پژوهشگران پاسخ دادند
اجراي طرح ترافيک چه تاثيري بر مرگومير کرونا دارد؟
پژوهشگران پاسخ دادند
اجراي طرح ترافيک چه تاثيري بر مرگومير کرونا دارد؟
اجراي طرح ترافيک چه تاثيري بر مرگومير کرونا دارد؟
پژوهشگران با انجام يک مطالعه تاثير اجرا و يا عدم اجراي طرح ترافيک را بر موارد تاييد شده، موارد مشکوک، موارد مرگ و مير ناشي از کوويد-?? و همچنين کيفيت هواي تهران، بررسي کردند.
به گزارش روابط عمومي و به نقل از ايسنا، تهران پرجمعيتترين و يکي از آلودهترين شهرهاي ايران است. ساکنان شهر تهران ممکن است به دليل وسايل نقليه، جمعيت و تردد زياد جادهاي در مقايسه با ساير شهرها در معرض خطر بيشتري باشند. بيشتر کشورها از جمله ايران براي جلوگيري از شيوع کوويد-?? اقدامات پيشگيرانهاي را انجام دادهاند.
در سالهاي اخير، دو طرح ترافيکي براي کاهش آلودگي هوا و محدوديت استفاده از خودرو در شهر تهران اجرا ميشود. در زمان شيوع کوويد-?? در تهران، به ويژه در سه ماهه اول سال، عدم اجراي طرح ترافيک به عنوان راهکاري براي حفظ فاصله اجتماعي توسط ستاد ملي مقابله با کرونا در ايران مطرح شده است. هدف از اين کار، محدود کردن تعاملات اجتماعي، کاهش سرعت گسترش و جلوگيري از شلوغي در وسايل نقليه عمومي مانند اتوبوس، سيستم حمل و نقل سريع اتوبوس (BRT) و مترو بود.
با توجه به همين مسئله، پژوهشگران با انجام يک مطالعه تاثير عدم اجرا و اجراي طرح ترافيک بر موارد تاييد شده، موارد مشکوک، موارد مرگ و مير ناشي از کوويد-?? و کيفيت هواي تهران را بررسي کردند.
براي انجام اين مطالعه، دادههاي کيفيت هوا شامل غلظت روزانه مونو اکسيد کربن، ازن، دي اکسيد گوگرد، دي اکسيد نيتروژن، ذرات معلق کوچکتر از ?? ميکرومتر و ذرات معلق کوچکتر از ? ميکرومتر و ذرات معلق کوچکتر از ?.? ميکرومتر از ?? ايستگاه پايش کيفيت هوا متعلق به شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، جمعآوري شد. روند کيفيت هوا در دو مرحله اجراي طرح ترافيک (از هفت تا ?? اسفند ???? و از ?? خرداد تا ?? مرداد ????) و عدم اجراي طرح ترافيک (اول فروردين تا ?? خرداد ???? و ?? مرداد تا ?? مرداد ????) مورد بررسي قرار گرفت.
همچنين دادههاي موارد تاييدشده روزانه، موارد مشکوک روزانه و موارد مرگومير روزانه ناشي از کوويد-?? در کلانشهر تهران در بازه زماني هفت اسفند ???? تا ?? مرداد ???? از پايگاه اطلاعاتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي جمعآوري شد.
بررسيهاي اين مطالعه نشان داد که ميانگين غلظت تمامي آلايندههاي هوا در زمان عدم اجراي طرح ترافيک، در مقايسه با دوره اجراي طرح ترافيک، کاهش چشمگيري داشته است. همچنين مشخص شد که عدم اجراي طرح ترافيک، در کاهش موارد تاييد شده روزانه، موارد مشکوک و مرگ و مير ناشي از کوويد-?? مؤثر بوده است.
به گفته پژوهشگران اين مطالعه، سيستم حمل و نقل عمومي شهر تهران، به دليل تردد روزانه چهار تا پنج ميليون مسافر، بسيار شلوغ است و رعايت فاصله فيزيکي-اجتماعي مناسب در آن امکانپذير نيست. به همين دليل، سيستم حمل و نقل عمومي به افزايش شيوع بيماري کمک ميکند. بر همين اساس عدم اجراي طرح ترافيک احتمالاً عامل مؤثري در کاهش موارد تأييد شده، موارد مشکوک و مرگ و مير ناشي از کوويد-?? بوده است.
همچنين اين محققان معتقدند که عدم اجراي طرح ترافيک، کيفيت هواي تهران را به ميزان قابل توجهي بهبود بخشيده است. برخي از مطالعات اعلام کردهاند که آلودگي هوا ميتواند خطر ابتلا به ويروسهاي تنفسي را با مهاجمتر کردن عوامل بيماريزا و تأثير بر سيستم ايمني، افزايش دهد.
يافتههاي اين مطالعه حاکي از آن است که بين اجرا نشدن طرح ترافيک و کاهش خطر ابتلا به کوويد-?? ارتباط معناداري وجود دارد. با توجه به اينکه در بازه زماني عدم اجراي طرح ترافيک، کيفيت هوا در شهر تهران بهبود يافته بود؛ ميتوان از آن به عنوان رويکردي براي کاهش شيوع کوويد-?? در کلانشهر تهران استفاده کرد.
در انجام اين تحقيق معصومه رحمتي نيا، انوشيروان محسني بندپي، عباس شاهسوني، وجيه حسن زاده، شهريار بزازپور و زهرا نامور؛ پژوهشگران دانشکده بهداشت و ايمني دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، مصطفي هادئي از گروه مهندسي بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشکي تهران، احمد جنيدي جعفري و مجيد کرماني از مرکز تحقيقات فناوري بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشکي ايران، عليرضا رئيسي از دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شيراز، عليرضا زالي از دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، مريم ياراحمدي از وزارت بهداشت و مهدي عموئي ترکمحله از گروه مهندسي شيمي و مواد دانشگاه نظربايف، قزاقستان در اين مطالعه مشارکت داشتند.
يافتههاي اين مطالعه مهرماه ???? به صورت مقاله علمي با عنوان «تأثير عدم اجراي طرح ترافيک تهران بر کيفيت هوا و مرگ و مير و عوارض ناشي از کوويد-??» در نشريه «Journal of Air Pollution and Health» زير نظر انجمن علمي بهداشت محيط ايران، منتشر شده است.
پايان مطلب//
به گزارش روابط عمومي و به نقل از ايسنا، تهران پرجمعيتترين و يکي از آلودهترين شهرهاي ايران است. ساکنان شهر تهران ممکن است به دليل وسايل نقليه، جمعيت و تردد زياد جادهاي در مقايسه با ساير شهرها در معرض خطر بيشتري باشند. بيشتر کشورها از جمله ايران براي جلوگيري از شيوع کوويد-?? اقدامات پيشگيرانهاي را انجام دادهاند.
در سالهاي اخير، دو طرح ترافيکي براي کاهش آلودگي هوا و محدوديت استفاده از خودرو در شهر تهران اجرا ميشود. در زمان شيوع کوويد-?? در تهران، به ويژه در سه ماهه اول سال، عدم اجراي طرح ترافيک به عنوان راهکاري براي حفظ فاصله اجتماعي توسط ستاد ملي مقابله با کرونا در ايران مطرح شده است. هدف از اين کار، محدود کردن تعاملات اجتماعي، کاهش سرعت گسترش و جلوگيري از شلوغي در وسايل نقليه عمومي مانند اتوبوس، سيستم حمل و نقل سريع اتوبوس (BRT) و مترو بود.
با توجه به همين مسئله، پژوهشگران با انجام يک مطالعه تاثير عدم اجرا و اجراي طرح ترافيک بر موارد تاييد شده، موارد مشکوک، موارد مرگ و مير ناشي از کوويد-?? و کيفيت هواي تهران را بررسي کردند.
براي انجام اين مطالعه، دادههاي کيفيت هوا شامل غلظت روزانه مونو اکسيد کربن، ازن، دي اکسيد گوگرد، دي اکسيد نيتروژن، ذرات معلق کوچکتر از ?? ميکرومتر و ذرات معلق کوچکتر از ? ميکرومتر و ذرات معلق کوچکتر از ?.? ميکرومتر از ?? ايستگاه پايش کيفيت هوا متعلق به شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، جمعآوري شد. روند کيفيت هوا در دو مرحله اجراي طرح ترافيک (از هفت تا ?? اسفند ???? و از ?? خرداد تا ?? مرداد ????) و عدم اجراي طرح ترافيک (اول فروردين تا ?? خرداد ???? و ?? مرداد تا ?? مرداد ????) مورد بررسي قرار گرفت.
همچنين دادههاي موارد تاييدشده روزانه، موارد مشکوک روزانه و موارد مرگومير روزانه ناشي از کوويد-?? در کلانشهر تهران در بازه زماني هفت اسفند ???? تا ?? مرداد ???? از پايگاه اطلاعاتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي جمعآوري شد.
بررسيهاي اين مطالعه نشان داد که ميانگين غلظت تمامي آلايندههاي هوا در زمان عدم اجراي طرح ترافيک، در مقايسه با دوره اجراي طرح ترافيک، کاهش چشمگيري داشته است. همچنين مشخص شد که عدم اجراي طرح ترافيک، در کاهش موارد تاييد شده روزانه، موارد مشکوک و مرگ و مير ناشي از کوويد-?? مؤثر بوده است.
به گفته پژوهشگران اين مطالعه، سيستم حمل و نقل عمومي شهر تهران، به دليل تردد روزانه چهار تا پنج ميليون مسافر، بسيار شلوغ است و رعايت فاصله فيزيکي-اجتماعي مناسب در آن امکانپذير نيست. به همين دليل، سيستم حمل و نقل عمومي به افزايش شيوع بيماري کمک ميکند. بر همين اساس عدم اجراي طرح ترافيک احتمالاً عامل مؤثري در کاهش موارد تأييد شده، موارد مشکوک و مرگ و مير ناشي از کوويد-?? بوده است.
همچنين اين محققان معتقدند که عدم اجراي طرح ترافيک، کيفيت هواي تهران را به ميزان قابل توجهي بهبود بخشيده است. برخي از مطالعات اعلام کردهاند که آلودگي هوا ميتواند خطر ابتلا به ويروسهاي تنفسي را با مهاجمتر کردن عوامل بيماريزا و تأثير بر سيستم ايمني، افزايش دهد.
يافتههاي اين مطالعه حاکي از آن است که بين اجرا نشدن طرح ترافيک و کاهش خطر ابتلا به کوويد-?? ارتباط معناداري وجود دارد. با توجه به اينکه در بازه زماني عدم اجراي طرح ترافيک، کيفيت هوا در شهر تهران بهبود يافته بود؛ ميتوان از آن به عنوان رويکردي براي کاهش شيوع کوويد-?? در کلانشهر تهران استفاده کرد.
در انجام اين تحقيق معصومه رحمتي نيا، انوشيروان محسني بندپي، عباس شاهسوني، وجيه حسن زاده، شهريار بزازپور و زهرا نامور؛ پژوهشگران دانشکده بهداشت و ايمني دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، مصطفي هادئي از گروه مهندسي بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشکي تهران، احمد جنيدي جعفري و مجيد کرماني از مرکز تحقيقات فناوري بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشکي ايران، عليرضا رئيسي از دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شيراز، عليرضا زالي از دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، مريم ياراحمدي از وزارت بهداشت و مهدي عموئي ترکمحله از گروه مهندسي شيمي و مواد دانشگاه نظربايف، قزاقستان در اين مطالعه مشارکت داشتند.
يافتههاي اين مطالعه مهرماه ???? به صورت مقاله علمي با عنوان «تأثير عدم اجراي طرح ترافيک تهران بر کيفيت هوا و مرگ و مير و عوارض ناشي از کوويد-??» در نشريه «Journal of Air Pollution and Health» زير نظر انجمن علمي بهداشت محيط ايران، منتشر شده است.
پايان مطلب//
کپی لینک کوتاه: