• 1402/05/11 - 04:53
  • - تعداد بازدید: 106
  • - تعداد بازدیدکننده: 100
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZhHb
در سومین کنگره بین المللی "سلامت در اربعین" مطرح شد:

فعالین در اربعین باید الفبای تریاژ را یاد بگیرند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پنل تریاژ سومین کنگره بین المللی "سلامت در اربعین" به اهمیت دانش تریاژ برای مراسم اربعین پرداخت و گفت: فعالین در اربعین باید الفبای تریاژ را یاد بگیرند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر سید رضا احمدی درخصوص اهمیت تریاژ در بحران عنوان کرد: در بلایا و حوادث غیرمترقبه، تریاژ روندی است پویا به منظور شناسایی مصدومین با فوری‌ترین نیازها و تفکیک آنها از سایرین به منظور تعیین اولویت‌های درمانی و اعزام به مراکز درمانی است.

وی با اشاره به اینکه تریاژ در بلایا نه صددرصد کامل و بدون اشکال است و نه صددرصد عادلانه است، ادامه داد: در تریاژ جای برای احساسات و توجه به ویژگی‌های فردی مصدومین وجود ندارد و تنها نتیجه و کارایی عملیات از اهمیت برخوردار است.

 

احمدی افزود: دشوارترین تصمیم گیری در مورد مصدومینی است که علی‌رغم زنده بودن و دریافت تدابیر درمانی امیدی به نجات آنها نیست و با حذف آنها شانس زنده ماندن و نجات دیگران افزایش خواهد یافت.

 

وی با توضیح فرایند سیستم تریاژ گفت: هدف از این فرایند تعیین شیوه ای یکسان برای ارزیابی اولیه مصدومین، اولویت بندی مراقبت‌ها برحسب زمان، نیاز و امکانات است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد براین اساس در این روش در حداقل زمان، مصدومین مورد بررسی قرار گرفته و برحسب اولویت، نیازهای مراقبتی مشخص شده و در هر مرحله بررسی که بیمار نیازی حیاتی داشته باشد اقدامات لازم برای تثبیت وضعیت حیاتی صورت گرفته و سپس مراحل بررسی ادامه می‌یابد.

 

احمدی با اشاره به تفکیک تریاژ در دپارتمان‌های اورژانس عنوان کرد: در مرحله نخست، شناسایی شدیدترین و وخیم‌ترین بیماران اولویت دارد و در مرحله دوم، ارائه سریع‌ترین مراقبت‌های به این بیماران حتی اگر احتمال حیات آنها پایین باشد مهم است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مهمترین اقدام برای تریاژ در بلایا را برآورد کردن تعداد قربانیان عنوان کرد و افزود: در تریاژ ابتدایی قبل از رسیدن پرسنل باتجربه و کارآزموده به صورت ابتدایی از سو افراد محلی و با سرپرستی یکی از کارکنان بهداشتی و درمانی مانند بهورز انجام می پذیرد.

 

احمدی درخصوص اهمیت تریاژ ابتدایی در ساعات اولیه حادثه که منابع درمانی محدودیت شدیدی دارند، گفت: بیماران با آسیب های جزئی موجب تحمیل بار کاری به تیم امداد و مراکز درمانی نشده و از طرف دیگر امکان دستیابی بیماران بدحال به خدمات درمانی به سرعت فراهم خواهد شد و در نهایت آسیب دیدگان در محل مشخصی جمع آوری شده و امکان انتقال سریع تر آنها فراهم می‌شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اهمیت فراگیری الفبای تریاژ از سوی فعالین اربعین خاطرنشان کرد: افرادی که موکب راه‌اندازی می‌کنند ترجیحا بهتر است از مفاهیم اولیه تریاژ آگاه شوند.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : اخبار برتر,درمان و پزشکی
  • کد خبر : 18428
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید