برگزاري چالش توسعه فناوري، محصولات و خدمات شناختي سالمندان
چالش "توسعه فناوري، محصولات و خدمات شناختي سالمندان" توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه، شتابدهنده شناختي و با همکاري ستاد علوم و فناوري هاي شناختي برگزار مي شود.
چالش "توسعه فناوري، محصولات و خدمات شناختي سالمندان" توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه، شتابدهنده شناختي و با همکاري ستاد علوم و فناوري هاي شناختي برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه: دکتر جغتايي؛ مسئول برنامه جامع علوم اعصاب و شناختي دانشگاه بيان کرد: در حال حاضر جهان امروز و مطالبات روزافزون آن نيازمند عملکردهاي شناختي عالي با سرعت پردازش بالاست. در حالي که مردم از زمانهاي گذشته به دنبال بهبود عملکردهاي شناختي خود بودند، اما عصر کنوني دورهي منحصر به فردي است، چرا که چالشها به سرعت در حال تغيير و افزايش هستند و زندگي در جوامع اطلاعاتي و اقتصاد پسا صنعتي نيازمند مهارتهاي شناختي است که بايد از طريق فرآيند هاي کوششي، آموزشي و تربيتي حاصل شود.
ايشان در ادامه ابراز کرد:که اکتساب مهارتهاي شناختي خاص به افراد اين امکان را ميدهد تا بتوانند بر روند زندگي و سير آن اثر داشته باشند. در همين چارچوب ارائهي راهکارهاي اکتساب و نگهداري مهارتهاي خاص شناختي در دو سطح فردي و اجتماعي مهم و ضروري است.
دکتر جغتايي اظهار کرد: توانمندسازي شناختي به عنوان تقويت يا گسترش ظرفيتهاي عملکردي مغز از طريق ارتقاء سيستمهاي پردازش اطلاعات تعريف ميشود که به آن اصطلاحاً شناخت گفته ميشود.
شناخت، فرآيند ساماندهي و بازنمايي اطلاعات است که شامل دستيابي به اطلاعات (ادراک)، انتخاب (توجه)، بازنمايي (درک)، حفظ اطلاعات (حافظه) و استفاده از آن براي هدايت رفتار (گفتار و بروندادهاي حرکتي) است. مداخلات براي بهبود عملکرد شناختي ميتواند بوسيلهي هر يک از اين تواناييهاي اصلي انجام شود. اهميت توانمندسازي شناختي در حدي است که در سال هاي گذشته کشورهاي مختلف اقدام به سرمايه گذاري در زمينهي ارتقاء قابليتهاي شناختي و افزايش سرمايهي شناختي کرده اند.
وي افزود: قابل توجه است که در سال 2019 سازمان بهداشت جهاني دستورالعملي را در مورد کاهش افت عملکرد شناختي و دمانس ارائه کرد. در اين دستورالعمل توصيه هايي مبتني بر شواهد در مورد سبک زندگي و مداخلات براي پيشگيري و به تعويق انداختن دمانس و افت عملکرد شناختي ارائه شده است. مداخلات شناختي يکي از مداخلاتي مي باشد که در اين دستورالعمل توصيه شده است. مطالعات نشان داده اند که افزايش فعاليت شناختي مي تواند از سرعت افت عملکرد شناختي بکاهد.
دکتر جغتايي اشاره داشت: که دانشگاه علوم پزشکي ايران توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه و شتابدهده شناختي با همکاري ستاد توسعهي علوم و فناوري هاي شناختي در راستاي مأموريت خود به دنبال افزايش سرمايهي شناختي جامعه، پيشگيري و کاهش عملکرد شناختي در بزرگسالان با استفاده از مداخلات و خدمات شناختي مي باشد. در اين راستا شوراي راهبردي علوم اعصاب و شناختي دانشگاه علوم پزشکي ايران با توجه به پروژه هاي بين المللي تعريف شده در اين حوزه اقدام به انتخاب مهمترين و موثرترين کارکردهاي شناختي که شامل حافظه، توجه، استدلال و حل مسئله، سرعت پردازش اطلاعات، و حافظهي کاري در ردهي سني بزرگسالان کرده است. در واقع اين چالش به دنبال توسعه و ساخت برنامه هاي ارتقاء و توانبخشي شناختي با تأکيد بر کارکردهاي شناختي فوق مي باشد.
در انتها ايشان از علاقمندان به اين حوزه به خصوص دانشجويان، دستياران و اعضاي هيات علمي جوان جهت شرکت و حضور فعال در اين چالش دعوت کرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه: دکتر جغتايي؛ مسئول برنامه جامع علوم اعصاب و شناختي دانشگاه بيان کرد: در حال حاضر جهان امروز و مطالبات روزافزون آن نيازمند عملکردهاي شناختي عالي با سرعت پردازش بالاست. در حالي که مردم از زمانهاي گذشته به دنبال بهبود عملکردهاي شناختي خود بودند، اما عصر کنوني دورهي منحصر به فردي است، چرا که چالشها به سرعت در حال تغيير و افزايش هستند و زندگي در جوامع اطلاعاتي و اقتصاد پسا صنعتي نيازمند مهارتهاي شناختي است که بايد از طريق فرآيند هاي کوششي، آموزشي و تربيتي حاصل شود.
ايشان در ادامه ابراز کرد:که اکتساب مهارتهاي شناختي خاص به افراد اين امکان را ميدهد تا بتوانند بر روند زندگي و سير آن اثر داشته باشند. در همين چارچوب ارائهي راهکارهاي اکتساب و نگهداري مهارتهاي خاص شناختي در دو سطح فردي و اجتماعي مهم و ضروري است.
دکتر جغتايي اظهار کرد: توانمندسازي شناختي به عنوان تقويت يا گسترش ظرفيتهاي عملکردي مغز از طريق ارتقاء سيستمهاي پردازش اطلاعات تعريف ميشود که به آن اصطلاحاً شناخت گفته ميشود.
شناخت، فرآيند ساماندهي و بازنمايي اطلاعات است که شامل دستيابي به اطلاعات (ادراک)، انتخاب (توجه)، بازنمايي (درک)، حفظ اطلاعات (حافظه) و استفاده از آن براي هدايت رفتار (گفتار و بروندادهاي حرکتي) است. مداخلات براي بهبود عملکرد شناختي ميتواند بوسيلهي هر يک از اين تواناييهاي اصلي انجام شود. اهميت توانمندسازي شناختي در حدي است که در سال هاي گذشته کشورهاي مختلف اقدام به سرمايه گذاري در زمينهي ارتقاء قابليتهاي شناختي و افزايش سرمايهي شناختي کرده اند.
وي افزود: قابل توجه است که در سال 2019 سازمان بهداشت جهاني دستورالعملي را در مورد کاهش افت عملکرد شناختي و دمانس ارائه کرد. در اين دستورالعمل توصيه هايي مبتني بر شواهد در مورد سبک زندگي و مداخلات براي پيشگيري و به تعويق انداختن دمانس و افت عملکرد شناختي ارائه شده است. مداخلات شناختي يکي از مداخلاتي مي باشد که در اين دستورالعمل توصيه شده است. مطالعات نشان داده اند که افزايش فعاليت شناختي مي تواند از سرعت افت عملکرد شناختي بکاهد.
دکتر جغتايي اشاره داشت: که دانشگاه علوم پزشکي ايران توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه و شتابدهده شناختي با همکاري ستاد توسعهي علوم و فناوري هاي شناختي در راستاي مأموريت خود به دنبال افزايش سرمايهي شناختي جامعه، پيشگيري و کاهش عملکرد شناختي در بزرگسالان با استفاده از مداخلات و خدمات شناختي مي باشد. در اين راستا شوراي راهبردي علوم اعصاب و شناختي دانشگاه علوم پزشکي ايران با توجه به پروژه هاي بين المللي تعريف شده در اين حوزه اقدام به انتخاب مهمترين و موثرترين کارکردهاي شناختي که شامل حافظه، توجه، استدلال و حل مسئله، سرعت پردازش اطلاعات، و حافظهي کاري در ردهي سني بزرگسالان کرده است. در واقع اين چالش به دنبال توسعه و ساخت برنامه هاي ارتقاء و توانبخشي شناختي با تأکيد بر کارکردهاي شناختي فوق مي باشد.
در انتها ايشان از علاقمندان به اين حوزه به خصوص دانشجويان، دستياران و اعضاي هيات علمي جوان جهت شرکت و حضور فعال در اين چالش دعوت کرد.
کپی لینک کوتاه: