• 1399/06/11 - 06:14
  • - تعداد بازدید: 7
  • - تعداد بازدیدکننده: 7
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
  • /ZWVVo

شاخص هاي دانشگاه نسل سوم و ارتباط باصنعت، سرلوحه برنامه هاي آموزشي و پژوهشي دانشکده بهداشت

  

دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايران، در سال ???? از ادغام دو موسسه آموزش عالي علوم بهداشتي که هرکدام داراي سوابق طولاني در امر آموزش و تربيت نيروهاي بهداشتي بودند، يعني مدرسه عالي بهداشت محيط فريس با ?? سال سابقه فعاليت آموزشي و آموزشکده بهداشت عمومي شهيد دکتر لواساني با قريب به ?? سال سابقه فعاليت آموزشي با استفاده از اين دو موسسه و افزايش آن  امکانات به منظور تمرکز فعاليت هاي آموزشي در زمينه علوم بهداشتي بوجود آمد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه؛ براي آشنايي بيشتر با اين دانشکده و فعاليتهاي آن با دکتر رسول ياراحمدي، دکتراي مهندسي بهداشت حرفه اي، رييس دانشکده بهداشت، رييس مرکز تحقيقات آلودگي هوا و موسس و مديرعامل شرکت دانش بنيان پارس پلاسما بنيان از مجموعه شرکتهاي دانش بنيان رياست جمهوري وابسته به دانشگاه گفتگو کرديم.

آقاي دکتر ياراحمدي، دانشکده بهداشت را بيشتر معرفي کنيد
اين دانشکده داراي ? گروه فعال آموزشي و ?? نفر عضو هيأت علمي است که در گروه هاي مهندسي بهداشت محيط، مهندسي بهداشت حرفه اي، اپيدميولوژي، علوم بهداشتي و تغذيه، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، آمار زيستي، ارگونومي و گروه MPH مشغول انجام وظايف آموزشي و پژوهشي مي باشند. در حال حاضر تعداد دانشجويان اين دانشکده ??? نفر مي‌باشند که در رشته ها و مقاطع مختلف تحصيلي مشغول به تحصيل مي باشند.
آزمايشگاه هاي ما شامل آزمايشگاه شيمي و ميکروبيولوژي آب و فاضلاب، آزمايشگاه آناليز دستگاهي، آزمايشگاه تغذيه، آزمايشگاه عوامل شيميايي و آلودگي هوا، آزمايشگاه عوامل فيزيکي، آزمايشگاه ارگونومي، آزمايشگاه ايمني و وسايل حفاظت فردي و آزمايشگاه تهويه صنعتي است. 

در استراتژي دانشگاه داريم که دانشگاه علوم پزشکي ايران در افق ???? دانشگاهي است کارآفرين، کيفيت محور، مشتري مدار و پيشرو در استقرار دانشگاه نسل سوم؛ در راستاي اين استراتژي چه اقداماتي در دانشکده بهداشت اجرا شده و يا در دست اقدام است؟
در اين دانشکده بر اساس مطالعات و تحليل هاي موجود اسناد بالا دستي وزارت متبوع،اسناد ستادي و ابلاغي دانشگاه و بررسي فرايند هاي سازماني ، ساختار و تشکيلات موجود؛ کميته برنامه ريزي دانشکده برنامه راهبردي عملياتي دانشکده تدوين و پس از ارزيابي مستمر و رفع نقاط ضعف، تصويب و ابلاغ شد. که بالطبع عمده توجه ما بر استراتژي دانشگاه و شاخصه هاي دانشگاه نسل سوم بود.
بر اين اساس چشم انداز ما، کسب جايگاه ويژه به عنوان قطب تربيت نيروي انساني خلاق و کار آفرين با تکيه به تعاملات ملي و بين المللي و توليد ثروت است.
اين برنامه راهبردي که در وبسايت دانشکده قابل دريافت است داراي چهار محور اصلي است و ??? شاخص است که نرم افزاري شده و هر سه ماه يکبار گروه هاي مختلف اطلاعات خود را در اين سامانه وارد ميکنند و ميزان بهبود شاخصها مرتب پايش و به رييس محترم دانشگاه گزارش مي شود.


لطفا مصداق هايي در هر محور بيان کنيد.
در حوزه آموزش يکي از مهمترين راهبردهاي ما، تخصيص ?? درصد از سرفصل هاي آموزشي به مصاديق عملي دانشگاه نسل سوم يعني کارآفريني و خلق ثروت است. به اين صورت که حداقل سه جلسه از هر واحد در آزمايشگاه و صنعت برگزار مي شود و دانشجويان با نحوه طراحي و ساخت دستگاه هاي تخصي آشنا ميشوند. به اين صورت دانشجويان پس از فارغ التحصيلي قادرند، خودشان با ايجاد شرکت دانش بنيان به توليد اين دستگاه هاي آزمايشگاهي بپردازند. در حال حاضر هم تعدادي از دستگاه هاي موجود در آزمايشگاه هاي دانشکده با مشارکت دانشجويان طراحي و ساخته شده است. ضمنا در سال گذشته شاخص هاي اموزشي دانشکده ?? درصد رشد داشته است.
در پژوهش هم تاکيد ما تبديل علم به محصول است و حدود يک چهارم پروپوزال هاي دانشکده نسل سومي است. ما با برنامه محوري و پيگيري مستمر، در حالي که رکود علمي نداريم ، به نسبت ساير دانشکده ها بيشترين استاد تمام را داريم.
در زمينه اداري و مالي سياست ما توسعه، ساماندهي اصلاح فرايند هاي اداري مالي مبتني بر مديريت دانش ، با رويکرد خلق ارزش-ثروت است. به عنوان مثال بهره وري نيروي انساني در شش ماهه گذشته ?? درصد بهبود داشته و براساس کارسنجي ? نفر نيروي آزاد شده داشتيم و کارانه پرداختي به پرسنل هم بر اساس همين شاخصه هاي کارسنجي انجام ميشود.
و در آخر در زمينه راهبردهاي سيستم مديريت يکپارچه، برنامه ما شناسايي و بکارگيري ظرفيتهاي علمي،فني، و اجرايي دانشجويان،اعضاي هيات علمي و کارکنان و تقويت، همگرايي و مشارکت در برنامه هاي راهبردي دانشکده و مراکز تحقيقاتي تابعه دانشگاه است.

وجه تمايز دانشکده بهداشت چيست؟
 وجه تمايز اين دانشکده به خاطر وجود رشته هاي مهندسي ، پايه تخصصي و مرتبط با پزشکي؛ در برقراري ارتباط با بيرون دانشگاه و مشخصا فعاليت هاي نهادي، با عنوان دفتر ارتباط با صنعت و توجه ويژه به موضوع دانشگاه نسل سوم در اين دانشکده است.

بيشتر توضيح بفرماييد
دفتر ارتباط با صنعت دانشکده بهداشت همزمان با حرکت دانشگاه علوم پزشکي ايران به سمت دانشگاه هاي نسل سوم و مطابق با برنامه راهبردي جديد دانشکده، در مهرماه ????با هدف، توسعه و جهت دار کردن و نياز محور کردن آموزش و پژوهش دانشکده بهداشت و استفاده از توانمندي ها و قابليت هاي اين دانشکده جهت رفع نيازها و مشکلات صنايع و جامعه شکل گرفت. اين دفتر ?? عضو هيات علمي و چند عضو بيروني از صنعت دارد که بر اساس اساسنامه، با سازمانهاي مختلف ارتباط برقرار مي شود و پس از کسب اطلاعات لازم قراردادها تنظيم ميگردد.
پروژه هاي بزرگي انجام شده و يا در حال انجام است، از جمله قرارداد ارگونومي ايمني با ايران خودرو و طرح جامع ايمني و بهداشت با منطقه آزاد اروند.
در شرکت دانش بنيان پارس پلاسما بنيان، از مجموعه شرکتهاي دانش بنيان رياست جمهوري وابسته به دانشگاه که اينجانب موسس و مديرعامل آن هستم نيز دو محصول توليد شده يکي اگزوز پلاسمايي خروجي خودرو و موتور سيکلت و ديگري دستگاه از بين برنده ويروس کرونا که کار جمع آوري و تصفيه قطرات و ذرات خروجي از منطقه تنفسي بيماران کرونايي در بيمارستان ها را انجام مي دهد.

ويژگي خاص دانشگاه علوم پزشکي ايران از نظر شما چيست؟
ويژگي متمايز کننده دانشگاه علوم پزشکي ايران نسبت به ساير دانشگاه ها فعاليت هاي دانشگاه نسل سوم و وجود عرصه هاي فراوان کار و فعاليت است.
حدود ?? درصد صنايع استان تحت پوشش اين دانشگاه است و رويکرد دانشگاه در خصوص حرکت به سوي دانشگاه کارآفرين و خالق ارزش فرصتي ارزشمند براي تلفيق علم و عمل و پاسخگويي به نيازهاي جامعه باشد. 
عليرغم اينکه هنوز رويکرد دانشگاه نسل سوم در بين دانشگاهيان کاملا نهادينه نشده، اما عرصه کار در دانشگاه ما کاملا مثبت است و به زودي درآمد هاي اين رويکرد، نقش مهمي در تامين هزينه هاي امور جاري دانشگاه خواهد داشت.
با اين وجود به نظر مي رسد، بر اساس اصول دانشگاه نسل سه،  سيستم مديريت کارکنان دانشگاه نيز از نظر بهره وري بايد باز طراحي شود.


در فضاي کرونايي امروز عملکرد دانشکده را چطور ارزيابي ميکنيد و به نظر شما چه وظايفي بر عهده شماست.
همکاران دانشگاهي ما در حوزه درمان واقعا در حال جنگ با کرونا هستند و وظيفه ما و ساير دانشکده ها پشتيباني از خدمات سلامت است. ازجمله در زمينه ارتقا بهداشت عمومي و اطلاع رساني به جامعه. با تلاش اينجانب و تعدادي از اعضاي اين دانشکده دستگاهي هم براي جمع آوري و تصفيه ويروس کرونا ساخته شد. 
ولي همکاران هيات علمي حوزه بهداشت و ساير رشته ها مي توانند بسيار موثر تر عمل کنند که اينجا موضوع تعهد در کنار تخصص مطرح مي شود. 

براي تربيت دانشجويان متخصص که متعهد هم باشند چه بايد کرد و شما چه برنامه اي داريد.
تعهد بايد مبتني بر اشتياق باشد و باور و اعتقاد ذاتي است که باعث تعهد مي شود. بايد براي تلاش و فعاليت مشتاق باشيم. مثلا  براي اين که کادر درمان ديرتر بيمار شوند يا تعداد کمتري از مردم با ويروس کرونا موجه شوند. 
ما الگوهاي شايسته اي از تعهد در کنار تخصص داريم که مصداق بارز آن شهداي سلامت هستند. به نظر من آشنايي دانشجويان با ايثارگري اين قهرمانان و ارتباط آنان با بيرون از دانشگاه و روبرو شدن با نيازهاي واقعي جامعه و صنعت، در کنار اجراي برنامه هاي دانشگاه نسل سوم که منجر به توانمندي آنان ميشود؛ نقش موثري در ايجاد تعهد در کنار تخصص دارد.
در پايان اگر صحبتي داريد بفرماييد. 
با سپاس از مديريت روابط عمومي دانشگاه و فرصتي که در اختيار گذاشتيد؛ آنچه ضروري به نظر مي رسد، پرداختن بي وقفه و جهاد گونه به مسئل? آموختن و اهتمام به امور پژوهشي نظري و کاربردي و شکوفا کردن «نظريه»ها در ميدان عمل است تا حماسه اقتصادي و توليد ثروت براي کشور با برنامه هاي دولت محقق شود.
دانشکده بهداشت با وجود هشت گروه آموزشي، چهار مرکز تحقيقاتي و برخوردار از مجموعه اي از اساتيد  متعهد و خبره و  نيز جذب و آموزش دانشجويان نخبه و علاقمند در مقاطع مختلف کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري و با گرايشهاي مختلف تخصصي و حرفه اي ،  امروزه در صدر دانشکده هاي موفق بهداشت کشور و منطقه است و  وجود فارغ التحصيلان توانا و کارآمد اين دانشکده در رأس فرآيندهاي صنعتي و حرفه اي و آموزشي و پژوهشي کشور، مي تواند راهگشاي بسياري از مشکلات و نيازهاي جامعه باشد. 

خبر: نظامي





  • گروه خبری : اخبار جایگاه
  • کد خبر : 326721
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم