• 1401/11/24 - 15:18
  • - تعداد بازدید: 249
  • - تعداد بازدیدکننده: 229
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZxU9
رییس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت اعلام کرد

تعرفه‌گذاری و پروانه‌دار شدن «مددکاری اجتماعی» در دستور کار وزارت بهداشت

رییس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اصلاح برخی استانداردهای مددکاری در مراکز درمانی، در عین حال تعرفه‌گذاری و سختی کار مددکاران و همچنین پروانه‌دار شدن مددکاری اجتماعی را از مهم‌ترین دغدغه‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت خواند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر جوادی_ رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت، در مراسم بزرگداشت روز ملی مددکاری اجتماعی که در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: تمام تلاش ما این بوده است که با خرد جمعی و همکاری مددکاران، مدیران ارشد نظام سلامت، نخبگان حوزه و... همفکری و هم اندیشی دلشته باشیم و از نظرات این عزیزان برای پیشبرد امور استفاده کنیم.

وی با اشاره به فعالیت پنج ساله خود در این اداره وزارت بهداشت، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما بازتعریف مجدد از تعریف مددکاری اجتماعی در وزارت بهداشت بود تا شرح وظایف مجدد تعریف شود. با آمدن طرح تحول بخش عمده اقدامات مددکاران تغییر کرده است؛ چون تغییرات اجتماعی هم رخ داده بود و نیاز بود حیطه فعالیت را گسترش دهیم. شناسه شغلی مددکاری، استانداردها و پروتکل‌هایی جدید تعریف کردیم.

جوادی تاکید کرد: ارتقای سطح عملکرد مددکاران در نظام سلامت از تاکیدات ما بود تا ضریب نفوذ اقدامات‌مان افزایش یابد و از ظرفیت مددکاران بیشترین استفاده را کنیم. سعی کردیم آموخته‌های خود را در نظام سلامت محقق کنیم و در این بین امورات کلان را هم همراهی کرده و کیفیت خدمات مددکاری اجتماعی را ارتقا دهیم‌. بخش قابل توجهی از افراد به مددکاری اجتماعی حوزه سلامت، به ابعاد اقتصادی آن نگاه می‌کردند و باید این موضوع با تدوین شاخص‌هایی اصلاح و بازتعریف می‌شد که این نگاه اصلاح شود؛ بدون شک آموزش، محور توسعه است. تمام تلاش ما افزایش سطح دانش مددکاران اجتماعی بوده و مستمرا آن را پیگیری کردیم.

رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از دغدغه‌های همکاران من مباحث انگیزشی است که‌ می‌تواند از فرسودگی شغلی آنها جلوگیری کند و ما تلاش کردیم مددکاران را تکریم و تشویق کنیم. توسعه کیفی و کمی مددکاری اجتماعی از اولویت‌های ما بود تا ضریب نفوذ اقدامات این گروه افزایش یابد. در این راستا افزایش آگاهی مدیران بیمارستان‌ها از مددکاری را مهم برشمرده و تقویت کردیم.

وی با اشاره به زلزله اخیر در شهرستان خوی، تصریح کرد: پروتکلی برای مداخله مددکاران برای حوادث و بلایا طراحی کردیم و تمامی مددکاران برای خدمت در این زمان آموزش دیدند. از طرفی مددکاران در موضوع کرونا، کودک آزاری، پیوند اعضا، سالمندی و... آموزش‌های تخصصی دیده‌اند.

جوادی با اشاره به اینکه در زمان حضورش در این بخش از وزارت بهداشت استاندارد هر ۲۰۰ تخت یک مددکار بود، بیان کرد: ما نمی‌توانستیم با این تعداد مددکار اقدام موثری انجام دهیم؛ لذا با مشارکت معاونت توسعه در ۶۰ بیمارستان کارسنجی انجام شد و اکنون ۷۴ استاندارد مجزا برای این بخش تدوین شد که مثلا در بیمارستان روانپزشکی برای هر ۲۰ نفر بیمار یک مددکار اجتماعی فعال باشد. از طرفی در زمینه همراه سراهای بیمارستانی هم فعال شدیم.

وی افزود: با جذب نیروی مددکاری و توسعه رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تلاش داریم خدمات مددکاری اجتماعی را در نظام شکه توسعه دهیم. شاید حوزه اثربخشی مددکاری اجتماعی در مراکز درمانی ۲۰ درصد باشد، اما اگر در نظام شبکه خدمات را گسترش دهیم، ضریب نفوذ خدمات به ۸۰ درصد می‌رسد.

رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت در خاتمه، اظهار کرد: تعرفه‌گذاری خدمات مددکاری اجتماعی، سختی کار مددکاران، توسعه خدمات مددکاری اجتماعی در اورژانس بیمارستانی و پروانه‌دار شدن مددکاری اجتماعی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و برنامه‌های ما است.

در ادامه برنامه دکتر نادر توکلی_ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: در حوزه بیمارستانی جایگاه مددکاران اجتماعی از یک‌منظر به عنوان کمک به بیماران نیازمند مالی دیده شده است؛ اما باید از حوزه مددکاری وزارت بهداشت در این بخش تشکر کنم که طی چند سال اخیر رویکرد کاملا علمی را در این بخش درباره مددکاری را در پیش گرفتند.

وی افزود: مباحث مهمی به مددکاری بازمی‌گردد که مسائل قانونی و بحران‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد و قطعا این حوزه نیاز به تقویت بیش از پیش دارد. سال ۱۳۹۶ تفاهم نامه‌ای با سازمان هلال احمر درباره مسائل و خدمات «نان مدیکال» داشتیم که افراد در کنار خدمات درمانی در بیمارستان خدمات پشتیبانی در بیمه، پیگیری مستندات و... هم برایشان انجام شود که این کارها بیشتر با انجمن‌های خیریه عجین شده بود. این طرح ادامه‌دار نشد چون این فرایندها با حوزه درمان تداخل داشت و این طرح خوب پیش نرفت درحالی که پایه آن منطقی بود. علت عدم توفیق هم به این بازمی‌گردد که ضمانت اجرایی موضوعات مددکاری وابسته به تصمیم رئیس بیمارستان است و در تشکیلات بزرگ رقم نخورده است.

توکلی تاکید کرد: مددکاری با اقتصاد درمان دخیل است و باید برای تقویت آن اقدام شود. در دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان یک تجربه موفق در بحث رفاه بیمار طرح پایلوت موفقی داریم که در آن بیمارستان‌ها بتوانند شرایط خود را ارتقا دهند.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : اخبار برتر,درمان و پزشکی
  • کد خبر : 11489
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
پریسا سیدیان
خبرنگار:

پریسا سیدیان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید