي که مساجد همواره مرکز رشد اموزش هاي اخلاقي و معنوي و مکاني عمومي براي دغدغه هاي مسلمانان بوده به همين جهت خداوند در قران کريم زنان را همپاي مردان براي پيشبرد اموري که گفته شد قرار داده است از جمله در سوره مبارکه توبه ايه شماره ?? مي فرمايد "مردان و زنان با ايمان دوستان يکديگرند که به کارهاي پسنديده همديگر را تشويق مي کنند و از کارهاي ناپسند باز مي دارند "نماز را برپا مي کنند" خداوند متعال وقتي به اين شکل به يک عمل دسته جمعي توصيه مي کند که اينجا آن عمل دسته جمعي نماز است، در واقع بحث مشارکت مردان و زنان در امر جماعت و زکات مي دهند و از خدا و پيامبرش .... يعني در اين امر اقامه نماز زنان را همپاي مردان قرار داده که يکي از وظايف قطعي آنهاست که طبيعتا اهتمام نسبت به اين امر باعث مي شود که مشمول رحمت خداوند متعال قرار داده شوند.
بعصي از رويکردها و رفتارهاي مفيد و ارزشمندي که زنان در مساجد دارند و مي توانند داشته باشند بنده به اجمال خدمت شما عرض مي کنم در بسياري از مساجد بعنوان واعظ و مفسر متون مذهبي براي اسلام به شايستگي تبليغ مي کنند يا تحت نظارت مراکز درماني کمک هاي اوليه به مردم ارائه مي کنند و يا با تشکيل گروه هايي از بانوان لباس و غدا و ساير مايحتاج نيازمندان را جمع اوري مي کنند بطور کلي در کارهاي دسته جمعي و عام المنفعه چه بسا کوشا تر از اقايون مي توانند عمل کنند و يک نکته بسيار مهمي که از رهگذر  حضور خانم ها در مساجد ايجاد مي شود که بسيار ارزشمند و مبارک است اين است که وقتي زنان در مساجد حاضر بشوند فرزندان انها هم به شرکت در مسجد معمولا ترغيب مي شوند و حضور پيدا مي کنند و مي تو انيم همواره شاهد نسل هايي از افراد از کودکان گرفته تا نوجوانان و جوانان در مساجد باشيم و بخشي از نقش تربيتي مسجد بگونه اي در اين موضوع تبلور پيدا مي کند.

به نظر شما معماري و طراحي مساجد کشور بخصوص مسجد دانشگاه مبتني بر آن فرهنگ اسلامي پيش رفته؟ نظر و پيشنهادات شما در اين خصوص را بيان کنيد؟
سوال خوب و بسياري ضروري است يکي از دغدغه هاي ما به خصوص خودم که اميدوارم ساير عزيزان هم اين دغدغه را داشته باشند در نظر گرفتن معماري و الگوي طراحي مناسب براي مساجد عموما و براي مساجد دانشگاه خصوصاً بايد وجود داشته باشد وگرنه به تعبير علما نقض غرض است اگر غير از اين باشد مسجد بعنوان برجسته ترين عنصر معماري منبعث از دين اسلام، يعني مهمترين، تأکيد مي‌کنم مهمترين عنصر معماري اسلامي خداي نخواسته دچار خسران مي شود بالاخره تجلي معماري اسلامي در خيلي از چيزها ممکن است مثلاً خانه ها و منازل که آن هم بسيار داراي اهميت است ولي به تبع مسجد از همه امور مهم تر است و بايد مسجد ارزنده ترين عنصر تبلور و تجسم مدنيت جامعه اسلامي باشد البته معماري آن چيزي را که عرض کردم عموما براي همه مساجد است ولي معماري و طراحي مساجد دانشگاه علاوه بر برخورداري از شاخص هاي سنتي مساجد مثل داشتن مناره، گنبد، محراب و کاشيکاري خاص، البته اين موضوع مفصل و دامنه دار است که نمي شود به سادگي از آن عبور کرد علاوه بر شاخص هاي سنتي که عرض کردم شاخص‌هاي روح مسجد و کاربري آن را نشان مي دهد بايد در فرم و فضاها، تفاوت هايي با مساجد سنتي داشته باشد که بنده به اختصار خدمت شما عرض مي کنم ساختمان مسجد دانشگاه با بقيه ساختمان هاي آن بايد تعاملي همگن داشته باشد يعني تافته جدا بافته اي از فرم ساير فضاها و ساختمانها نداشته باشد به طوريکه ساختمان ها از يک جنس به نظر برسد  يعني مسجد دانشگاه کتابخانه چه فضاهاي آموزشي از يک جنس به نظر برسد البته وقتي عرض کردم همگن بايد باشد يعني در مقايسه با ساير بناهاي دانشگاه به نحوي بايد باشد که به سرعت بشود تشخيص داد که اين مسجد دانشگاه است اين را هم اضافه کنم که به گونه اي نبايد تفکيک باشد که تصور کنيم که اين مسجد کاملاً يک تافته جدا بافته از فضاهاي دانشگاه است. شايد يکي از عالي ترين و بهترين نمونه هاي مساجد مسجد دانشگاه تهران باشد که بنده شايد در يک فرصت کم دهها مقاله علمي براي اثبات گفته هايم مي توانم عرض کنم.
 اولاً اين سنخيت ها تا چه اندازه اي است يا اين سنخيت به چه صورت است مسجد دانشگاه و ساير ساختمان‌ها و فضاهاي آن که چه قدر هم در دانشگاه تهران پرشمار و متنوع است در عين حال چه تفاوت هايي دارد که بتواند آن شاخص هاي مسجد با ظرافت ها و زيبايي ها بيان کند. نکته دوم که در طراحي و معماري مسجد دانشگاه بايد در نظر گرفت دسترسي آسان به کتابخانه ها فضاهاي آموزشي و ساير فضاهاي عمومي دانشگاه است يعني بايد مسجد از يک موقعيتي برخوردار باشد که در عين اينکه جزئي از فضاهاي دانشگاه است و با آنها سنخيت دارد در حقيقت شاخص‌هاي خاص خودش را هم حفظ مي کند در عين حال در دسترسي آسان به تمام اين مراکز داشته باشد مراکزي که عرض کردم عمومي مثل کتابخانه، کلاس ها و فضاي آموزشي و اداري که به راحتي به هنگام نماز و ساير مراسم دانشگاهيان بتوانند به آن دسترسي داشته باشند.
 در جهت جذب حداکثري جوانان، استادان، دانشجويان و کارکنان چه موانعي و مشکلاتي وجود دارد؟ و در جهت رفع آنها چه درخواست هايي از مسئولين مربوطه مي توان انتظار داشت؟
يکي از موانع ناديده گرفتن همين اموري است که در مورد آنها صحبت کرديم و بحث شد که ما در حقيقت کم و بيش در مورد آنها بحث کرديم فقدان هر کدام از آنها مي تواند عامل موثري براي حضور نيافتن دانشگاهيان به مسجد باشد يا حداقل آن باشد براي حضور نيافتن در مسجد.
 يکي از موانع بسيار عمده که اين را بايد متوليان در دانشگاه آن را حل و فصل نمايند تداخل امور مختلف با نماز و برپايي نماز جماعت و برنامه هاي مربوط به مسجد است از جمله بعضي از کلاس ها يا حتي بسياري از کلاس ها که زمان برگزاري نماز جماعت و وقت نماز تداخل دارد که حتي با تمايل استاد و دانشجويان ما عملا نمي توانند در اين امر واجب شرکت کنند. و اين تداخل به خصوص در مقاطع تحصيلي تحصيلات تکميلي بيشتر احساس مي شود يا تداخل جلسات دفاع از پايان نامه، جلسات مديران بخصوص مديران ارشد دانشگاه که زمانبندي و تداخل غير از اين که خودشان عملا نمي توانند شرکت کنند شماري از کارمندان و کساني که مرتبط با آن ها هستند نيز از اين فيض محروم مي شوند. يا تداخل بعضي از کنگره ها، همايش ها در دانشگاه و يا نمايشگاه ها نمايشگاه هايي که به مناسبت هاي مختلف در فضاي دانشگاه برگزار مي شود اينها حقيقتاً شروع و پايانش بدون در نظر گرفتن وقت نماز و حضور در نماز جماعت و برنامه هاي مسجد است که همه اين امور به تبع مي تواند موثر باشد البته خوب مسلما اين ها راه حل هايي دارد که همه دست يافتني است به نظر حقير به راحتي مي شود اين امور را مديريت کرد.
اهم فعاليت هاي مساجد، نمازخانه ها و ائمه جماعت در بحران کرونا را بيان کنيد اين فعاليت ها را چگونه ارزيابي مي کنيد و در صورت ادامه اين بحران چه برنامه هايي در اين خصوص مدنظر شماست؟

اولاً اميدواريم که هر چه زودتر به تعبير مقام معظم رهبري اين ويروس منحوس برچيده شود، ريشه آن کنده شود و مردم ميهن عزيز ما احساس آرامش گذشته خود را به دست آورند. بند ضمن خسته نباشيد به کادر پر تلاش درمان به شخصه احساس خجالت مي کنم از آنها بخصوص بعد از پيدا شدن اين اپيدمي واقعا حق عظيمي برگردن ما پيدا کردند. 
در مورد فعاليت ائمه جماعت در ابتداي امر و تا زماني که مقرر کرده بوديم که اماکن عمومي داير نباشد نماز جماعت مراکز دانشگاهي اقامه نمي شد و تعطيل شده بود ولي بنابر تصميمي که در ستاد شوراي عالي ستاد اقامه نماز دانشگاه گرفته شد بنا بر اين شد که به اشکال ديگري و انحاي مختلف ائمه محترم جماعات هر کسي به سهم خودشان خدمتي کند و باري از آنچه کارکنان از دوش پزشکان و پرستاران و بيماران و خانواده آنها بردارد مشارکت ائمه جماعات به ويژه در مراکزي که در حقيقت بخش کرونايي داشتن به اشکال مختلف با نظارت روسا و مديران دانشگاه و مراکز درماني و با اجازه آنها و با رعايت معيارهاي آنها که دستور داده بودند صورت گرفت در بخش هاي مختلف هم در مقام دستگاه ها و هم چيزي که مي‌تواند تسهيل و آسايش و رفاه در محيط هاي درماني ايجاد کند انجام مي دادند ما حتي در بيمارستان ها مثلا  بيمارستان فيروزآبادي به گواه مدير محترم بيمارستان حدود چهل نفر طلبه داشتيم روحاني داشتيم که البته با اشراف امام جماعت آنجا حاج آقاي کنگرلو آنها در حقيقت در تمام امور مشارکت مي‌کردند از دلجويي از کارکنان گرفته يا فراهم کردن يعضي از نيازهاي چه در زمينه خوراک يا بعضي لوازم پزشکي و لوازمي که براي بيماران مناسب بود و انجام کارهاي خدماتي ساختماني نظافت و اموري از اين قبيل اهتمام داشتند البته گاهي هم که اگر کسي از اين بيماران مرحوم مي شدند در امر تدفين او و امور مربوط به نماز او مشارکت مي‌کردند ولي خدمات اين عزيزان در اين برهه حساس و مهم و بسيار سخت بسيار متنوع تر و سخت تر از اين بوده که در قالب عبارات بنده بگنجد البته اگر خداي نکرده اين امر تداوم پيدا کند و يا نه تنها دراين مورد بلکه احتمال اينکه گاهي با يک امر غير عادي روبرو شويم باز ائمه جماعت ما دوشا دوش مردم عزيز ما بويژه کادر درمان خستگي ناپذير ما آماده ارائه هر نوع کمکي هستند. در اينجا لازم به ذکر مي دانم که بگويم در اين خصوص بايد متوليان امر حالا از وزارتخانه ها گرفته تا روساي دانشگاه‌ها و مسئولين بنشينند و يک روش بسيار علمي و اصولي و اساسي و سيستماتيک تعريف کنند که بتوان در شرايط سخت بهتر بتوانيم به مردم عزيزمان کمک کنيم.
 راههاي ارتباطي با مسجد امام حسين (ع) دانشگاه علوم پزشکي کدام است؟
در خصوص راههاي ارتباطي با مسجد امام حسين (عليه السلام) دانشگاه استادان، کارکنان و دانشجويان مي توانند با شماره ???????? تماس حاصل نمايند و يا جهت اطلاع از برنامه ها در فضاي مجازي مي توانند در ادرس هاي اينستاگرام به آدرس: https://instagram.com/iums_mosque
تلگرام:iums_mosque
واتساپ:https://chat.whatsapp.com/FJM??AtSpAPLEDEh?NdgW? عضو شوند.

خبر: همتي





  • گروه خبری : اخبار جایگاه
  • کد خبر : 326723
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم