• 1403/03/27 - 12:33
  • - تعداد بازدید: 182
  • - تعداد بازدیدکننده: 173
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /ZvhXo
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیه کرد:

فواید اسفناج در تابستان/ شیوه مصرف صحیح این سبزی پرخاصیت

پزشک متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تشریح فواید و نکات مهم مصرف اسفناج در فصل گرما پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، دکتر مریم تقوی با اشاره به ریشه ایرانی اسفناج و کاربردهای آن در سفره غذایی، درخصوص انتخاب و شستشوی صحیح این سبزی عنوان کرد: اسفناج، به‌عنوان یکی از سبزیجات با طبع خنک، مناسب برای مصرف در فصل گرما است. در انتخاب اسفناج باید به تازگی، جوان بودن و کوتاه بودن ساقه‌های آن دقت کرد. شستشوی صحیح سبزیجات، به‌ویژه اسفناج، ضروری است. ابتدا باید سبزی را در آب گذاشت تا گل و لای آن جدا شود، سپس با مایع ظرفشویی و محلول ضدعفونی‌کننده شسته شود.
 
 
تقوی به ارزش غذایی بالای اسفناج اشاره کردند و افزود: اسفناج منبع غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که در جلوگیری از پیری، کاهش عملکرد سلول‌های مغزی و محافظت از سلول‌های بدن در برابر بدخیمی نقش دارد. همچنین، این سبزی می‌تواند به تنظیم قند و چربی خون کمک کند."
 
 
با این حال، وی به نکاتی درخصوص مصرف اسفناج نیز اشاره کرد و گفت: نیترات بالای اسفناج می‌تواند مشکل‌ساز باشد، بنابراین مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. همچنین، اگزالات موجود در اسفناج می‌تواند جذب کلسیم و آهن را کاهش دهد، بنابراین بهتر است اسفناج با لبنیات مصرف نشود. افرادی که مشکلات تیروئید، اسید اوریک بالا و سنگ کلیه دارند، باید مصرف اسفناج را محدود کنند.
 
 
تقوی همچنین به نکات مهمی در مورد مصرف اسفناج تازه اشاره کرد و افزود: اسفناج تازه منبع خوبی برای ویتامین C است و نسبت به سایر سبزیجات کمتر نفخ ایجاد می‌کند. این سبزی دارای مزاج سرد و تر است و می‌تواند در کاهش حرارت بدن، عطش و التهابات پوستی مفید باشد. اسفناج غنی از ویتامین K است و افرادی که از ضدانعقادها استفاده می‌کنند باید در مصرف آن احتیاط کنند.
 
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اسفناج دوباره گرم‌شده یا فریز شده، سرطان‌زا نیست، اما آنتی‌اکسیدان‌های آن کاهش می‌یابد که می‌توان با افزودن کمی لیموترش تازه یا فلفل دلمه‌ای این کاهش را جبران کرد.
 
 
  • گروه خبری : اخبار برتر,بهداشت و سلامت
  • کد خبر : 334620
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
هدیه محمدی
خبرنگار:

هدیه محمدی