• 1402/02/13 - 11:47
  • - تعداد بازدید: 291
  • - تعداد بازدیدکننده: 272
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Z2Ca

150 استاد بین المللی در سومین کنگره سلامت در اربعین/ راهپیمایی اربعین بزرگترین اجتماع انسانی در دنیا

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به راهپیمایی اربعین حسینی به عنوان بزرگترین تجمع انسانی در دنیا، گفت: کنگره سلامت در اربعین با حضور 150 استاد بین المللی مرداد 1402 برگزار می شود.

به گزارش  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی سه شنبه دوازدهم اردیبهشت 1402 در نشست هم اندیشی سومین کنگره سلامت در اربعین که با حضور روسای اصناف کشور برگزار شد، اظهار کرد: موضوع تجمعات انبوه یکی از مسائل مهم در دنیا بوده که از جنبه های مختلف مورد توجه است.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت هشت سال قبل اهمیت موضوع  سلامت در تجمع های انبوه را مطرح کرد، افزود: تجمع های انبوه از نگاه این سازمان حداکثر در اندازه جمعیتی چند ده هزار نفری است که در یک استادیوم یا کنسرت در کنار هم قرار می گیرند.

پازوکی ادامه داد: اما در اربعین حسینی شاهد بزرگترین تجمع انبوه حول محور امام حسین (ع) هستیم که ما به عنوان جامعه پزشکی وظیفه داریم در ابعاد مختلف، آمادگی لازم برای مدیریت و تامین سلامت زائرین را داشته باشیم.

دبیر علمی سومین کنگره سلامت در اربعین خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از بیست و سه میلیون در راهپیمایی اربعین حسینی حضور داشتند که بالغ بر سه میلیون نفر آنها ایرانی بودند.

وی با بیان اینکه اولین کنگره سلامت در اربعین پیش از همه گیری کرونا و دومین کنگره سال گذشته برگزار شد، افزود: سومین کنگره سلامت در اربعین فرصتی مغتنم برای انتقال تجربه های گذشته و معرفی آخرین دستاوردهای پزشکی برای ارائه خدمات بهتر به زائرین است.

پازوکی گفت: یکی از تفاوت های کنگره امسال افزایش کمیته های علمی است و برترین اساتید کشور و همچنین یکصد و پنجاه استاد بین المللی برای سخنرانی در پنل ها دعوت شده اند.

وی با اشاره به برخی از  کمیته های علمی کنگره شامل درمان، بهداشت، دارو و تجهیزات، امداد ونجات، پزشکی قانونی، طب سنتی و سلامت، یادآور شد: سومین کنگره سلامت در اربعین یازدهم تا سیزدهم مرداد در تهران و همچنین به منظور انتقال تجربه ها به دست اندرکاران حوزه سلامت در کشور عراق، هجدهم و نوزدهم ماه صفر در کربلا برگزار می شود.

تفاوت های حج و راهپیمایی اربعین

دکتر پیرحسین کولیوند؛ رییس جمعیت هلال احمر نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: سفر حج و راه پیمایی اربعین حسینی بزرگترین تجمع های انبوه در دنیا هستند اما این دو تفاوت هایی دارند.

وی افزود: در حج تنها دو میلیون نفر شرکت می کنند اما در راهپیمایی اربعین شاهد حضور بالغ بر بیست میلیون نفر هستیم. دومین تفاوت این است که در سفر حج افراد بالغ و سالم حضور دارند اما در راهپیمایی اربعین نوزاد به دنیا نیامده در شکم مادر تا پیرمرد و پیرزن کهنسال حضور دارند.

کولیوند ادامه داد: سفر حج برنامه ریزی دقیقی دارد، افراد در کاروان های خود راهنما و پزشک دارند و حتی وضعیت ایاب و ذهاب و تغذیه آنها مشخص شده است اما در راه پیمایی اربعین شرایط اینگونه نیست.

دبیر اجرایی سومین کنگره بین المللی سلامت در اربعین گفت: شناسایی بیماری های شایع و سوانح پرتکرار در راهپیمایی اربعین کمک می کند تا ضمن پیشگیری و مقابله با مخاطرات موجب کاهش آلام نگرانی های زائرین امام حسین (ع) شود.

قاسم نوده فراهانی؛ رییس اتاق اصناف کشور نیز گفت: راهپیمایی اربعین بزرگترین تجمع صلح آمیز بشری به حساب می آید که پیام های مهم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای همه مردم دنیا دارد.

وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین محل ثبت هویت صلح طلبی شیعه و عامل وحدت است، افزود: توجه به سلامت مردم که عاشقانه پا در این مسیر می گذارند، بسیار ضروری است.

پایان مطلب//

 

 

  • گروه خبری : اخبار برتر,علمی
  • کد خبر : 14252
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
حسین دزفولی
خبرنگار:

حسین دزفولی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید