معاون وزير بهداشت عنوان کرد:
مديريت فرهنگي دانشگاهها در مقابل هرج و مرج فرهنگي قرار دارد
معاون وزير بهداشت عنوان کرد:
مديريت فرهنگي دانشگاهها در مقابل هرج و مرج فرهنگي قرار دارد
مديريت فرهنگي دانشگاهها در مقابل هرج و مرج فرهنگي قرار دارد
معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت گفت: مديريت فرهنگي را در مقابل هرجومرج فرهنگي قرار دارد و نگاه ما به فرهنگ نگاه به شاکله اجتماعي، تبيين دقيق و جامعي از عوامل فرهنگ ساز است.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه به نقل از معاونت فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت (مفدا)، دکتر عباس شيراوژن امروز شنبه ?? آبانماه در نخستين نشست معاونان فرهنگي و دانشجويي دانشگاه هاي علوم پزشکي که در سالن همايشهاي رازي دانشگاه علوم پزشکي ايران برگزار شد، با ابراز خرسندي از برگزاري اولين نشست معاونان فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت در دوران کرونا بر لزوم تعامل بيشتر با مديران فرهنگي دانشگاههاي علوم پزشکي کشور تاکيد کرد.
وي افزود: همه در حال باغباني فرهنگ هستيم و نسبت به فعل و ترک فعلها بايد دقت کنيم. در سالهاي گذشته کتابي با عنوان «باغباني فرهنگ» اثر دکتر فرزاد جهانبين، عضو هيئت علمي دانشگاه شاهد درباره نگاه رهبر انقلاب درباره مديريت فرهنگي منتشر شد که ميتواند بسيار راهگشاي فعاليتهاي فرهنگي در سطح دانشگاههاي علوم پزشکي باشد.
شيراوژن اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب از يک باغبان مثال ميزنند که نهتنها بايد گلها را در رشد خود آزاد بگذارد، بلکه بايد به آنها کمک و تغذيه کافي هم برساند اما با علفهاي هرز به جد مقابله کند. چون همه ميدانند علفهاي هرز از همان مواد غذايي تغذيه ميکند که گلها استفاده ميکنند. در واقع رشد آنها يعني تضعيف گلها.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه به نقل از معاونت فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت (مفدا)، دکتر عباس شيراوژن امروز شنبه ?? آبانماه در نخستين نشست معاونان فرهنگي و دانشجويي دانشگاه هاي علوم پزشکي که در سالن همايشهاي رازي دانشگاه علوم پزشکي ايران برگزار شد، با ابراز خرسندي از برگزاري اولين نشست معاونان فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت در دوران کرونا بر لزوم تعامل بيشتر با مديران فرهنگي دانشگاههاي علوم پزشکي کشور تاکيد کرد.
وي افزود: همه در حال باغباني فرهنگ هستيم و نسبت به فعل و ترک فعلها بايد دقت کنيم. در سالهاي گذشته کتابي با عنوان «باغباني فرهنگ» اثر دکتر فرزاد جهانبين، عضو هيئت علمي دانشگاه شاهد درباره نگاه رهبر انقلاب درباره مديريت فرهنگي منتشر شد که ميتواند بسيار راهگشاي فعاليتهاي فرهنگي در سطح دانشگاههاي علوم پزشکي باشد.
شيراوژن اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب از يک باغبان مثال ميزنند که نهتنها بايد گلها را در رشد خود آزاد بگذارد، بلکه بايد به آنها کمک و تغذيه کافي هم برساند اما با علفهاي هرز به جد مقابله کند. چون همه ميدانند علفهاي هرز از همان مواد غذايي تغذيه ميکند که گلها استفاده ميکنند. در واقع رشد آنها يعني تضعيف گلها.
ترويج فرهنگي تحميلي و اجباري نيست بلکه بايد مبتني بر احساس وظيفه باشد
وي با اشاره به اين که ترويج فرهنگي تحميلي و اجباري نيست بلکه بايد مبتني بر احساس وظيفه باشد خاطرنشان کرد: منظور از نظريه در اين بحث تحت عنوان «نظريه باغباني فرهنگ»، ارائه يک ساختار منسجم و منطقي از بيانات رهبر معظم انقلاب در حوزه مديريت فرهنگ است.
معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت اظهار داشت: رهبري بيان ميکنند: «در مقوله فرهنگ، رفتار حکومت بايد دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد. باغبان به هنگام، نهال ميکارد به هنگام، آبياري ميکند به هنگام، هرس ميکند. به هنگام، سمپاشي ميکند. به هنگام، هم ميوهچيني. بايد فضاي فرهنگي کشور را باغباني کرد» باغبان تسلطي بر دانه ندارد و فقط به دانه براي رشد کمک ميکند، موانع را رفع ميکند، هرس و سمپاشي ميکند. جاي مناسب را فراهم ميکند. بذر را توانمند ميکند.
وي با اشاره به نظريه منسجم رهبر انقلاب درباره موضوعات فرهنگي و اولويت آن اشاره کرد: رهبري ميفرمايند هر جا ميگويم فرهنگ، منظورم ذهنيت است. فرهنگ، ذهنيت و شاکله اجتماعي حاکم بر جامعه است که فضاي تحرک و کنش انسانها را تعيين ميکند. اين ذهنيت در بستر زمان شکلگرفته و بهصورت مستمر توليد و بازتوليد ميشود و از نسلي به نسل ديگر منتقل ميشود. فرهنگ مانند هوا همهجا وجود دارد. رهبري گفتهاند فرهنگ مانند هواست ولي تعريف اصلي فرهنگ از نظر ايشان به اين نيست، تعريف فرهنگ همان ذهنيت و شاکله است که همهجا هست و هيچ جا خالي از فرهنگ نيست.
شيراوژن مديريت فرهنگي را در مقابل هرجومرج فرهنگي قرار داد و گفت: بر اساس نگاه ما به فرهنگ نگاه به شاکله اجتماعي، تبيين دقيق و جامعي از عوامل فرهنگ ساز است و بايد به اين کليت توجه کنيم. همانطور که مسوولان بهداشت اجازه نميدهند غذاي فاسد به مردم برسد مديران فرهنگي نيز بايد مانع ترويج خوراک فرهنگي فاسد شوند.
معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت اظهار داشت: رهبري بيان ميکنند: «در مقوله فرهنگ، رفتار حکومت بايد دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد. باغبان به هنگام، نهال ميکارد به هنگام، آبياري ميکند به هنگام، هرس ميکند. به هنگام، سمپاشي ميکند. به هنگام، هم ميوهچيني. بايد فضاي فرهنگي کشور را باغباني کرد» باغبان تسلطي بر دانه ندارد و فقط به دانه براي رشد کمک ميکند، موانع را رفع ميکند، هرس و سمپاشي ميکند. جاي مناسب را فراهم ميکند. بذر را توانمند ميکند.
وي با اشاره به نظريه منسجم رهبر انقلاب درباره موضوعات فرهنگي و اولويت آن اشاره کرد: رهبري ميفرمايند هر جا ميگويم فرهنگ، منظورم ذهنيت است. فرهنگ، ذهنيت و شاکله اجتماعي حاکم بر جامعه است که فضاي تحرک و کنش انسانها را تعيين ميکند. اين ذهنيت در بستر زمان شکلگرفته و بهصورت مستمر توليد و بازتوليد ميشود و از نسلي به نسل ديگر منتقل ميشود. فرهنگ مانند هوا همهجا وجود دارد. رهبري گفتهاند فرهنگ مانند هواست ولي تعريف اصلي فرهنگ از نظر ايشان به اين نيست، تعريف فرهنگ همان ذهنيت و شاکله است که همهجا هست و هيچ جا خالي از فرهنگ نيست.
شيراوژن مديريت فرهنگي را در مقابل هرجومرج فرهنگي قرار داد و گفت: بر اساس نگاه ما به فرهنگ نگاه به شاکله اجتماعي، تبيين دقيق و جامعي از عوامل فرهنگ ساز است و بايد به اين کليت توجه کنيم. همانطور که مسوولان بهداشت اجازه نميدهند غذاي فاسد به مردم برسد مديران فرهنگي نيز بايد مانع ترويج خوراک فرهنگي فاسد شوند.
نقش مديران فرهنگي دانشگاههاي علوم پزشکي بايد مانند نظارت بر بهداشت عمومي باشد
وي گفت: نقش مديران فرهنگي دانشگاههاي علوم پزشکي بايد مانند نظارت بر بهداشت عمومي باشد. همانطور که مقام معظم رهبري اشاره دارند راههاي سختگيرانه در اين حوزه جواب نميدهد بلکه بايد راههاي خلاقانهاي براي رفع و حل مسائل فرهنگي جستوجو شود.
معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت درباره حساسيت فرهنگي در فضاي مجازي اضافه کرد: در دانشگاههاي علوم پزشکي حدود ??? هزار دانشجود داريم که بهطور حداقلي يک ساعت از زمان خود را در فضاي مجازي سپري ميکنند اما سهم ما مديران فرهنگي و دانشجويي از اين خوراک فرهنگي بسيار ناچيز است. بايد محتواهاي عميق، جذاب و اثربخشي با توجه به ابزارهاي نوآورانه و هنري توليد و عرضه کرده و در اين حوزه رويکرد فعالانه داشته باشيم.
وي روحيه شکست و وادادگي را سهم مهلک خواند و گفت: توجه به واقعيتهاو کاستيهاي براي ميوولان فرهنگي صرورت دارد. برنامهريزي بايد واقعنگرانه باشد و مدير فرهنگي بايد آسيبها را ببيند اما هر تحليل و برداشتي که ما را شکستخورده نشان دهد و روحيه نااميدي را رواج دهد از نطر استدلالي غلط است و با مباني ديني ما تعارض دارد. ما به عيب ايمان داريم و اثر تاثيرات خداوند را در مقاطع مختلف ديدهايم.
شيراوژن ادامه داد: در روايات و در زمان پيامبر اسلام(ص) و ائمه اتفاقات تلخ فراواني رخ داده است اما جامعه بهطور کلي سقوط نکرده است. اگر توکل داشته باشيم خداوند عنايتش را شامل حال ما ميکند. اگر نگاه مثبتنگرانه نداشته باشيم جامعه به ميش خواهد رفت اما ما نديران فرهنگي و دانشجويي دپار شکست خواهيم شد. خداوند حسن ظن خود را شامل افراد اميدوار ميکند.
معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت درباره حساسيت فرهنگي در فضاي مجازي اضافه کرد: در دانشگاههاي علوم پزشکي حدود ??? هزار دانشجود داريم که بهطور حداقلي يک ساعت از زمان خود را در فضاي مجازي سپري ميکنند اما سهم ما مديران فرهنگي و دانشجويي از اين خوراک فرهنگي بسيار ناچيز است. بايد محتواهاي عميق، جذاب و اثربخشي با توجه به ابزارهاي نوآورانه و هنري توليد و عرضه کرده و در اين حوزه رويکرد فعالانه داشته باشيم.
وي روحيه شکست و وادادگي را سهم مهلک خواند و گفت: توجه به واقعيتهاو کاستيهاي براي ميوولان فرهنگي صرورت دارد. برنامهريزي بايد واقعنگرانه باشد و مدير فرهنگي بايد آسيبها را ببيند اما هر تحليل و برداشتي که ما را شکستخورده نشان دهد و روحيه نااميدي را رواج دهد از نطر استدلالي غلط است و با مباني ديني ما تعارض دارد. ما به عيب ايمان داريم و اثر تاثيرات خداوند را در مقاطع مختلف ديدهايم.
شيراوژن ادامه داد: در روايات و در زمان پيامبر اسلام(ص) و ائمه اتفاقات تلخ فراواني رخ داده است اما جامعه بهطور کلي سقوط نکرده است. اگر توکل داشته باشيم خداوند عنايتش را شامل حال ما ميکند. اگر نگاه مثبتنگرانه نداشته باشيم جامعه به ميش خواهد رفت اما ما نديران فرهنگي و دانشجويي دپار شکست خواهيم شد. خداوند حسن ظن خود را شامل افراد اميدوار ميکند.
اهميت تعميق فکري و عدم پراکندهکاري در حوزه فعاليتهاي فرهنگي دانشگاه ها
وي با اشاره به تعميق فکري و عدم پراکندهکاري در حوزه فعاليتهاي فرهنگي گفت: اگر ما نگاه واقعي و اثربخش نداشته باشيم نميتوانيم بر دانشجو اثر بگذاريم. اگر به خاطر رفع تکليف و دستورالعمل کار کنيد بر مخاطب تاثيري نخواهيد گذاشت. ما بايد در مجموعه فعاليتهاي خودمان به تعميق فکر برسيم و نگاه سيستماتيک به مقوله فرهنگ داشته باشيم. تغيير گرايش و بينش رشد فکري را به همراه خواهد دارد که در رفتار افراد بروز پيدا ميکند.
معاون وزير بهداشت مخاطبان جامعه دانشگاهي را افراد فرهيخته و هوشمند دانست و اظهار داشت: دانشجويان ما بسيار باهوش هستند و در مراکز فرهنگي مختلف و مساجد محلات خود فراوان برنامههاي فرهنگي ديدهاند. براي چنين مخاطباني بايد از کارهاي کليشهاي و تکراري پرهيز کنيم و به دنبال قالبهاي نو، روشهاي تازه اطلاعرساني، ادبيات نو و مخاطبپسند باشيم و دستهبندي خوبي از مخاطبان خود داشته باشيم. دانشجو، استاد و کارمند مخاطبان دستهبندي شده ما نيستند بلکه طيفها، سلايق، گرايشها و قوميتهاي مختلفي دارد.
معاون وزير بهداشت مخاطبان جامعه دانشگاهي را افراد فرهيخته و هوشمند دانست و اظهار داشت: دانشجويان ما بسيار باهوش هستند و در مراکز فرهنگي مختلف و مساجد محلات خود فراوان برنامههاي فرهنگي ديدهاند. براي چنين مخاطباني بايد از کارهاي کليشهاي و تکراري پرهيز کنيم و به دنبال قالبهاي نو، روشهاي تازه اطلاعرساني، ادبيات نو و مخاطبپسند باشيم و دستهبندي خوبي از مخاطبان خود داشته باشيم. دانشجو، استاد و کارمند مخاطبان دستهبندي شده ما نيستند بلکه طيفها، سلايق، گرايشها و قوميتهاي مختلفي دارد.
نبايد در هر موضوعي پيشنهاد برگزاري جشنواره بدهيم
شيراوژن پژوهشمحوري و توجه به آثار فرهنگي فاخر همچون نوشتههاي شهيد مطهري را عامل تعالي خواند و افزود: محتوامحوري باعث گسترش حرف عميق ميشود و در اين راستا نبايد مسابقهمحور يا جشنوارهزده باشيم. مسابقه و جشنواره يک قالب پيشنهادي براي ارائه کارهاي فرهنگي است و نبايد در هر موضوعي پيشنهاد برگزاري جشنواره بدهيم. اصالت با برنامههايي است که با تربيت و انسانسازي و رشد و تعالي فرد سروکار دارد است.
وي گفت: اگر نگاه کلاننگر و راهبردي داشته باشيم ميتوانيم با بسياري از نگاههاي برآمده از کوته نظري مقابله کنيم. ما بايد علم و مهارت راهبردي را آموزش دهيم.
معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت با اشاره به اسناد بالادستي در حوزه امور فرهنگي گفت: سند دانشگاه اسلامي به مجموعه دانشگاهي کشور پيشنهاداتي فارغ از تظاهر و جمود و تحجر ميدهد. بيانيه گام دوم نيز يک مسير راه و نقشه براي حرکت در چارچوب فرهنگ است که نگاهي فرابردي و کلنگر دارد.
وي نگاه دلسوزانه را رمز اثربخشي در قلمرو فرهنگ دانست و افزود: ما بايد دلسوز دانشجو باشيم و مانند فرزند به او نگاه کنيم. مخاطبي که بايد کنترل شود ارتباطي با مجموعه دانشگاهي ندارد. ما بايد عليرغم خطاها به دانشجويان علاقه داشته باشيم در دسترس باشيم.
شيراوژن با اشاره به اين نکته که معاونت فرهنگي صرفا مجري برگزارکننده مراسم نيست اشاره کرد: ما بايد ذهنيت و کليت و شاکله هويتي دانشگاه را در نظر بگيريم و آن را مديريت کنيم. برخورد تکريمآميز با دانشجو در شاکله شخصيت او اثر ميگذارد و در حفظ کرامت او اهميت دارد.
راهبردهاي سهگانه بيانيه گام دوم انقلاب، نگاه اميدوارانه به وضعيت فرهنگي و دانشجويي، پرهيز از نگاه صوري و گزارشي، اثرگذاري برنامه، نوآوري، غلبه کيفيت بر کميت، نگرش راهبردي و اولويتگرايي، استفاده از هنر و ادب و قالبهاي هنري، پرهيز از نگاه رقابتمحور، حضور ميداني، صميميت و در عينحال قاطعيت، تعامل با نهاد و روحانيت، رويکرد فعال و همافزا و... از جمله موضوعات و مطالبي بود که معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت در زمينه سياستهاي عمومي در سطح دانشگاههاي علوم پزشکي مطرح کرد.
پايان مطلب//
وي گفت: اگر نگاه کلاننگر و راهبردي داشته باشيم ميتوانيم با بسياري از نگاههاي برآمده از کوته نظري مقابله کنيم. ما بايد علم و مهارت راهبردي را آموزش دهيم.
معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت با اشاره به اسناد بالادستي در حوزه امور فرهنگي گفت: سند دانشگاه اسلامي به مجموعه دانشگاهي کشور پيشنهاداتي فارغ از تظاهر و جمود و تحجر ميدهد. بيانيه گام دوم نيز يک مسير راه و نقشه براي حرکت در چارچوب فرهنگ است که نگاهي فرابردي و کلنگر دارد.
وي نگاه دلسوزانه را رمز اثربخشي در قلمرو فرهنگ دانست و افزود: ما بايد دلسوز دانشجو باشيم و مانند فرزند به او نگاه کنيم. مخاطبي که بايد کنترل شود ارتباطي با مجموعه دانشگاهي ندارد. ما بايد عليرغم خطاها به دانشجويان علاقه داشته باشيم در دسترس باشيم.
شيراوژن با اشاره به اين نکته که معاونت فرهنگي صرفا مجري برگزارکننده مراسم نيست اشاره کرد: ما بايد ذهنيت و کليت و شاکله هويتي دانشگاه را در نظر بگيريم و آن را مديريت کنيم. برخورد تکريمآميز با دانشجو در شاکله شخصيت او اثر ميگذارد و در حفظ کرامت او اهميت دارد.
راهبردهاي سهگانه بيانيه گام دوم انقلاب، نگاه اميدوارانه به وضعيت فرهنگي و دانشجويي، پرهيز از نگاه صوري و گزارشي، اثرگذاري برنامه، نوآوري، غلبه کيفيت بر کميت، نگرش راهبردي و اولويتگرايي، استفاده از هنر و ادب و قالبهاي هنري، پرهيز از نگاه رقابتمحور، حضور ميداني، صميميت و در عينحال قاطعيت، تعامل با نهاد و روحانيت، رويکرد فعال و همافزا و... از جمله موضوعات و مطالبي بود که معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت در زمينه سياستهاي عمومي در سطح دانشگاههاي علوم پزشکي مطرح کرد.
پايان مطلب//
کپی لینک کوتاه: