کم شنوايي چهارمين عامل ايجاد ناتواني در جهان:
ناشنوايان را ببينيد
کم شنوايي چهارمين عامل ايجاد ناتواني در جهان:
ناشنوايان را ببينيد
ناشنوايان را ببينيد
کم شنوايي به عنوان چهارمين عامل ايجاد ناتواني در جهان نام برده اند. هفته آخر سپتامبر هر سال مصادف با هفته تکريم ناشنوايان و کم شنوايان است.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه؛ گزارشهاي سازمان بهداشت جهاني نشان ميدهد که بيش از ? درصد جمعيت جهان در سال ???? دچار کم شنوايي و ناشنوايي بوده اند که نياز به خدمات شنوايي شناسي دارند.
«اکرم پوربخت» مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران گفت: ? درصد جمعيت ناشنوا و کم شنوا را کودکان تشکيل ميدهند و متأسفانه در حدود ?? تا ?? درصد کم شنواييهاي مادرزادي در کودکان همراه با يک مشکل اضافه مانند اختلال يادگيري يا اوتيسم يا فلج مغزي همراه است.
بحران بيتوجهي به ناشنوايان و کمشنوايان
ماههاست که به دليل همگاني شدن استفاده از ماسک، ناشنوايان و کمشنوايان تنها راه ارتباطي خود را از دست دادهاند . با توجه به اينکه هنوز محدوديتهاي کرونايي وجود دارد و ممکن است ماهها ادامه داشته باشد، روانشناسان معتقدند استمرار اين بيتوجهي به ناشنوايان و کمشنوايان پيامدهاي گوناگوني را ميتواند براي آنها به همراه داشته باشد.
در ايران متاسفانه تقريبا از هر ???? تولدي که اتفاق ميافتد، ?.? درصد نوزادان کمشنوا هستند و اصطلاحا کمشنوايي ناتوان کننده دارند که عدد بسيار بزرگي است و نزديک به ????نوزاد در سال ميشود. عددي نزديک به ??? نوزاد کم شنوا در ماه و ?? نوزاد در روز است. به دليل اينکه ناشنوايي و کم شنوايي بار زيادي را به فرد تحميل ميکند، عوارض زيادي را براي افراد دارد.
?.? درصد ايرانيان از ناشنوايي و کم شنوايي رنج مي برند
عوامل خطر کم شنوايي و ناشنوايي روزبروز در حال افزايش است. يکي از مهمترين عوامل آن افزايش سالمندي است که کشور ما هم از کشورهايي است که رشد جمعيت سالمندي در آن بسيار زياد است و شيوع کم شنوايي در اين گروه افزايش چشمگيري پيدا کرده است. برخي عفونتها به ويژه عفونتهاي گوش مياني منجر به کم شنوايي ميشوند که طي اين سالها افزايش يافته است. برخي از انواع بيماريهاي ويروسي مانند سرخک، اوريون، مننژيت، سرخچه و... عامل خطر وقوع کم شنوايي هستند.
وي ادامه داد: همچنين مصرف نابجاي برخي داروها به ويژه برخي آنتيبيوتيکها، داروهايي که براي سل و مالاريا استفاده ميشود، منجر به کم شنوايي و تاثير مستقيم روي گوش دارد. مواجهه با اصوات بلند در جامعه به خصوص در برخي شغلها از عوامل ديگر خطر در رشد بالاي کم شنوايي هستند. کمشنوايي تاثير بسيار زيادي بر روي کيفيت زندگي افراد دارد و ارتباط افراد کم شنوا با ديگران قطع مي شود و مختل شدن ارتباط بر روي تحصيل، معاشرت، يادگيري، شغل و کاريابي موثر است و به همين دليل افراد کم شنوا و ناشنوا از سطح اقتصادي و اجتماعي پايين تري برخوردارند. زيرا يک سيکل معيوب ايجاد ميشود که به دليل کم شنوايي يادگيري مختل ميشود. به دليل عدم يادگيري، شغل ايجاد نمي شود و همينطور سيکل معيوب ادامه دارد. از طرفي متاسفانه ابتلا به برخي بيماري ها مانند افسردگي و زوال عقل هم در افراد ناشنوا افزايش پيدا مي کند. بنابراين عوارض زيادي براي ناشنوايي وجود دارد.
ناشنوايان را ببينيد
در کشور ما سالهاست که به ناشنوايان و کمشنوايان توجه لازم نشده است. هنوز هستند افرادي که به اين شهروندان با عنوان کر و لال اشاره ميکنند. برخي افراد هم هستند که در صفحههاي مجازي، با اشارههاي بدون اصول، خود را به جاي مترجم معرفي ميکنند تا اصطلاحا فالوئر جذب کنند، ولي اين کار هم توهين به جامعه ناشنوايان و هم توهين به مترجمان واقعي است. به اميد آنکه ناشنوايان ديده شوند و حقوقشان رعايت شود.
اگر زبان اشاره رسمي ايران به همه آموزش داده شود افراد شنوا بهراحتي ميتوانند در مکان هاي عمومي، مراکز درماني، فروشگاهها و... با ناشنوايان ارتباط برقرار کنند.
اين روزها ناشنوايان براي مراجعه به مراکز درماني با مشکلات زيادي مواجهند و مجبورند شرح حال خود را بنويسند. براي برقراري ارتباط صحيح، حضور يک مترجم در مراکز درماني و بيمارستانها و ديگر مکانها ضرورت دارد. نکته مهمي که تاکنون متأسفانه به آن توجهي نشده است.
مهمترين نکته در مواجهه با افراد ناشنوا اين است که آنها را درک کنيد و اگر لازم است با خونسردي حرف خود را چندين بار تکرار کنيد. اگر چند بار گفتيد و متوجه نشدند، براي آنان بنويسيد و به آنها اهميت بدهيد.
آشنايي با چند حرکت که در هنگام ارتباط با ناشنوايان به کارتان خواهد آمد.
زماني که افراد ناشنوا موضوع کلي مکالمه را بدانند راحت تر ما را دنبال خواهند کرد و متوجه منظور ما خواهند شد.
توقف مکالمه را اعلام نماييد،
زماني که به هر دليلي مجبور هستيد مکالمه را متوقف نماييد قبل از توقف اعلام نماييد. به عنوان مثال اگر مجبور هستيد با تلفن همراه صحبت نماييد بايد ان را اعلام نماييد.
نگاه به فرد ناشنوا حين صحبت،
لازم است در صورتي که از مترجم براي صحبت کردن استفاده مي کنيد به فرد ناشنوا نگاه کنيد و نه به مترجم.
پس ار پايان مکالمه خلاصه صحبت را بيان نماييد،
براي آنکه بدانيم فرد ناشنوا منظور ما را درست متوجه شده است پس از پايان مکالمه به صورت خلاصه کل مکالمه را به فرد بيان نماييم.
مرحله ? - بيان احساسات وعواطف (بد)
? – نمايش عصبانيت:
دست خود را به شکل پنجه در آوريد.
دست خود را به سمت سينه ببريد.
دست خود را به شکل پنجه به روي سينه خود بکشيد.
? – نمايش ناراحتي:
دست خود را به شکل پنجه در آوريد.
مانند شکل دست خود را بر روي دهان و دماغ خود يا فقط دهان خود قرار دهيد.
? – نمايش مزاحمت:
چهار انگشت خود را به هم چسبانده و انگشت شست خود را جدا نگه داريد و سپس هر دو دست خود را به داخل هم قرار دهيد.
مانند شکل دستان خود را به داخل هم قرار دهيد.
چند بار دست خود را در داخل دست ديگر اسلايد بزنيد.
? – نمايش تنفر و انزجار:
دست خود را به شکل پنجه در آوريد.
دست خود را بر روي ميانه سينه به صورت دايره اي حرکت دهيد.
? – نمايش خجالت:
دستان خود را به صورت باز مقابل صورت خود نگه داريد.
دستان خود را مقابل صورت، عقب و جلو ببريد.
? – نمايش ترس:
دستان خود را باز کنيد و انگشتان را از هم جدا نماييد.
يک دست خود را به روي شکم و دست ديگر را بر روي سينه قرار دهيد.
دستان خود را به سمت بيرون حرکت دهيد.
? – نمايش نگراني:
دستان خود را باز نگه داشته و انگشتان خود را به هم بچسبانيد.
دستان خود را در حال نمايش داده شده کنار گوش هاي خود نگه داريد.
دستان خود را با حرکت کوچک بالا پايين ببريد.
? – نمايش شک و ترديد:
انگشت شست خود را به شکل نشان داده شده قرار دهيد.
يک دايره با انگشت شست خود رسم کند و اين حرکت را تکرار نماييد.
? – نمايش رشک و حسادت:
انگشت خود را مانند شکل قرار دهيد.
نوک انگشت را بر روي لب مانند شکل فرار دهيد.
دست خود را به سمت جلو حرکت دهيد.
?? – نمايش نااميدي:
دست خود را باز کرده و انگشتان خود را به هم بچسبانيد، سپس از سمت چانه خود به سمت پايين فشار دهيد. مانند آنکه چيزي را فشار مي دهيد.
?? – نمايش گناه:
انگشت خود را مانند آنچه در شکل است نگه داشته و بر روي سينه نزديک دست مخالف قرار دهيد.
?? – نمايش احساس شرم ساري:
دستان خود را مشت نماييد.
دستان خود را به شکل نشان داده شده بر چانه خود نگاه داريد.
?? – نمايش ملالت و خستگي:
انگشتان خود را به شکل نشان داده شده گره بزنيد.
با انگشت اشاره خود به بيني خود اشاره نماييد.
?? – نمايش آزار و اذيت:
هر دو دست خود را به شکل نشان داده شده گره بزنيد. پشت دست يکي از آنها رو به مقابل و ديگري رو به بالا باشد.
به صورت چرخشي يکي از دستان خود را به سمت ديگري بياريد (مانند بست پيچ).
?? – نمايش ياس:
انگشتان و دست خود را به شکل نمايش داده شده در شکل قرار دهيد.
انگشت اشاره خود را بر روي چانه خود نگه داريد.
?? – نمايش غم و اندوه:
دستان خود را باز نماييد و انگشتان خود را از هم باز نماييد.
دستان خود را مقابل صورت خود نگه داريد.
دستان خود را به ارامي پايين بياوريد.
?? – نمايش استرس و فشار:
دست چپ خود را مشت نموده و دست راست خود را به صورت باز نگه داريد.
دستان خود را مانند شکل قرار دهيد.
دست راست خود را به دست چپ و به سمت پايين فشار دهيد.
بيان احساسات وعواطف (خوب)
? – هيجان زده شدن:
دست خود را باز کنيد و انگشتان خود را از هم جدا نماييد.
انگشت وسط خود را به سمت داخل مانند شکل خم نماييد.
دستان خود را به سمت بالا و پايين چند بار حرکت دهيد.
? – نمايش شادي:
دست و انگشتان خود را باز کنيد
دستان خود را روي سينه خود (با ?? سانتي متر فاصله) نگه داريد.
چندين بار دستان خود را بالا و پايين بياوريد.
? – نمايش عشق:
دستان خود را مشت نماييد.
دستان خود را به حالت X بر روي سينه خود قرار دهيد.
? – نمايش اميد:
دستان خود را مانند شکل (به حالت قدرداني) قرار مي دهيم.
دستان خود را در حالت به هم چسبيده تکان مي دهيم.
? – نمايش غافلگير شدن، سورپرايز شدن:
انگشتان خود را مانند شکل کنار چشمان خود نگه داريد.
به ارامي به سمت بيرون صورت خود دستان را حرکت دهيد و انگشتان شست و اشاره را از هم جدا نماييد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه؛ گزارشهاي سازمان بهداشت جهاني نشان ميدهد که بيش از ? درصد جمعيت جهان در سال ???? دچار کم شنوايي و ناشنوايي بوده اند که نياز به خدمات شنوايي شناسي دارند.
«اکرم پوربخت» مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران گفت: ? درصد جمعيت ناشنوا و کم شنوا را کودکان تشکيل ميدهند و متأسفانه در حدود ?? تا ?? درصد کم شنواييهاي مادرزادي در کودکان همراه با يک مشکل اضافه مانند اختلال يادگيري يا اوتيسم يا فلج مغزي همراه است.
بحران بيتوجهي به ناشنوايان و کمشنوايان
ماههاست که به دليل همگاني شدن استفاده از ماسک، ناشنوايان و کمشنوايان تنها راه ارتباطي خود را از دست دادهاند . با توجه به اينکه هنوز محدوديتهاي کرونايي وجود دارد و ممکن است ماهها ادامه داشته باشد، روانشناسان معتقدند استمرار اين بيتوجهي به ناشنوايان و کمشنوايان پيامدهاي گوناگوني را ميتواند براي آنها به همراه داشته باشد.
در ايران متاسفانه تقريبا از هر ???? تولدي که اتفاق ميافتد، ?.? درصد نوزادان کمشنوا هستند و اصطلاحا کمشنوايي ناتوان کننده دارند که عدد بسيار بزرگي است و نزديک به ????نوزاد در سال ميشود. عددي نزديک به ??? نوزاد کم شنوا در ماه و ?? نوزاد در روز است. به دليل اينکه ناشنوايي و کم شنوايي بار زيادي را به فرد تحميل ميکند، عوارض زيادي را براي افراد دارد.
?.? درصد ايرانيان از ناشنوايي و کم شنوايي رنج مي برند
عوامل خطر کم شنوايي و ناشنوايي روزبروز در حال افزايش است. يکي از مهمترين عوامل آن افزايش سالمندي است که کشور ما هم از کشورهايي است که رشد جمعيت سالمندي در آن بسيار زياد است و شيوع کم شنوايي در اين گروه افزايش چشمگيري پيدا کرده است. برخي عفونتها به ويژه عفونتهاي گوش مياني منجر به کم شنوايي ميشوند که طي اين سالها افزايش يافته است. برخي از انواع بيماريهاي ويروسي مانند سرخک، اوريون، مننژيت، سرخچه و... عامل خطر وقوع کم شنوايي هستند.
وي ادامه داد: همچنين مصرف نابجاي برخي داروها به ويژه برخي آنتيبيوتيکها، داروهايي که براي سل و مالاريا استفاده ميشود، منجر به کم شنوايي و تاثير مستقيم روي گوش دارد. مواجهه با اصوات بلند در جامعه به خصوص در برخي شغلها از عوامل ديگر خطر در رشد بالاي کم شنوايي هستند. کمشنوايي تاثير بسيار زيادي بر روي کيفيت زندگي افراد دارد و ارتباط افراد کم شنوا با ديگران قطع مي شود و مختل شدن ارتباط بر روي تحصيل، معاشرت، يادگيري، شغل و کاريابي موثر است و به همين دليل افراد کم شنوا و ناشنوا از سطح اقتصادي و اجتماعي پايين تري برخوردارند. زيرا يک سيکل معيوب ايجاد ميشود که به دليل کم شنوايي يادگيري مختل ميشود. به دليل عدم يادگيري، شغل ايجاد نمي شود و همينطور سيکل معيوب ادامه دارد. از طرفي متاسفانه ابتلا به برخي بيماري ها مانند افسردگي و زوال عقل هم در افراد ناشنوا افزايش پيدا مي کند. بنابراين عوارض زيادي براي ناشنوايي وجود دارد.
ناشنوايان را ببينيد
در کشور ما سالهاست که به ناشنوايان و کمشنوايان توجه لازم نشده است. هنوز هستند افرادي که به اين شهروندان با عنوان کر و لال اشاره ميکنند. برخي افراد هم هستند که در صفحههاي مجازي، با اشارههاي بدون اصول، خود را به جاي مترجم معرفي ميکنند تا اصطلاحا فالوئر جذب کنند، ولي اين کار هم توهين به جامعه ناشنوايان و هم توهين به مترجمان واقعي است. به اميد آنکه ناشنوايان ديده شوند و حقوقشان رعايت شود.
اگر زبان اشاره رسمي ايران به همه آموزش داده شود افراد شنوا بهراحتي ميتوانند در مکان هاي عمومي، مراکز درماني، فروشگاهها و... با ناشنوايان ارتباط برقرار کنند.
اين روزها ناشنوايان براي مراجعه به مراکز درماني با مشکلات زيادي مواجهند و مجبورند شرح حال خود را بنويسند. براي برقراري ارتباط صحيح، حضور يک مترجم در مراکز درماني و بيمارستانها و ديگر مکانها ضرورت دارد. نکته مهمي که تاکنون متأسفانه به آن توجهي نشده است.
مهمترين نکته در مواجهه با افراد ناشنوا اين است که آنها را درک کنيد و اگر لازم است با خونسردي حرف خود را چندين بار تکرار کنيد. اگر چند بار گفتيد و متوجه نشدند، براي آنان بنويسيد و به آنها اهميت بدهيد.
آشنايي با چند حرکت که در هنگام ارتباط با ناشنوايان به کارتان خواهد آمد.
زماني که افراد ناشنوا موضوع کلي مکالمه را بدانند راحت تر ما را دنبال خواهند کرد و متوجه منظور ما خواهند شد.
توقف مکالمه را اعلام نماييد،
زماني که به هر دليلي مجبور هستيد مکالمه را متوقف نماييد قبل از توقف اعلام نماييد. به عنوان مثال اگر مجبور هستيد با تلفن همراه صحبت نماييد بايد ان را اعلام نماييد.
نگاه به فرد ناشنوا حين صحبت،
لازم است در صورتي که از مترجم براي صحبت کردن استفاده مي کنيد به فرد ناشنوا نگاه کنيد و نه به مترجم.
پس ار پايان مکالمه خلاصه صحبت را بيان نماييد،
براي آنکه بدانيم فرد ناشنوا منظور ما را درست متوجه شده است پس از پايان مکالمه به صورت خلاصه کل مکالمه را به فرد بيان نماييم.
مرحله ? - بيان احساسات وعواطف (بد)
? – نمايش عصبانيت:
دست خود را به شکل پنجه در آوريد.
دست خود را به سمت سينه ببريد.
دست خود را به شکل پنجه به روي سينه خود بکشيد.
? – نمايش ناراحتي:
دست خود را به شکل پنجه در آوريد.
مانند شکل دست خود را بر روي دهان و دماغ خود يا فقط دهان خود قرار دهيد.
? – نمايش مزاحمت:
چهار انگشت خود را به هم چسبانده و انگشت شست خود را جدا نگه داريد و سپس هر دو دست خود را به داخل هم قرار دهيد.
مانند شکل دستان خود را به داخل هم قرار دهيد.
چند بار دست خود را در داخل دست ديگر اسلايد بزنيد.
? – نمايش تنفر و انزجار:
دست خود را به شکل پنجه در آوريد.
دست خود را بر روي ميانه سينه به صورت دايره اي حرکت دهيد.
? – نمايش خجالت:
دستان خود را به صورت باز مقابل صورت خود نگه داريد.
دستان خود را مقابل صورت، عقب و جلو ببريد.
? – نمايش ترس:
دستان خود را باز کنيد و انگشتان را از هم جدا نماييد.
يک دست خود را به روي شکم و دست ديگر را بر روي سينه قرار دهيد.
دستان خود را به سمت بيرون حرکت دهيد.
? – نمايش نگراني:
دستان خود را باز نگه داشته و انگشتان خود را به هم بچسبانيد.
دستان خود را در حال نمايش داده شده کنار گوش هاي خود نگه داريد.
دستان خود را با حرکت کوچک بالا پايين ببريد.
? – نمايش شک و ترديد:
انگشت شست خود را به شکل نشان داده شده قرار دهيد.
يک دايره با انگشت شست خود رسم کند و اين حرکت را تکرار نماييد.
? – نمايش رشک و حسادت:
انگشت خود را مانند شکل قرار دهيد.
نوک انگشت را بر روي لب مانند شکل فرار دهيد.
دست خود را به سمت جلو حرکت دهيد.
?? – نمايش نااميدي:
دست خود را باز کرده و انگشتان خود را به هم بچسبانيد، سپس از سمت چانه خود به سمت پايين فشار دهيد. مانند آنکه چيزي را فشار مي دهيد.
?? – نمايش گناه:
انگشت خود را مانند آنچه در شکل است نگه داشته و بر روي سينه نزديک دست مخالف قرار دهيد.
?? – نمايش احساس شرم ساري:
دستان خود را مشت نماييد.
دستان خود را به شکل نشان داده شده بر چانه خود نگاه داريد.
?? – نمايش ملالت و خستگي:
انگشتان خود را به شکل نشان داده شده گره بزنيد.
با انگشت اشاره خود به بيني خود اشاره نماييد.
?? – نمايش آزار و اذيت:
هر دو دست خود را به شکل نشان داده شده گره بزنيد. پشت دست يکي از آنها رو به مقابل و ديگري رو به بالا باشد.
به صورت چرخشي يکي از دستان خود را به سمت ديگري بياريد (مانند بست پيچ).
?? – نمايش ياس:
انگشتان و دست خود را به شکل نمايش داده شده در شکل قرار دهيد.
انگشت اشاره خود را بر روي چانه خود نگه داريد.
?? – نمايش غم و اندوه:
دستان خود را باز نماييد و انگشتان خود را از هم باز نماييد.
دستان خود را مقابل صورت خود نگه داريد.
دستان خود را به ارامي پايين بياوريد.
?? – نمايش استرس و فشار:
دست چپ خود را مشت نموده و دست راست خود را به صورت باز نگه داريد.
دستان خود را مانند شکل قرار دهيد.
دست راست خود را به دست چپ و به سمت پايين فشار دهيد.
بيان احساسات وعواطف (خوب)
? – هيجان زده شدن:
دست خود را باز کنيد و انگشتان خود را از هم جدا نماييد.
انگشت وسط خود را به سمت داخل مانند شکل خم نماييد.
دستان خود را به سمت بالا و پايين چند بار حرکت دهيد.
? – نمايش شادي:
دست و انگشتان خود را باز کنيد
دستان خود را روي سينه خود (با ?? سانتي متر فاصله) نگه داريد.
چندين بار دستان خود را بالا و پايين بياوريد.
? – نمايش عشق:
دستان خود را مشت نماييد.
دستان خود را به حالت X بر روي سينه خود قرار دهيد.
? – نمايش اميد:
دستان خود را مانند شکل (به حالت قدرداني) قرار مي دهيم.
دستان خود را در حالت به هم چسبيده تکان مي دهيم.
? – نمايش غافلگير شدن، سورپرايز شدن:
انگشتان خود را مانند شکل کنار چشمان خود نگه داريد.
به ارامي به سمت بيرون صورت خود دستان را حرکت دهيد و انگشتان شست و اشاره را از هم جدا نماييد.
کپی لینک کوتاه: