حجت الاسلام والمسلمين رستمي:حضرت زهرا(س)تمام هستي و اعتبار و وجودش را وقف ولي زمان خودش يعني علي بن ابي طالب کرد
به گزارش روابط عمومي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه علوم پزشکي ايران ، حجت الاسلام والمسلمين مصطفي رستمي رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در مراسم عزاداري شهادت حضرت زهرا(سلام الله عليها) که به همت هيئت ثارالله و الزهرا دانشگاه علوم پزشکي ايران برگزار شد گفت: آيات سوره مبارکه انسان شايد بشود گفت که زيباترين توصيفهاي بهشت در قرآن، در اين سوره است نعمتهاي متنوع و مختلفي که خداوند به بهشتيان عطا مي کند و اين سوره ميفرمايد که به يک عدهاي اين نعمت را عطا فرموده حال آن يک عده چه کساني بوده اند؟ خب کسي ترديدي ندارد که اين ابراري که در اين سوره گفته شده اهل بيت(ع) هستند اما سوال اينجاست مگر آنان چه کاري انجام دادهاند که اين قدر زيبا و عالي خداوند هم پذيرفته و هم توصيف کرده و هم نعمت را به آنها مژده داده اين بحثي است که مربوط به فضاي ارزشگذاري رفتارها در مناسبات ديني مورد توجه قرار داد و بايد ياد آور بشويم که اهل بيت عليهم السلام کاري که انجام دادهاند چه ارزشي داشته که اينقدر خداوند براي آن اجر قائل شده يا آن روايتي که در مورد عبادت امير المومنين(عليه السلام) است ضربهاي که امير المومنين عليه السلام در يوم الخندق به عمر بن عبدود و بر آن دشمني که وارد جنگ با مسلمانان شده بود و وارد مبارزه شدند، اميرالمومنين(عليه السلام) به ميدان رفت و با ضربهاي که به او افکند حضرت رسول(ص) ميفرمايد که: ضربت عليًّ في يوم الخندق افضل من عباده الثقلين، اين يک ضربهي علي از عبادت همه ي انسانها و عبادت کنندگان خداوند، اعم از انسان و غير انسان بالاتر است.
وي در ادامه افزود: اينکه ميگويد عبادت انسانها و غير انسان ها، وقتي انسان ها را ميگويد شامل انبياء و اولياء مي شود يعني امير المومنين(عليه السلام) يک کار انجام داده در روز خندق که پيامبر ميزان و شاخص اعمال ميفرمايد که اين کار علي از تمام عبادت بشريت و سلسله خلقت بالاتر است. چه کاري انجام شده که خداوند چنين اجري براي آن در نظر گرفته است و يا ميزان ارزشگذاري اعمال چگونه است، ما هم در مناسبات اجتماعي و عمومي خودمان يک ملاک هايي داريم براي ارزشگذاري، احياناً شما دوستان پزشکي فرض کنيد که بخواهيد محاسبه کنيد که چه کسي کار بهتري و با کيفيت تري انجام داده ميآييد و ميگوييد چه کسي احياناً مدتهاي طولانيتري شيفت ايستاده يا چه کسي تعداد بيشتري بيمار را تحت پوشش قرار داده، يکي از اين ملاکات کمي را در نظر ميگيريد و بر اساس آن کار فرد را ارزشگذاري ميکنند و در مقابل اين ارزشگذاري هم که انجام داديد يک ما به ازاء يا يک پرداخت مالي قرار مي دهيد.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها گفت: ملاک ارزشگذاري در محاسبه الهي بر خلاف محاسبات ما است و دستگاه محاسبات متفاوت است در همه ابعاد همين دستگاه، و انسانهاي مومني هستند که در محاسبات خودشان هر چه نزديکتر به محاسبات الهي محاسبه کنند و بر اساس آن محاسبات شان را تنظيم کنند شنيدهايد که مرحوم شيخ حسنعلي نخودکي اصفهاني شاگردش ميگويد با عده اي ميرفتيم سمت مشهد زيارت، در يک توقفگاه ايستاده بوديم براي غذا خوردن ديديم ايشان مرحوم نخودکي يک سفره براي خودش جدا پهن کرده است براي ميل غذا و به او تعارف هم کردهاند که بفرماييد با يکديگر غذا بخوريم و ايشان قبول نکردند و چون من در کنار ايشان بودهام با همديگر غذا را ميل کرده بوديم و با همراهان همراه نشده بوديم با يکديگر هم غذا شده بوديم چرا که غذاي آنان کباب بوده است و غذاي مرحوم شيخ حسنعلي نخودکي هم نان و کشمش بوده است و اين شاگرد ميگوييد چونکه رفقا به من هم تعارف غذا زدهاند شيخ به من گفت اگر دوست داري برو و با آنان هم غذا شو و من هم از خدا خواسته که ديدم شيخ به من اجازه داد و از جايم بلند شدم که بروم غذا با آنان بخورم که ديدم آن سفره کثافات و چرک و خون دارند با وله ميخورند و سريع برگشتم سمت شيخ و بدون اينکه سخن بگويم ايشان فرمود مالي که در آن حرام باشد حقيقت آن اين است خب آن کسي که دارد.
وي در ادامه با اشاره به سوره هل اتي تصريح کرد: اين خانواده چه کار کرده اند که خداوند زيباترين توصيفات را بيان ميفرمايد؟ خداوند در ادامه ميفرمايد که اينها سه وعده غذاي شان را به فقير دادند، خب غذاي آنها چه بود؟ هر کدام يک قرص نان را به فقير و يتيم و اسير و مسکين داده اند، خب يعني چه؟ ما داريم افرادي را که در يک شب ده ها هزار نفر را اطعام ميدهند، مسجد ميسازند، مدرسه ميسازند، بيمارستان ميسازند خيلي کارهاي بزرگتري انجام ميدهند، ?? قرص نان کجا و آن بزرگواري که براي ?? هزار نفر طعام آماده ميکند کجا؟ با اين اوصاف مجددا در دستگاه محاسباتي خودمان نان را در مقابل نان قرار مي دهيم اما آن چيزي را که خداوند محاسبه ميکند ملاک هاي خاص دارد، اين ملاکها هر چه به ملاک هاي اهل بيت(عليهم السلام) نزديکتر باشد به حقيقت و ملکوت عالم نزديک تر است و دقيق ارزشگذاري ميشود.
وي با اشاره به مقدمه بحث در ادامه خاطرنشان کرد: ما چه ملاک هايي را ميتوانيم براي ارزشگذاري اهل بيت(عليهم السلام) اعمال کنيم و در محاسبات عادي هم ما موظفيم بر اساس ظاهر قضاوت کنيم کسي که شهادتين را بگويد مسلمان است و پاک است و احکام اسلام بر او جاري است حتي اگر شهادتين او دلي و واقعي نباشد ولي آن چيزي که بر اساس ظاهر مشخص است ما بايد براساس آن محاسبه کنيم و نميتوانيم کسي را متهم کنيم زيرا اين قضاوتها کار ما نيست حتي اولياء الهي در مواردي که قصد داشتند فردي را هدايت کنند و دستش را بگيرند در تظاهر و تعاملات اجتماعي اينگونه با او برخورد نميکردند و الا اگر غير اين بود پيامبر عظيم الشان بايد خيلي از افراد را طرد ميکرد و پس ميزدند و يا خيلي از افراد بودند که اظهار اسلامشان يک اظهار منفعت طلبانه و غير حقيقي بود ولي رفتار پيامبر مبتني برهمين ظواهر است و قرآن هم فرموده شما اصلا حق نداريد به کسي که تظاهر به اسلام ميکند بگوييد نه تو مسلمان نيستي، لذا کساني که خداوند درمورد آنان سخن گفته و يا بعضا تعبير منافق را آورده يعني کساني که در دلشان کفر دارند و در ظاهر اظهار اسلام ميکنند رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها با اشاره به ملاک هاي ارزش گذاري افزود: در آيات و روايات براي خودمان يک ملاک هايي را قرار دادهاند که رشد کنيم و عمل را ارتقا دهيم که اين توجهات موجب آثار اجتماعي هم است به طور مثال به ما فرموده اند؛ انما يتقبل الله من المتقين (خداوند فقط از انسانهاي باتقوا عملي را قبول ميفرمايد) و اگر تقوا نباشد عملي مورد پذيرش واقع نميشود و اين ملاک خيلي مهم و سخت است و از طرفي به ما فرموده اند نماز اگر قبول شد بقيه اعمال هم قبول است اگر نماز واقع نشود بقيه اعمال هم مورد قبول واقع نميشود و نميشود عمل کسي مردود باشد ازطرفي نمازش قبول شود.
وي در ادامه تصريح کرد: يکي ديگر از ملاکهاي ارزش گذاري عمل سختي انتخاب و عمل است هرچه عمل در مقايسه و محاسبه ي نفس سخت تر باشد عمل ارزشمندتر است و هرچه آسانتر باشد ارزشش کمتر است در روايت است در مورد امير المومنين(عليه السلام) که ما خيّر بين امرين (او بين دو کار مخير نشد که يکي از آن دو را انجام بدهد مگر اينکه در انتخاب سخت ترينکار را انتخاب نمايد) يعني اگر در معرض دو کار قرار ميگرفت سخت ترين کار را انتخاب مينمود، قاعدهي زندگي دنيا اين است که ما آسانترين کار را انتخاب نماييم، اميرالمومنين(عليه السلام) خود ميفرمايند من فصل تابستان را براي روزهاي طولاني دوست دارم و زمستان را براي شبهاي طولاني شب زنده داري دوستدارم. اين ملاک ها را براي ما قرار دادند هرچه کار سختتر باشد ارزشمندتر است و درواقع سخت ترين کار ارزشمند ترين ميشود اگر چنانچه جهت گيري آن درست باشد اما اگر از اول قطب نما خراب باشد و جهت را اشتباه انتخاب کرده باشيم که اصلا محل گفتگوي ما نيست.
وي با اشاره به نمونه اي ديگر افزود: رهبر انقلاب مي فرمايند که شهداي مدافع حرم اجرشان از شهداي دفاع مقدس بيشتر است و اين مساله يک مساله ي شخصي نيست بلکه کلي است براي اينکه ميگويند اينها در يک فضاي مظلومانهاي دفاع از حرم اهل البيت عليهم السلام را انتخاب کردند و در ابتدا خيلي از اينها که ميرفتند نه ميگفتند و خيلي از اينها که شهيد ميشدند محل شهادت اعلام نميشد و ميگفتند مثلا در غرب به شهادت رسيدند اين سيره شهدا يک ملاک واقعي و دائمي براي زندگي ماست برخلاف رفتار راحت طلبانه اي که زندگي مادي به ما توصيه ميکند زندگي معنوي به ما ميگويد که در جاهايي تو سختي را برگزين ما در مورد شهداي بزرگوار اين توصيف را شنيدهايم.
حجت الاسلام و المسلمين مصطفي رستمي با اشاره به عظمت حضرت زهرا( سلام الله عليها) تصريح کرد: بحث فاطميه آن حرکت با عظمتي که زهرا مرضيه(سلام الله عليها) انجام داده اند و وقتي که مهاجمين حمله کردند به خانه وحي فاطمه زهرا(سلام الله عليها) ميآيند جلوي درب چون حضرت زهرا(سلام الله عليها) با آن مقام عصمت الهي خود مي داند که اين افرادي که حمله ور شدهاند به خانه وحي هدف و قصد اصلي آنان دسترسي به علي بن ابي طالب و گرفتن بيعت اجباري از ايشان است لذا خود را به پشت در رساند تا به آن ها هم بفهماند که من دخت نبي مکرم اسلام هستم و از طرفي اتمام حجتي ديگر با آنان بنمايد چرا که رسول مکرم اسلام بارها و بارها صراحتا بيان فرمودند وصي و جانشين بعد از خود چه کسي است و صراحتاً بيان فرمودند که علي بن ابيطالب(عليه السلام) جانشين بعد نبي ميباشند و قصه با عظمت غدير خم دلالتي بر اين ماجراست لذا حضرت زهرا(سلام الله عليها) خود را به پشت در رساندند که هم مانع گرفتن بيعت اجباري از علي بن ابيطالب شود و همين که اتمام حجتي با آن بشود که ناگهان آن ماجرا و جسارت به حضرت صورت گرفت و اين ننگ تا ابد براي بانيان اين کار باقي ماند.
وي در پايان گفت: اين بود گوشهاي از حرکت با عظمت و با ارزش و دفاع جانانه زهراي مرضيه و هزينه کردن اعتبار خودش که پيغمبر عظيم الشأن اسلام فرموده بود فاطمه سرور زنان عالم است هر که او را بيازارد مرا آزرده است و هر که مرا بيازارد خداوند متعال را آزرده است و رضايت از فاطمه رضايت خداوند متعال است و خشم و غضب او خشم و غضب الهي را در پي دارد لذا اين بانوي با عظمت و با جلالت تمام هستي و اعتبار و وجودش را وقف ولي زمان خودش يعني علي بن ابي طالب کرده است اما اگر خود ما انسانها در جامعه اجتماعي خود ذره اي اعتبار يا آبرو داشته باشيم براي اين چنين مسائل با اهميت آن مقدار اعتبار و آبروي خود را دريغ ميکنيم اما زهراي مرضيه بود که تمام هستي خويش را در راه ولايت امام زمان خود هزينه کرده است.
در پايان مراسم نيز مداح اهل بيت عصمت و طهارت ( عليهم السلام ) مصطفي کرمي به مداحي پرداختند و همگان در عزاي حضرت صديقه ي طاهره ( سلام الله عليها ) اشک ريختند.
وي در ادامه افزود: اينکه ميگويد عبادت انسانها و غير انسان ها، وقتي انسان ها را ميگويد شامل انبياء و اولياء مي شود يعني امير المومنين(عليه السلام) يک کار انجام داده در روز خندق که پيامبر ميزان و شاخص اعمال ميفرمايد که اين کار علي از تمام عبادت بشريت و سلسله خلقت بالاتر است. چه کاري انجام شده که خداوند چنين اجري براي آن در نظر گرفته است و يا ميزان ارزشگذاري اعمال چگونه است، ما هم در مناسبات اجتماعي و عمومي خودمان يک ملاک هايي داريم براي ارزشگذاري، احياناً شما دوستان پزشکي فرض کنيد که بخواهيد محاسبه کنيد که چه کسي کار بهتري و با کيفيت تري انجام داده ميآييد و ميگوييد چه کسي احياناً مدتهاي طولانيتري شيفت ايستاده يا چه کسي تعداد بيشتري بيمار را تحت پوشش قرار داده، يکي از اين ملاکات کمي را در نظر ميگيريد و بر اساس آن کار فرد را ارزشگذاري ميکنند و در مقابل اين ارزشگذاري هم که انجام داديد يک ما به ازاء يا يک پرداخت مالي قرار مي دهيد.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها گفت: ملاک ارزشگذاري در محاسبه الهي بر خلاف محاسبات ما است و دستگاه محاسبات متفاوت است در همه ابعاد همين دستگاه، و انسانهاي مومني هستند که در محاسبات خودشان هر چه نزديکتر به محاسبات الهي محاسبه کنند و بر اساس آن محاسبات شان را تنظيم کنند شنيدهايد که مرحوم شيخ حسنعلي نخودکي اصفهاني شاگردش ميگويد با عده اي ميرفتيم سمت مشهد زيارت، در يک توقفگاه ايستاده بوديم براي غذا خوردن ديديم ايشان مرحوم نخودکي يک سفره براي خودش جدا پهن کرده است براي ميل غذا و به او تعارف هم کردهاند که بفرماييد با يکديگر غذا بخوريم و ايشان قبول نکردند و چون من در کنار ايشان بودهام با همديگر غذا را ميل کرده بوديم و با همراهان همراه نشده بوديم با يکديگر هم غذا شده بوديم چرا که غذاي آنان کباب بوده است و غذاي مرحوم شيخ حسنعلي نخودکي هم نان و کشمش بوده است و اين شاگرد ميگوييد چونکه رفقا به من هم تعارف غذا زدهاند شيخ به من گفت اگر دوست داري برو و با آنان هم غذا شو و من هم از خدا خواسته که ديدم شيخ به من اجازه داد و از جايم بلند شدم که بروم غذا با آنان بخورم که ديدم آن سفره کثافات و چرک و خون دارند با وله ميخورند و سريع برگشتم سمت شيخ و بدون اينکه سخن بگويم ايشان فرمود مالي که در آن حرام باشد حقيقت آن اين است خب آن کسي که دارد.
وي در ادامه با اشاره به سوره هل اتي تصريح کرد: اين خانواده چه کار کرده اند که خداوند زيباترين توصيفات را بيان ميفرمايد؟ خداوند در ادامه ميفرمايد که اينها سه وعده غذاي شان را به فقير دادند، خب غذاي آنها چه بود؟ هر کدام يک قرص نان را به فقير و يتيم و اسير و مسکين داده اند، خب يعني چه؟ ما داريم افرادي را که در يک شب ده ها هزار نفر را اطعام ميدهند، مسجد ميسازند، مدرسه ميسازند، بيمارستان ميسازند خيلي کارهاي بزرگتري انجام ميدهند، ?? قرص نان کجا و آن بزرگواري که براي ?? هزار نفر طعام آماده ميکند کجا؟ با اين اوصاف مجددا در دستگاه محاسباتي خودمان نان را در مقابل نان قرار مي دهيم اما آن چيزي را که خداوند محاسبه ميکند ملاک هاي خاص دارد، اين ملاکها هر چه به ملاک هاي اهل بيت(عليهم السلام) نزديکتر باشد به حقيقت و ملکوت عالم نزديک تر است و دقيق ارزشگذاري ميشود.
وي با اشاره به مقدمه بحث در ادامه خاطرنشان کرد: ما چه ملاک هايي را ميتوانيم براي ارزشگذاري اهل بيت(عليهم السلام) اعمال کنيم و در محاسبات عادي هم ما موظفيم بر اساس ظاهر قضاوت کنيم کسي که شهادتين را بگويد مسلمان است و پاک است و احکام اسلام بر او جاري است حتي اگر شهادتين او دلي و واقعي نباشد ولي آن چيزي که بر اساس ظاهر مشخص است ما بايد براساس آن محاسبه کنيم و نميتوانيم کسي را متهم کنيم زيرا اين قضاوتها کار ما نيست حتي اولياء الهي در مواردي که قصد داشتند فردي را هدايت کنند و دستش را بگيرند در تظاهر و تعاملات اجتماعي اينگونه با او برخورد نميکردند و الا اگر غير اين بود پيامبر عظيم الشان بايد خيلي از افراد را طرد ميکرد و پس ميزدند و يا خيلي از افراد بودند که اظهار اسلامشان يک اظهار منفعت طلبانه و غير حقيقي بود ولي رفتار پيامبر مبتني برهمين ظواهر است و قرآن هم فرموده شما اصلا حق نداريد به کسي که تظاهر به اسلام ميکند بگوييد نه تو مسلمان نيستي، لذا کساني که خداوند درمورد آنان سخن گفته و يا بعضا تعبير منافق را آورده يعني کساني که در دلشان کفر دارند و در ظاهر اظهار اسلام ميکنند رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها با اشاره به ملاک هاي ارزش گذاري افزود: در آيات و روايات براي خودمان يک ملاک هايي را قرار دادهاند که رشد کنيم و عمل را ارتقا دهيم که اين توجهات موجب آثار اجتماعي هم است به طور مثال به ما فرموده اند؛ انما يتقبل الله من المتقين (خداوند فقط از انسانهاي باتقوا عملي را قبول ميفرمايد) و اگر تقوا نباشد عملي مورد پذيرش واقع نميشود و اين ملاک خيلي مهم و سخت است و از طرفي به ما فرموده اند نماز اگر قبول شد بقيه اعمال هم قبول است اگر نماز واقع نشود بقيه اعمال هم مورد قبول واقع نميشود و نميشود عمل کسي مردود باشد ازطرفي نمازش قبول شود.
وي در ادامه تصريح کرد: يکي ديگر از ملاکهاي ارزش گذاري عمل سختي انتخاب و عمل است هرچه عمل در مقايسه و محاسبه ي نفس سخت تر باشد عمل ارزشمندتر است و هرچه آسانتر باشد ارزشش کمتر است در روايت است در مورد امير المومنين(عليه السلام) که ما خيّر بين امرين (او بين دو کار مخير نشد که يکي از آن دو را انجام بدهد مگر اينکه در انتخاب سخت ترينکار را انتخاب نمايد) يعني اگر در معرض دو کار قرار ميگرفت سخت ترين کار را انتخاب مينمود، قاعدهي زندگي دنيا اين است که ما آسانترين کار را انتخاب نماييم، اميرالمومنين(عليه السلام) خود ميفرمايند من فصل تابستان را براي روزهاي طولاني دوست دارم و زمستان را براي شبهاي طولاني شب زنده داري دوستدارم. اين ملاک ها را براي ما قرار دادند هرچه کار سختتر باشد ارزشمندتر است و درواقع سخت ترين کار ارزشمند ترين ميشود اگر چنانچه جهت گيري آن درست باشد اما اگر از اول قطب نما خراب باشد و جهت را اشتباه انتخاب کرده باشيم که اصلا محل گفتگوي ما نيست.
وي با اشاره به نمونه اي ديگر افزود: رهبر انقلاب مي فرمايند که شهداي مدافع حرم اجرشان از شهداي دفاع مقدس بيشتر است و اين مساله يک مساله ي شخصي نيست بلکه کلي است براي اينکه ميگويند اينها در يک فضاي مظلومانهاي دفاع از حرم اهل البيت عليهم السلام را انتخاب کردند و در ابتدا خيلي از اينها که ميرفتند نه ميگفتند و خيلي از اينها که شهيد ميشدند محل شهادت اعلام نميشد و ميگفتند مثلا در غرب به شهادت رسيدند اين سيره شهدا يک ملاک واقعي و دائمي براي زندگي ماست برخلاف رفتار راحت طلبانه اي که زندگي مادي به ما توصيه ميکند زندگي معنوي به ما ميگويد که در جاهايي تو سختي را برگزين ما در مورد شهداي بزرگوار اين توصيف را شنيدهايم.
حجت الاسلام و المسلمين مصطفي رستمي با اشاره به عظمت حضرت زهرا( سلام الله عليها) تصريح کرد: بحث فاطميه آن حرکت با عظمتي که زهرا مرضيه(سلام الله عليها) انجام داده اند و وقتي که مهاجمين حمله کردند به خانه وحي فاطمه زهرا(سلام الله عليها) ميآيند جلوي درب چون حضرت زهرا(سلام الله عليها) با آن مقام عصمت الهي خود مي داند که اين افرادي که حمله ور شدهاند به خانه وحي هدف و قصد اصلي آنان دسترسي به علي بن ابي طالب و گرفتن بيعت اجباري از ايشان است لذا خود را به پشت در رساند تا به آن ها هم بفهماند که من دخت نبي مکرم اسلام هستم و از طرفي اتمام حجتي ديگر با آنان بنمايد چرا که رسول مکرم اسلام بارها و بارها صراحتا بيان فرمودند وصي و جانشين بعد از خود چه کسي است و صراحتاً بيان فرمودند که علي بن ابيطالب(عليه السلام) جانشين بعد نبي ميباشند و قصه با عظمت غدير خم دلالتي بر اين ماجراست لذا حضرت زهرا(سلام الله عليها) خود را به پشت در رساندند که هم مانع گرفتن بيعت اجباري از علي بن ابيطالب شود و همين که اتمام حجتي با آن بشود که ناگهان آن ماجرا و جسارت به حضرت صورت گرفت و اين ننگ تا ابد براي بانيان اين کار باقي ماند.
وي در پايان گفت: اين بود گوشهاي از حرکت با عظمت و با ارزش و دفاع جانانه زهراي مرضيه و هزينه کردن اعتبار خودش که پيغمبر عظيم الشأن اسلام فرموده بود فاطمه سرور زنان عالم است هر که او را بيازارد مرا آزرده است و هر که مرا بيازارد خداوند متعال را آزرده است و رضايت از فاطمه رضايت خداوند متعال است و خشم و غضب او خشم و غضب الهي را در پي دارد لذا اين بانوي با عظمت و با جلالت تمام هستي و اعتبار و وجودش را وقف ولي زمان خودش يعني علي بن ابي طالب کرده است اما اگر خود ما انسانها در جامعه اجتماعي خود ذره اي اعتبار يا آبرو داشته باشيم براي اين چنين مسائل با اهميت آن مقدار اعتبار و آبروي خود را دريغ ميکنيم اما زهراي مرضيه بود که تمام هستي خويش را در راه ولايت امام زمان خود هزينه کرده است.
در پايان مراسم نيز مداح اهل بيت عصمت و طهارت ( عليهم السلام ) مصطفي کرمي به مداحي پرداختند و همگان در عزاي حضرت صديقه ي طاهره ( سلام الله عليها ) اشک ريختند.
کپی لینک کوتاه: