افزایش دوره مدیریت داروهای تاریخنزدیک برای کاهش ریسک مالی ناشی از انقضا در مجموعه مدد ایران
سرپرست برنامهریزی و توسعه منابع مجموعه مدد ایران با اشاره به راهبردی جدید برای بهینهسازی الگوی مصرف و مدیریت منابع دارویی در شبکه بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: این رویکرد مبتنی بر یکپارچهسازی نظارت، تمرکز در خرید و افزایش دوره زمانی مدیریت داروهای تاریخنزدیک است که با هدف کاهش ریسکهای مالی ناشی از انقضای داروها و تضمین زنجیره تأمین پایدار برای بیماران اجرایی میشود.
به گزارش روابط عمومی مجموعه مدد ایران، چالش مدیریت موجودی دارو در داروخانههای بیمارستانی، همواره یکی از دغدغههای کلیدی نظام سلامت بوده است؛ جایی که تعادل میان تأمین به موقع دارو برای بیماران و جلوگیری از انباشت و انقضای اقلام دارویی، نیازمند سازوکارهای دقیق و هماهنگ است.
تا پیش از این، فرآیندهای خرید، تبادل و جابهجایی دارو میان مراکز مختلف گاه به صورت غیرمتمرکز انجام میشد که این امر، ریسک عدم توازن موجودی و اتخاذ تصمیمات مقطعی را افزایش میداد.
برای غلبه بر این چالش، مجموعه مدد ایران تصمیم به تغییر رویکرد گرفته است؛ به گونهای که از این پس تمامی خریدهای دارویی به صورت کاملاً متمرکز توسط خود مجموعه انجام خواهد شد و هرگونه عملیات مرتبط با تبادل و جابهجایی دارو میان مراکز نیز منوط به نظارت و تأیید مستقیم مدیریت خواهد بود.
دکتر وحید کیانفر، سرپرست برنامهریزی و توسعه منابع مجموعه مدد ایران در تشریح این رویکرد جدید اظهار کرد: هدف ما فراتر از یکپارچهسازی فرآیندهاست؛ ما به دنبال ایجاد یک سیستم هوشمند، پاسخگو و دادهمحور هستیم. با نظارت متمرکز، میتوانیم تصویر جامعی از نیازها و مازاد هر مرکز داشته باشیم و منابع را به شکلی بهینه تخصیص دهیم.
وی تأکید کرد: این رویکرد نه تنها از هدررفت سرمایه جلوگیری میکند، بلکه تضمین میکند که هیچ بیماری به دلیل ناهماهنگیهای لجستیکی با کمبود دارو مواجه نشود.
کیانفر با بیان اینکه در راستای همین نگاه سیستمی و حرکت از مدیریت واکنشی به سمت مدیریت پیشگیرانه، اصلاحی راهبردی در برنامهریزی موجودی انبارها نیز اعمال شد، افزود: بر این اساس، بازه زمانی برای اعلام و مدیریت داروهای «تاریخنزدیک» از شش ماه به نه ماه افزایش یافت. این تغییر، فرصت استراتژیک سه ماههای را در اختیار تیم مدیریت قرار میدهد تا برای اقلامی که در مسیر انقضا قرار دارند، برنامهریزی دقیقتری داشته باشند و با انتقال بهموقع آنها به مراکز پرمصرفتر، از هدررفت منابع جلوگیری کنند.
وی گفت: این تصمیمات آغازگر یک تحول ساختاری در زنجیره تأمین مجموعه مدد ایران به شمار میرود. و مقرر شده تا با برگزاری منظم جلسات تخصصی، ارائه گزارشهای عملکرد دقیق و ایجاد شاخصهای کلیدی برای پایش مصرف دارو، این رویکرد جدید به طور مستمر ارزیابی شود.
سرپرست برنامهریزی و توسعه منابع مجموعه مدد ایران یادآور شد: هدف نهایی این اقدامات، تثبیت مدلی پایدار، ایمن و بهرهور در مدیریت دارویی است که ضمن حفظ سرمایههای مجموعه، بالاترین سطح خدماترسانی به بیماران را تضمین کند.


نظر دهید