• 1403/07/17 - 13:05
  • - تعداد بازدید: 84
  • - تعداد بازدیدکننده: 73
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /ZvAEo
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران:

هوش مصنوعی در حوزه سلامت برای پیشگیری تا نقاهت تاثیرگذار است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح برگزاری کنگره بین المللی هوش مصنوعی در حوزه سلامت بر تاثیر هوش مصنوعی از حوزه پیشگیری تا دوره نقاهت برای بشریت تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی در نشست خبری کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در حوزه سلامت که 12 تا 14 دی ماه در این دانشگاه برگزار می‌شود، عنوان کرد: یکی از مباحث مهمی که رهبر معظم انقلاب در سال 1400 تاکید داشت، بحث هوش مصنوعی بود که این دانشگاه نیز هوش مصنوعی را از همان سال در برنامه‌های هفت گانه خود لحاظ کرد.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین حوزه‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند به مردم خدمت کند بخش سلامت است، افزود: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکنون دو کنگره هوش مصنوعی در حوزه سلامت برگزار کرده است و سومین کنگره نیز به صورت بین المللی در قالب 15 محور در تاریخ 12 تا 14 دی ماه 1403 برگزار خواهد شد که همزمان سومین رویداد هوش مصنوعی در سلامت با تمرکز بر شناسایی ایده‌ها و معرفی محصولات و ابتکارات برگزار می‌شود.

 

پازوکی با اشاره به تاثیرات هوش مصنوعی در زمینه‌های علوم دارویی، علوم اعصاب، جراحی‌ها، تصاویر پزشکی، پیشگیری و خدمات پزشکی و تشخیص زودرس با تسهیل در عملکرد دستگاه‌های تشخیصی نظیر سی تی اسکن، ماموگرافی و رادیولوژی عنوان کرد: هوش مصنوعی می‌تواند حوزه غربالگری و ساماندهی اطلاعات چند ده میلیونی جمعیتی نیز مفید واقع شود و زنگ خطرها در نتایج غربالگری‌ها را اعلام کند و در زمینه تشخیصی نیز به عنوان مثال توانستیم پیش بینی 93درصدی سرطان پستان را انجام دهیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر هوش مصنوعی قابل اعتماد و مبتنی بر اخلاق افزود: از مهمترین محورهای این کنگره بین المللی نیز می‌توان به رباتیک و چت بات‌ها در علوم پزشکی و بیمارستان هوشمند، هوش مصنوعی در دندانپزشکی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در سلامت و هوش مصنوعی در مدیریت کلان داده‌ها و فن‌آوری سلامت اشاره کرد.

 

پازوکی در پاسخ به سئوال خبرنگاران با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی با وجود همه مزایایی که در حوزه سلامت دارد، با این وجود دستیار پزشک است و تصمیم نهایی را پزشک متخصص باید بگیرد، گفت: بنابراین این موضوع خطری جدی است که مردم تنها با اتکا به اطلاعات هوش مصنوعی برای سلامت خود اقدام کنند و تصمیم بگیرند؛ چراکه بسیاری از اشتباهات کنونی ناشی از مراجعه صرف به گوگل و استفاده از هوش مصنوعی برای درمان است. این درحالی است که تشخیص و درمان نیازمند متخصص باتجربه است تا بتواند مسیر صحیح درمان را برای فرد روشن کند.

 

وی تصریح کرد: با این وجود بهره گیری از هوش مصنوعی در مناطق محروم برای ارجاع بیماران به مراکز سطوح بالاتر خدمتی، کاهش هزینه‌ها، کمتر شدن خطاهای پزشکی و در نهایت شخصی سازی روش‌های طبابت براساس ژنوم هر فردی، تاثیر گذار و مفید است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین با تاکید بر بهره گیری از توانمندی اساتید ایرانی از علم هوش مصنوعی براساس هوش بالایی ایرانی تصریح کرد: براساس جدیدترین آمارها؛ ایرانیان در سال 2024 در رتبه سوم بهره هوشی دنیا قرار گرفتند، درحالی که آمریکایی‌ها در رتبه 46 قرار دارند.

 

پازوکی همچنین در پاسخ به سئوالی در زمینه تور مطالعاتی برای پزشکان و مدیران تاجیکستانی عنوان کرد: این تور مطالعاتی برای 24 مدیر و پزشک تاجیکستانی در راستای آموزش نظام نظام مراقبتی بهداشتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت در حال اجرا است، زیرا شبکه بهداشت ایران در دنیا مطرح بوده و افزایش شاخص رشد امید به زندگی و طول عمر به همراه کاهش مرگ مادر باردار از رقم 140 در 100 هزار به 20 در 100 هزار، گوشه ای از دستاوردهای شبکه بهداشت ایران است.

 

ایجاد سازوکار ایده‌های هوش مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی ایران

در ادامه بتول مهرشاد دبیر شورای راهبری هوش مصنوعی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به تشریح سومین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در حوزه سلامت با شعار هوش مصنوعی مبتنی بر خلاق – راهگشای آینده سلامت پرداخت و گفت: دو دوره کنگره هوش مصنوعی در کنار رویداد هوش مصنوعی با محوریت ایده و محصولات هوش مصنوعی در این دانشگاه برگزار شده است و سومین دوره نیز در قالب کنگره بین المللی با مشارکت دانشگاه‌های فنی و پزشکی در تاریخ 12 تا 14 دی ماه در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به آماده کردن مقدمات نرم افزاری و سخت افزای و همچنین سازوکار ایده‌های هوش مصنوعی در این دانشگاه عنوان کرد: دو کار علمی و کاربردی کردن آموزش و پژوهش هوش مصنوعی را با برگزاری این کنگره‌ها در حال تحقق هستیم تا در نهایت از این ظرفیت‌ها برای مدیریت مراکز درمانی و بیمارستان‌ها استفاده شود.

 

ارائه کمک هزینه پژوهشی به مقالات برتر کنگره بین المللی هوش مصنوعی در حوزه سلامت

در ادامه دکتر مجید خوش میرصفا عضو هیئت علمی و سرپرست استعداد درخشان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با تشریح فواید به‌کارگیری هوش مصنوعی در بیمارستانها عنوان کرد: به واقع در یک چشم انداز 25 ساله آینده هوش مصنوعی در مداخلات درمانی باعث تحولات متفاوتی خواهد شد.

 

وی با اشاره به 12 امتیاز بازآموزی سومین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در حوزه سلامت و اینکه با توجه به ایجاد فضای نمایشگاهی، شاهد ارائه محصولات در این عرصه خواهیم بود، گفت: به مقالات برتر این کنگره کمک هزینه پژوهشی برای مقاطع کارشناسی ارشد و Phd نیز ارائه می‌شود.

 

تاثیر هوش مصنوعی برای تشخیص سریع تومورهای سرطانی

در ادامه دکتر نفیسی دبیر علمی سومین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در حوزه سلامت با تشریح ساخت اپلیکیشن‌هایی که بر روی دستگاه‌های تشخیصی از جمله سونوگرافی و ماموگرافی روند تشخیصی را به ویژه در زمینه تشخیص تومورها سرعت می‌بخشند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد برای ساخت چنین اپلیکیشنی برای دستگاه‌های MIR نیز به دانشگاه ارائه شده است و آینده برخی مداخلات تشخیصی حوزه سلامت از جمله رادیولوژی با هوش مصنوعی دست خوش تغییراتی عظیمی خواهد شد.

 

گفتنی است، سومین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در حوزه سلامت در تاریخ 12 تا 14 دی ماه 1403 در مرکز همایش‌های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای ارسال مقالات یا دریافت اطلاعت بیشتر به وب‌سایت www.aihcongress.com مراجعه کنند.

  • گروه خبری : اخبار برتر,علمی,درمان و پزشکی,هوش مصنوعی
  • کد خبر : 339066
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید