• 1403/06/21 - 09:38
  • - تعداد بازدید: 40
  • - تعداد بازدیدکننده: 39
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZPgYo

حدود 20 درصد از دانش آموزان 7 تا 18 ساله دچار اضافه وزن و چاقی هستند

وبینار آموزشی تغذیه در سنین مدرسه و ایران اکو روز دوشنبه 19 شهریور ماه توسط گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران به نقل از معاونت بهداشت، لیلا فرزاد؛ کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت گفت: این کارگاه مجازی با هدف توانمندسازی 45 نفر از کارشناسان گروه بهبود تغذیه حوزه تحت پوشش معاونت بهداشت، در اجرای برنامه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی نوجوانان ( ایران اکو) برگزار شد.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت با اشاره به اهمیت تغذیه در ارتقای سطح سلامت و پیشگیری از بیماری مزمن گفت: امروزه مشکل اضافه وزن و چاقی در جهان به صورت یک معضل جهانی مطرح می شود و رژیم های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک از علل اصلی بروز آن است؛ به طوری که از سال 1980 تا به حال چاقی به دو برابر رسیده است. شیوع اضافه وزن و چاقی در سال 1974 در کودکان 2 تا 19 سال 5.1% و در سال 2010 به 16% رسیده و به ازای هر 10 کودک یک نفر مبتلا به اضافه وزن و چاقی در جهان است. در کشور ما نیز توقف روند چاقی و دیابت، از اهداف راهبردی در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی و سند ملی بیماری های غیر واگیر تا سال 1404در نظر گرفته شده است. بر اساس نتایج پیمایش ملی"کاسپین 5  "در سال 1394، حدود 20%  دانش آموزان 18-7 سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند و چاقی شکمی در 21% این گروه سنی وجود دارد.

فرزاد خاطرنشان کرد: خطر ابتلا به چربی خون بالا، پرفشاری خون، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 نیز در نوجوانان چاق بیشتر است و چاقی دوران مدرسه، با پیامدهای بلند مدت سلامت از جمله: افزایش خطر بیماری قلبی عروقی و آترواسکلروز در سنین بالاتر مرتبط است. همچنین در مردانی که در نوجوانی دچار اضافه وزن بوده اند، خطر سرطان کولورکتال و نقرس و در زنانی که در نوجوانی دچار اضافه وزن بوده اند، خطر آرتریت بیشتر است.

وی در ادامه افزود: مصرف مواد غذایی پرکالری، تنقلات نامناسب، کم تحرکی، افزایش مدت زمان تماشای تلویزیون و استفاده از کامپیوتر، تبلت و موبایل؛ احتمال بروز اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان را تشدید کرده است. به همین منظور بر آن شدیم تا کارگاه یک روزه تغذیه در سنین مدرسه و برنامه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی نوجوانان را برای کارشناسان تغذیه برگزار کنیم.

اهمیت تغذیه سالم، نیازهای تغذیه ای نوجوانان بر اساس هرم های غذایی 5 تا 11 سال و 12 تا 18 سال، عادات غلط غذایی و رفتاری در سنین مدرسه و بلوغ، فعالیت بدنی در کودک و نوجوان 18 - 5 سال، ارزیابی وضعیت تغذیه در نوجوانی، مهارتها و اصول مشاوره، بررسی تن سنجی، شاخص های ارزیابی وضعیت رشد دانش آموزان، اضافه وزن و چاقی در سنین مدرسه، از اهم مطالب ارائه شده توسط کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت بود.

 

  • گروه خبری : اخبار برتر,علمی-آموزشی
  • کد خبر : 337829
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید