• 1399/04/08 - 08:35
  • - تعداد بازدید: 6
  • - تعداد بازدیدکننده: 6
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZKUVo

برگزاري چالش توسعه فناوري، محصولات و خدمات شناختي سالمندان

چالش "توسعه فناوري، محصولات و خدمات شناختي سالمندان" توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه، شتابدهنده شناختي و با همکاري ستاد علوم و فناوري هاي شناختي برگزار مي شود. 

چالش "توسعه فناوري، محصولات و خدمات شناختي سالمندان" توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه، شتابدهنده شناختي و با همکاري ستاد علوم و فناوري هاي شناختي برگزار مي شود. 
به گزارش روابط عمومي دانشگاه: دکتر جغتايي؛ مسئول برنامه جامع علوم اعصاب و شناختي دانشگاه بيان کرد: در حال حاضر جهان امروز و مطالبات روزافزون آن نيازمند عملکردهاي شناختي عالي با سرعت پردازش بالاست. در حالي که مردم از زمان‏هاي گذشته به دنبال بهبود عملکردهاي شناختي خود بودند، اما عصر کنوني دوره‌ي منحصر به فردي است، چرا که چالش‏ها به سرعت در حال تغيير و افزايش هستند و زندگي در جوامع اطلاعاتي و اقتصاد پسا صنعتي نيازمند مهارت‏هاي شناختي است که بايد از طريق فرآيند هاي کوششي، آموزشي و تربيتي حاصل شود. 
ايشان در ادامه ابراز کرد:که اکتساب مهارت‏هاي شناختي خاص به افراد اين امکان را مي‏دهد تا بتوانند بر روند زندگي و سير آن اثر داشته باشند. در همين چارچوب ارائه‌ي راهکارهاي اکتساب و نگهداري مهارت‏هاي خاص شناختي در دو سطح فردي و اجتماعي مهم و ضروري است.
دکتر جغتايي اظهار کرد: توانمندسازي شناختي به عنوان تقويت يا گسترش ظرفيت‏هاي عملکردي مغز از طريق ارتقاء سيستم‏هاي پردازش اطلاعات تعريف مي‏شود که به آن اصطلاحاً شناخت گفته مي‏شود. 
شناخت، فرآيند ساماندهي و بازنمايي اطلاعات است که شامل دستيابي به اطلاعات (ادراک)، انتخاب (توجه)، بازنمايي (درک)، حفظ اطلاعات (حافظه) و استفاده از آن براي هدايت رفتار (گفتار و بروندادهاي حرکتي) است. مداخلات براي بهبود عملکرد شناختي مي‏تواند بوسيله‌ي هر يک از اين توانايي‏هاي اصلي انجام شود. اهميت توانمندسازي شناختي در حدي است که در سال هاي گذشته کشورهاي مختلف اقدام به سرمايه گذاري در زمينه‌ي ارتقاء قابليت‏هاي شناختي و افزايش سرمايه‌ي شناختي کرده ‏اند.
وي افزود: قابل توجه است که در سال 2019 سازمان بهداشت جهاني دستورالعملي را در مورد کاهش افت عملکرد شناختي و دمانس ارائه کرد. در اين دستورالعمل توصيه هايي مبتني بر شواهد در مورد سبک زندگي و مداخلات براي پيشگيري و به تعويق انداختن دمانس و افت عملکرد شناختي ارائه شده است. مداخلات شناختي يکي از مداخلاتي مي باشد که در اين دستورالعمل توصيه شده است. مطالعات نشان داده اند که افزايش فعاليت شناختي مي تواند از سرعت افت عملکرد شناختي بکاهد.
دکتر جغتايي اشاره داشت: که دانشگاه علوم پزشکي ايران توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه و شتابدهده شناختي با همکاري ستاد توسعه‌ي علوم و فناوري هاي شناختي در راستاي مأموريت خود به دنبال افزايش سرمايه‌ي شناختي جامعه، پيشگيري و کاهش عملکرد شناختي در بزرگسالان با استفاده از مداخلات و خدمات شناختي مي باشد. در اين راستا شوراي راهبردي علوم اعصاب و شناختي دانشگاه علوم پزشکي ايران با توجه به پروژه هاي بين المللي تعريف شده در اين حوزه اقدام به انتخاب مهمترين و موثرترين کارکردهاي شناختي که شامل حافظه، توجه، استدلال و حل مسئله، سرعت پردازش اطلاعات، و حافظه‌ي کاري در رده‌ي سني بزرگسالان کرده است. در واقع اين چالش به دنبال توسعه و ساخت برنامه هاي ارتقاء و توانبخشي شناختي با تأکيد بر کارکردهاي شناختي فوق مي باشد.
در انتها ايشان از علاقمندان به اين حوزه به خصوص دانشجويان، دستياران و اعضاي هيات علمي جوان جهت شرکت و حضور فعال در اين چالش دعوت کرد.


  • گروه خبری : اخبار جایگاه
  • کد خبر : 326653
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم