• 1402/08/07 - 03:57
  • - تعداد بازدید: 174
  • - تعداد بازدیدکننده: 166
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZgWh
در مراسم بزرگداشت روز جهانی کاردرمانی مطرح شد

کاردرمانی نقش کلیدی برای ناتوانان جسمی دارد/ایجاد تعادل ذهنی با محیط به کمک کاردرمانی

مدیر گروه کاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی گفت: کاردرمانی علاوه بر ارائه خدمات به افراد دچار ناتوانی‌های جسمی، به آنها از لحاظ شرایط ذهنی و روانی نیز کمک می‌کند تا بتوانند استرس، اضطراب و افسردگی خود را مدیریت کرده و با محیط سازگاری پیدا کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران به نقل از دانشکده علوم توانبخشی؛ دکتر لاله لاجوردی‌ در جشن روز جهانی کاردرمانی که با هدف افزایش آگاهی جامعه نسبت به خدمات کاردرمانی و بزرگداشت این حرفه و با شعار" اتحاد و یکی شدن با جامعه " برگزار شد، گفت: "کاردرمانی" حرفه ای است که به افراد در انجام کارها و نقش‌هایی که تمایل به انجام آن را دارند و یا باید انجام دهند، کمک می‌کند.

 

لاجوردی با اشاره به این مطلب که کار درمانگران با تمامی رده‌های سنی و طیف وسیعی از مشکلات جسمی، روانی و ذهنی سرکار دارند، گفت: تمام تلاش‌ها برای ارتقای مشارکت این افراد در زندگی فردی و اجتماعی است.

 

وی تاکید کرد: کاردرمانگران باید سه بعد مهم (فرد، فعالیت و محیط پیرامون فرد) را در نظر گرفته، تا بتوانند با استفاده از تکنیک و ابزارهای مختلف و مهم‌تر از آن همکاری و کارگروهی با سایر رشته‌های مرتبط به هدف مورد نظر دست یابند.

 

لاجوری خاطرنشان کرد: کاردرمانی علاوه بر ارائه خدمات به افراد از نظر ناتوانی‌های جسمی، به آنها از لحاظ شرایط ذهنی و روانی کمک می‌کند تا افراد بتوانند استرس، اضطراب، افسردگی خود را مدیریت کرده و با محیط سازگاری پیدا کنند.

 

**دانشجویان کاردمانی هم افزایی بیشتری ایفا کنند

 

در ادامه این مراسم قدرت خاوری رئیس انجمن کار درمانی نیز با تبریک این روز به دانشجویان بیان کرد: هر رشته و مکتب دارای سه اصل اجرائیات - عقیده و اصول و اخلاقیات) است که رشته کاردرمانی مستثنی از آن نیست. اکنون ما در فرآیند انقلاب هویتی هستیم برای رسیدن به جایگاهی که شایسته آن هستیم باید این اصول و اجراییات را رعایت کنیم.

 

رئیس انجمن کار درمانی در ادامه به ارائه گزارش مختصری از اقدامات انجمن کاردرمانی پرداخت و با اشاره به این مطلب که انجمن علاوه بر وظایف علمی دارای وظایف صنفی است، گفت: در حال حاضر بیشتر کارهایی که برای آنان برنامه ریزی شده به ترتیب اولویت بحث استاندارد سازی، تعرفه و تفکیک کدها و بحث شغل است.

 

خاوری خاطرنشان کرد؛ با توجه به اینکه انجمن کادرمانی صرفا علمی و برگزار کننده کارگاه و کنگره است با این روش رشته به آن جایگاه که مد نظر است نخواهد رسید، به همین دلیل دانشجویان باید نسبت به مسائل صنفی، انتخابات، همکاری و هم افزایی بیشتری داشته باشند.

 

** خدمت به فرد "توان خواه" با همکاری رشته‌های توانبخشی بهتر پاسخ می‌دهد

 

در ادامه این مراسم دکتر سید بهنام الدین جامعی رئیس مرکز تحقیقات علوم و اعصاب با بیان خاطرات تحصیلی و دانشجویی خود در دانشکده علوم توانبخشی گفت: با توجه به رشد کمی دانشکده‌ها و فارغ‌التحصیلان این رشته نسبت به سال‌های ابتدایی، این رشته هنوز به آن جایگاه دست نیافته است.

 

وی به دانشجویان یاد آور شد: برای کمک به یک فرد توان خواه همکاری بین سایر رشته‌های توانبخشی باید صورت پذیرد و به تنهایی این امر امکان پذیر نیست.

 

همچنین جشن روز جهانی کاردرمانی با مشارکت فعال دانشجویان وروری ۱۴۰۰ انجام شد. این مراسم با حضور رئیس انجمن کاردرمانی، اعضائ هیئت علمی دانشکده و دانشجویان در سالن دکتر کنزی دانشکده علوم توانبخشی برگزار شد .

 

گفتنی است، فدراسیون جهانی کاردرمانی (WFOT) برای نخستین‌بار، در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۰ مصادف با ۵ آبان را به عنوان روز جهانی کاردرمانی (Occupational Therapy) معرفی کرد. از این زمان به بعد، این روز به یک تاریخ مهم در تقویم تبدیل شده است که هدف آن ترویج و بزرگداشت این حرفه در سطح بین المللی است،

کاردرمانی (OT) شاخه‌ای از دانش مراقبت‌های بهداشتی است که به افرادی که دارای مشکلات جسمی، حسی یا شناختی هستند کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته و استقلال خود در تمامی جنبه‌های زندگی را به دست آورند.

پایان مطلب

  • گروه خبری : اخبار برتر,علمی-آموزشی
  • کد خبر : 37579
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
زهرا بدری
خبرنگار:

زهرا بدری

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید