دانشگاه علوم پزشکي ايران؛ پيشرو در اجراي برنامه نظام مند جانشين پروري و حرفه اي گرايي
رئيس موسسه توسعه و تربيت مديران نظام سلامت : دانشگاه علوم پزشکي ايران در اجراي برنامه نظام مند جانشين پروري و حرفه اي گرايي پيشرو است.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه: دکتر جعفري؛ عضو هيئت علمي دانشکده مديريت و اطلاع رساني دانشگاه علوم پزشکي ايران عنوان کرد: يکي از مهمترين اهداف موسسه توسعه و تربيت مديران نظام سلامت ( معتمد ) ، بحث حرفه اي گرايي مي باشد و اين برنامه در دانشگاه علومپزشکي ايران با موافقت و حمايت هئيت رئيسه در دست اجرا است.
مدير برنامه جانشين پروري و حرفهاي گرايي مديران نظام سلامت در دانشگاه بيان کرد: بحث جانشين پروري ساليان سال در دانشگاه علوم پزشکي ايران وجود داشته ولي نظاممند نبوده است.
دکتر جعفري گفت : دانشگاه علوم پزشکي ايران به علت وجود دانشکده مديريت در ايده هاي مديريتي پيشرو است و توانسته در حوزه هاي R&D، Reserch، اجرايي ، سياست گذاري و تامين مالي نظام سلامت مديران خوبي را براي کشور تربيت کند و کارنامه قابل قبولي دارد .
وي افزود : البته نقدي که بر اين موضوع وارد است اين که فارغ التحصيلان دانشگاه داراي توانمندي هاي بالا در حوزه تحقيق و توسعه هستند ولي توانمندي هاي آنها براي اداره بيمارستان پايين است .
لازم به ذکر است که بحث حرفه اي گرايي مديران نظام سلامت ، يک چالش جهاني است.
ايشان با اشاره به اين نکته که در بر اساس مهندسي مشاغل در وزارت بهداشت، شرايط احراز پست مديران نظام سلامت مشخص مي شود ، ذکر کرد : در برخي از موارد به علت عدم توجه به شرايط ، براي افرادابلاغ انشايي زده مي شود لذا براي حل اين مسئله بايد سيستم حرفه اي گرايي در دانشگاهها ايجاد شود.
وي خاطر نشان کرد: سه سطح مديريتي وجود دارد که شامل مدير ارشد، مدير مياني و پايه است که بسته به نوع سازمان نوع مديريت افراد متفاوت است.
دکتر جعفري ضمن اشاره به اجراي پروژه بيمارستانهاي مستقل در دانشگاه علوم پزشکي ايران، اظهار کرد: با توجه به وجود سرمايه ارزشمند مديران در دانشگاه ضروري است تا آنها از يک فرآيند جانشينپروري و حرفهاي گرايي عبور کنند و اجراي اين کار نيازمند نگاه بلندمدت و برنامه راهبردي است.
وي گفت: در وزارت بهداشت ????? پست مديريتي وجود دارد در نتيجه نميتوان اين برنامه را براي همه پست ها کرد بلکه بايد اولويت بندي شود.
عضو هيئت علمي دانشکده مديريت افزود: سيستم جانشين پروري شامل مراحل زير است: در مرحله اول ،شرايط ابتدايي افراد شرکت کننده در قالب فراخوان اعلام مي شود و اين شرايط توسط نيروهاي کارشناس آموزش ديده بررسي مي شود .
مرحله بعد شامل انجام تست هاي تشخيصي و آزمون هاي روانشناسي نظير سنجش بصيرت مديريتي افراد است و در مرحله سوم مهارت هاي جنرال براي مديريت ارزيابي مي شود که شامل پاسخگويي،مسئوليت پذيري ، ارتباطات و مهارت رهبري سازمان است.
دکتر جعفري اظهار داشت: برنامه توسعه مديران داراي سه دوره است که بخش اول آن از طريق برگزاري کارگاه هاي آموزشي، ?? درصد در توسعه مديران موثر است ، دوره دوم ?? درصد با طرح سناريو و افرادي به عنوان مشاور و مربي در کنار افراد حضور دارند و دوره سوم که در تربيت و توسعه مديران بسيار مهم است اين که فرد به عنوان دستيار مدير درقالب کارآموزي و کارورزي حضور دارند.
مدير برنامه جانشين پروري دانشگاه اعلام کرد: سيستم جانشين پروري زمينه را براي ارتقاء مديران نظام سلامت فراهم
مي آورد ، که دردانشگاه علوم پزشکي ايران، مديران بايد تا سال???? از فرآيند حرفهاي گرايي عبور و و گواهي صلاحيت حرفه اي را کسب نمايند.
بايد توجه داشت که کسب اين گواهي ، لازمه کار است و به منزله جذب در سيستم نيست.
وي تاکيد کرد: هدف نظام حرفه گرايي اين است که شايستگي هاي مديريتي متفاوت در شغل هاي يکسان را ساماندهي نمايد؛ به عبارتي ديگر ، شبکه سازي که از محصولات فرعي سيستم حرفه اي گرايي مي باشد براي انتقال تجربيات افراد ضروري است.
ايشان در خصوص آموزش هاي مجازي هم گفت: که هم دانشگاه و هم موسسه معتمد به طور جدي آن را دنبال ميکند و اين آموزش ها به صورت مکمل در کنار ساير بخشها مورد توجه است.
رئيس موسسه معتمد بيان کرد: تيم هاي ارزيابي در اجراي طرح توسعه مديران مهم هستند لذا افرادي به عنوان ارزياب، انتخاب مي شوند که با فرآيند کار و اصول تخصصي آشنا باشند،لذا موسسه ، وظيفه تربيت ارزياب را نيز بر عهده دارد.
در پايان دکتر جعفري ابراز داشت: اميدوارم همه همکاران نسبت به سامانه هاي فراخوان حساس باشند و علاوه بر خود، دوستاني که شايستگي ،قابليت و توانمندي مديريتي را دارند ، معرفي نمايند.
تهيه خبر : رهنورد
به گزارش روابط عمومي دانشگاه: دکتر جعفري؛ عضو هيئت علمي دانشکده مديريت و اطلاع رساني دانشگاه علوم پزشکي ايران عنوان کرد: يکي از مهمترين اهداف موسسه توسعه و تربيت مديران نظام سلامت ( معتمد ) ، بحث حرفه اي گرايي مي باشد و اين برنامه در دانشگاه علومپزشکي ايران با موافقت و حمايت هئيت رئيسه در دست اجرا است.
مدير برنامه جانشين پروري و حرفهاي گرايي مديران نظام سلامت در دانشگاه بيان کرد: بحث جانشين پروري ساليان سال در دانشگاه علوم پزشکي ايران وجود داشته ولي نظاممند نبوده است.
دکتر جعفري گفت : دانشگاه علوم پزشکي ايران به علت وجود دانشکده مديريت در ايده هاي مديريتي پيشرو است و توانسته در حوزه هاي R&D، Reserch، اجرايي ، سياست گذاري و تامين مالي نظام سلامت مديران خوبي را براي کشور تربيت کند و کارنامه قابل قبولي دارد .
وي افزود : البته نقدي که بر اين موضوع وارد است اين که فارغ التحصيلان دانشگاه داراي توانمندي هاي بالا در حوزه تحقيق و توسعه هستند ولي توانمندي هاي آنها براي اداره بيمارستان پايين است .
لازم به ذکر است که بحث حرفه اي گرايي مديران نظام سلامت ، يک چالش جهاني است.
ايشان با اشاره به اين نکته که در بر اساس مهندسي مشاغل در وزارت بهداشت، شرايط احراز پست مديران نظام سلامت مشخص مي شود ، ذکر کرد : در برخي از موارد به علت عدم توجه به شرايط ، براي افرادابلاغ انشايي زده مي شود لذا براي حل اين مسئله بايد سيستم حرفه اي گرايي در دانشگاهها ايجاد شود.
وي خاطر نشان کرد: سه سطح مديريتي وجود دارد که شامل مدير ارشد، مدير مياني و پايه است که بسته به نوع سازمان نوع مديريت افراد متفاوت است.
دکتر جعفري ضمن اشاره به اجراي پروژه بيمارستانهاي مستقل در دانشگاه علوم پزشکي ايران، اظهار کرد: با توجه به وجود سرمايه ارزشمند مديران در دانشگاه ضروري است تا آنها از يک فرآيند جانشينپروري و حرفهاي گرايي عبور کنند و اجراي اين کار نيازمند نگاه بلندمدت و برنامه راهبردي است.
وي گفت: در وزارت بهداشت ????? پست مديريتي وجود دارد در نتيجه نميتوان اين برنامه را براي همه پست ها کرد بلکه بايد اولويت بندي شود.
عضو هيئت علمي دانشکده مديريت افزود: سيستم جانشين پروري شامل مراحل زير است: در مرحله اول ،شرايط ابتدايي افراد شرکت کننده در قالب فراخوان اعلام مي شود و اين شرايط توسط نيروهاي کارشناس آموزش ديده بررسي مي شود .
مرحله بعد شامل انجام تست هاي تشخيصي و آزمون هاي روانشناسي نظير سنجش بصيرت مديريتي افراد است و در مرحله سوم مهارت هاي جنرال براي مديريت ارزيابي مي شود که شامل پاسخگويي،مسئوليت پذيري ، ارتباطات و مهارت رهبري سازمان است.
دکتر جعفري اظهار داشت: برنامه توسعه مديران داراي سه دوره است که بخش اول آن از طريق برگزاري کارگاه هاي آموزشي، ?? درصد در توسعه مديران موثر است ، دوره دوم ?? درصد با طرح سناريو و افرادي به عنوان مشاور و مربي در کنار افراد حضور دارند و دوره سوم که در تربيت و توسعه مديران بسيار مهم است اين که فرد به عنوان دستيار مدير درقالب کارآموزي و کارورزي حضور دارند.
مدير برنامه جانشين پروري دانشگاه اعلام کرد: سيستم جانشين پروري زمينه را براي ارتقاء مديران نظام سلامت فراهم
مي آورد ، که دردانشگاه علوم پزشکي ايران، مديران بايد تا سال???? از فرآيند حرفهاي گرايي عبور و و گواهي صلاحيت حرفه اي را کسب نمايند.
بايد توجه داشت که کسب اين گواهي ، لازمه کار است و به منزله جذب در سيستم نيست.
وي تاکيد کرد: هدف نظام حرفه گرايي اين است که شايستگي هاي مديريتي متفاوت در شغل هاي يکسان را ساماندهي نمايد؛ به عبارتي ديگر ، شبکه سازي که از محصولات فرعي سيستم حرفه اي گرايي مي باشد براي انتقال تجربيات افراد ضروري است.
ايشان در خصوص آموزش هاي مجازي هم گفت: که هم دانشگاه و هم موسسه معتمد به طور جدي آن را دنبال ميکند و اين آموزش ها به صورت مکمل در کنار ساير بخشها مورد توجه است.
رئيس موسسه معتمد بيان کرد: تيم هاي ارزيابي در اجراي طرح توسعه مديران مهم هستند لذا افرادي به عنوان ارزياب، انتخاب مي شوند که با فرآيند کار و اصول تخصصي آشنا باشند،لذا موسسه ، وظيفه تربيت ارزياب را نيز بر عهده دارد.
در پايان دکتر جعفري ابراز داشت: اميدوارم همه همکاران نسبت به سامانه هاي فراخوان حساس باشند و علاوه بر خود، دوستاني که شايستگي ،قابليت و توانمندي مديريتي را دارند ، معرفي نمايند.
تهيه خبر : رهنورد
کپی لینک کوتاه: