• 1399/09/07 - 20:37
  • - تعداد بازدید: 3
  • - تعداد بازدیدکننده: 3
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZNqWo

ارائه خدمات کتابخانه مرکزي دانشگاه ايران به صورت مجازي در دوران کرونا

ارائه خدمات کتابخانه مرکزي دانشگاه ايران به صورت مجازي در دوران کرونا


خدمات کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکي ايران به صورت مجازي در دوران کرونا ارائه مي شود. کتابخانه مرکزي دانشگاه علوم پزشکي ايران که رتبه برتر کشوري را کسب کرده؛  هجده مجله فعال دارد و حدود دوازده عنوان از آنها علمي پژوهشي هستند. همچنين ??هزار عنوان کتاب لاتين، ??هزار عنوان کتاب فارسي و  ??هزار عنوان فايل الکترونيکي پايان نامه در کتابخانه مرکزي دانشگاه در دسترس است.
در گفتگويي که با دکتر ليلا جاناني؛ دانشيار و  مدير اطلاع رساني پزشکي و منابع علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران به مناسبت گرامي داشت هفته کتابداري انجام داديم، با کتابخانه مرکزي دانشگاه علوم پزشکي ايران بيشتر آشنا مي شويم.
لطفا در مورد ظرفيت هاي موجود در کتابخانه مرکزي دانشگاه علوم پزشکي ايران توضيح بفرماييد؟
مديريت اطلاع رساني و کتابخانه مرکزي زير مجموعه معاونت تحقيقات و فناوري شامل سه گروه خدمات فني، اطلاع رساني و‌ علم سنجي است که در هر بخش فعاليت هاي متنوعي انجام مي شود. در واقع خدمات فني شامل نمايه سازي پايان نامه ها، فهرست نويسي کتب، آماده سازي منابع، پيگيري و خريد کتاب هاي مورد نياز است. در بخش اطلاع رساني هم خدمات عضويت، امانت، سالن ها و دسترسي به پايگاه هاي اطلاعاتي را انجام مي شود. شوراي انتشارات، سامانه علم سنجي و مجلات هم از اهم فعاليت هاي بخش علم سنجي هستند.
چند سالن در کتابخانه مرکز فعال هستند؟
در کتابخانه مرکزي يک سالن مطالعه ويژه آقايان در طبقه دوم و‌ يک سالن ويژه خانم ها در طبقه ششم وجود دارد؛ سالن طبقه سوم که جزو منابع الکترونيک است به صورت مشترک قابل استفاده است و اعضاي هيئت علمي، دانشجويان تحصيلات تکميلي و مهمانان ساير دانشگاهها  هم مي توانند به سالن طبقه پنجم مراجعه کنند. همچنين سالن کارگاهي واقع در طبقه چهارم هم آماده ارائه خدمت براي تمامي بخشهاي دانشگاه است. فبل از اپيدمي کرونا تمام سالن هاي مطالعه کتابخانه فعال بودند ولي بعد از ابلاغ پروتکل هاي بهداشتي ظرفيت محدود شده است.
دسترسي  اعضاي هيئت علمي و دانشجويان به منابع کتابخانه در دوران کرونا به چه صورت است؟
بايد ذکر کنم که اعضاي هيئت علمي و دانشجويان مي توانند با ارائه کارت پرسنلي و دانشجويي از تمامي خدمات کتابخانه استفاده کنند؛ در دوران کرونا و فاصله گذاري اجتماعي، امانات به طور خودکار تمديد مي شوند و جريمه تاخير تعلق نمي گيرد.
حدود سيزده هزار عنوان کتاب به صورت فايل الکترونيکي در کتابخانه مرکزي موجود است که به دليل رعايت حق کپي رايت امکان آپلود در سايت وجود ندارد اما بر اساس درخواست اساتيد براي آنها ارسال مي شود.
لازم به ذکر است تمام پرسش ها در خصوص خدمات بخش مرجع اهم از امانت، بازگشت و پايان نامه ها از طريق ميز مرجع مجازي (تلفن و ايميل) توسط همکاران کتابخانه پاسخ داده مي شود. ناگفته نماند در دوران همه گيري کرونا براي جلوگيري از تاخير در فرآيند ارتقاي اعضاي هيئت علمي تا کنون چهار جلسه شوراي انتشارات برگزار شده که دو جلسه به  صورت مجازي بوده. ارزيابي و بازنگري پايان نامه هاي الکترونيک و اصلاح سامانه علم سنجي هم بدون وقفه به همت همکاران کتابخانه مرکزي انجام مي شود.
وضعيت ارتباطات بين المللي در سطح کتابخانه مرکزي دانشگاه چگونه است؟
به دليل شرايط کشور فعاليت خاصي در اين حوزه نداريم که البته بايد برنامه ريزي جامع براي ماه هاي آينده انجام شود؛ البته با دانشگاه هاي داخلي مانند خوارزمي،تربيت مدرس و علامه طباطبايي جلسات مثبتي داشتيم و راهکارهايي براي گسترش ارتباطات پيش بيني شده است.
نقش کتابخانه مرکزي در مسير حرکت به سمت  دانشگاه نسل سوم چيست؟
با توجه به اينکه تربيت افراد کارآفرين از وظايف دانشگاه نسل سوم است، ما هم در اين راستا با ساير بخشهاي معاونت پژوهشي به ويژه شتاب دهنده در برگزاري رويدادهاي علمي، وبينارها و کارگاه هاي آموزشي همکاري داريم.
چه برنامه هاي در دست اقدام داريد؟
يکي از مهمترين اقدامات براي دوران کرونا که در دستور کار است؛ راه اندازي فرآيند عضويت آنلاين است که اميدوارم با تکميل زير ساختها هر چه سريعتر محقق شود.
مهمترين چالش هاي که با آن مواجه هستيد، چيست؟
بيشترين مشکل ما مربوط به حوزه IT، محدوديت دسترسي حجم و سرعت کم اينترنت و اتصال vpn است که رفع اين مسئله به ويژه در اين شرايط براي استفاده کاربران ضروري به نظر مي رسد.
تهيه و تنظيم مصاحبه : ره نورد
  • گروه خبری : اخبار جایگاه
  • کد خبر : 328594
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم