• 1402/07/25 - 15:04
  • - تعداد بازدید: 223
  • - تعداد بازدیدکننده: 190
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Z9Ec
به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛

همایش تجلیل از دستاوردها و تکریم فعالین نظام بهداشت افتتاح شد

نخستین همایش تجلیل از دستاوردها و تکریم فعالان بهداشت نظام بهداشت با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، نخستین همایش تجلیل از دستاوردها و تکریم فعالین نظام بهداشت در روز سه شنبه 25 مهر با حضور دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و دکتر عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به همراه دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت و مسئولین حوزه بهداشت کشور در مرکز همایش‌های بین اللملی رازی این دانشگاه افتتاح شد. در این راستا وزیر بهداشت در نخستین روز فعالیت این همایش حضور یافت و از نمایشگاهی که با هدف تجلی دستاوردهای حوزه بهداشت در حاشیه این همایش برپا شده است، بازدید کرد.

 

** بازسازی و تقویت شبکه بهداشت کشور

 

در ادامه این همایش، دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود بر بازسازی و تقویت شبکه بهداشت کشور تاکید داشتند و به گفته ایشان با تقویت حوزه بهداشت و پیشگیری، با صرف هزینه کمتر، سلامتی مردم نیز ارتقا خواهد یافت.

وی با بیان اینکه موضوع جمعیت یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است که باید از مسیر بهداشت پیگیری شود، گفت: دولت ظرف دو سال گذشته نیز در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است که مهم ترین آن، تقویت نظام شبکه است. اگر بخش بهداشت تقویت شود هزینه‌های نظام سلامت کاهش می‌‌یابد که در این زمینه طرح پزشکی خانواده نیز باید سریع‌ تر تکمیل شود.

فرشیدی افزود: ایجاد فضای مناسب کاری و لجستیک مناسب در این حیطه بسیار مهم است. در همین مدت اخیر؛ پنج هزار موتور سیکلت و ۵۰۰ خودرو شاسی‌ بلند برای ارائه خدمات در مناطق روستایی توزیع شده است. همچنین ظرف دو سال گذشته بیش از ۴ هزار پروژه بهداشتی تعمیر و بازسازی و یا حتی شروع به ساخت شده و دو هزار پروژه به بهره‌ برداری رسیده است و یک هزار و 37 پروژه نیز؛ این هفته با دستور رئیس جمهور به بهره ‌برداری می‌‌رسد و مابقی نیز تا دهه فجر سال آینده به نتیجه می‌‌رسد.

وی به اهمیت تقویت نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ سال قبل آموزش بهورزان آغاز شد و  هم اکنون حدود ۱۳۵ هزار نیروی بهداشتی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که ۳۲ هزار نفر بهورز هستند. همچنین برای ۸ هزار نفر مجوز استخدام رسمی گرفته شده است که جذب ۴ هزار بهورز در این تعداد دیده شده و در بخش تامین نیروی انسانی با تامین مراقبین سلامت خانواده کار به طور جدی ادامه می‌یابد.


فرشیدی خاطرنشان کرد: اکنون نظام ارجاع باید منطبق بر کاهش پرداخت از جیب، دسترسی مناسب و خدمات استاندارد منطبق بر دستورالعمل‌ها صورت پذیرد و مراقب سلامت در برنامه سلامت خانواده می‌خواهد این مهم را به شکل کامل محقق کند تا در شهرها نیز این روند تکمیل شود و مراقب سلامت صرفا به واکسیناسیون کودکان و مراقبت مادران باردار بسنده نکرده و گستره خدمات را افزایش دهد؛ زیرا دولت نیز برای این کار بودجه گذاشته است.

 

**جایگاه بالای بهداشت ایران در منطقه

 

در ادامه این همایش دکتر سید جعفر حسین نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به نقش مهم بهورزها در دوران کووید 19 گفت: نقش بهورزها  برای حفظ سلامت و کاهش مرگ و میر در دوران شیوع کرونا بسیار چشمگیر بود.

 

نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جایگاه بالای حوزه بهداشت ایران در منطقه گفت: درگذشته یکی از بیماری های رایج مالاریا بود و هم اکنون بیماریهای غیرواگیر از جمله چالش های مطرح است که نیاز به تقویت مراقبت‌های بهداشتی  اولیه است، بنابراین حوزه بهداشت را باید فراتر از وزارت بهداشت درنظر گرفت.

 

در ادامه این همایش، دکتر حسین ملک افضلی از پیشکسوتان حوزه بهداشت کشور که در کارنامه خود مسئولیت‌های متعددی از جمله معاون بهداشت وزارت بهداشت را برعهده داشت، به خاطراتی در زمینه فعالیت‌های حوزه بهداشت در دهه‌های گذشته پرداخت.

 

گفتنی است، نخستین همایش کشوری تجلیل از دستاوردها و تکریم فعالین نظام بهداشت کشور در دولت سیزدهم، از ۲۵ مهرماه آغاز و تا ۲۸ مهر ادامه خواهد یافت.

پایان مطلب//

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار برتر,بهداشت و سلامت
  • کد خبر : 21498
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید