به مناسبت روز ملی شنوایی شناسی مطرح شد:
تلاش برای ارتقاء جایگاه حرفه ای دانش آموختگان رشته شنوایی شناسی
مدیر گروه رشته شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تشریح جایگاه و برنامه های استراتژیک این حوزه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر اکرم پور بخت به مناسبت روز ملی شنوایی شناسی (10 مردادماه) عنوان کرد: شنوایی شناسی یکی از رشته های علوم توانبخشی است که به روش های تشخیصی و توانبخشی آسیب های سیستم شنوایی از جمله تجویز سمعک و وسایل کمک شنوایی که وظیفه شنوایی شناسی است، میپردازد.
وی گفت: شنواییشناسی حیطه گسترده ای از دانش بالینی و تکنولوژی که شامل حوزههای متعدد پیشگیری، ارزیابی، مدیریت مشاوره شنوایی شناسی و درمان توانبخشی می شود و ردههای سنی مختلف از نوزاد، کودک، بزرگسال و سالمند را در بر می گیرد. بنابراین، این رشته بسیار گسترده است و رویکرد کاملا تخصصی و انحصاری در این حوزه دارد.
پوربخت اظهار کرد: با توجه به جایگاه شغلی دانش آموختگان رشته شنوایی شناسی، این افراد میتوانند در دفاتر ارزیابی شنوایی، در تیم درمانی متخصصین گوش و حلق و بینی در بیمارستان ها، مراکز بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی، مدارس و مراکز درمانی در محیطهای اداری، صنعتی، نظامی حضور داشته باشند و به فعالیت حرفهای خودشان بپردازند.
وی با اشاره به علت نامگذاری این روز ملی، عنوان کرد: قبل از این، یک شنوایی شناس نمی توانست به صورت مستقل دفتر ارزیابی شنوایی تاسیس کند. در روز دهم مرداد ماه، آیین نامه دفاتر ارزیابی شنوایی تصویب شد، که با تصویب این آیین نامه هویت و استقلال حرفه ای شنوایی شناس به رسمیت شناخته شده است.
مدیر گروه رشته شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که شنوایی شناسان طی سال های آتی بتوانند به تمامی جایگاه شغلی که پیش بینی شده، دست پیدا کنند و از طریق خدماتی که به مردم نیازمند ارائه میکنند بتوانند خدمت رسانی به افراد جامعه را داشته باشند.
نظر دهید