• 1401/06/05 - 14:50
  • - تعداد بازدید: 119
  • - تعداد بازدیدکننده: 117
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /ZwD7
در نشست تحلیلی بررسی اقتصاد ایران با محوریت نقش بانک ها در اقتصاد کشور مطرح شد:

بانک ها همواره برخلاف اهداف اقتصادی دولت ها حرکت کرده و به سمت دلال بازی رفته اند این رویه باید تغییر کند

 
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با توجه به اهمیت مباحث اقتصادی جامعه، نشست تحلیلی با موضوع بررسی اقتصاد ایران با محوریت نقش بانک ها در اقتصاد کشور با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر محققی نیا عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیأت مدیره بانک سپه برگزار شد.
دکتر محققی نیا ابتدا به تشریح دو ویژگی ذاتی بانک ها پرداخت و گفت اولاً بانک استخر پول درست می کند  بدین معنی که بانک این قدرت را دارد پول های کوچک را تجمیع کند و از آن حجم های بزرگ پولی بسازد و  سررسیدها را هم تطبیق دهد، دومین ویژگی بانک ها اینست که خلق پول می کنند بدین معنی که پول پایه و پرقدرت اولیه را که دولت ها منتشر می کنند با مکانیسمی که دارند آنرا به 8 برابر می رسانند که به آن ضریب تکاثری می گویند از این رو از تورم ایجاد شده بوسیله افزایش نقدینگی یک هشتم سهم دولت و هفت هشتم سهم بانک هاست بعنوان نمونه بانکها در مقطعی 600 هزار میلیارد دولت را تبدیل به 5000 هزار میلیارد نقدینگی کرده اند و این روند ادامه دارد.
وی ادامه داد چون پول در بانک در آن واحد مال چند نفر است بانک می تواند آنرا تا بی نهایت وام دهد بانک مرکزی برای اینکه این روند بی نهایت نشود ده درصد ذخیره قانونی از آن مسدود می کند و بدین ترتیب از گردش بی نهایت آن جلوگیری می کند اما به 8برابر می رسد. 
عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه انقلاب صنعتی در انگلستان بعد از تاسیس بانک ایجاد شد گفت بانک ابزار کار است که هم می تواند مثبت باشد و هم منفی اما در این بیش از 40سال بعد از انقلاب عملکرد بانک ها خلاف اقتصاد کشور بوده و با دولت ها همراه نبوده اند و عمده تسهیلات بانکی بجای تولید و بخش کشاورزی به سمت تقویت برج سازی و بجای آبادانی مناطق محروم صرف "مال" سازی شده است و بانک ها عملا دولت ها را همراهی نکرده اند بعنوان نمونه پروژه "ایران مال" که توسط بانک خصوصی ساخته شد 40هزار میلیارد تومان هزینه در برداشت درحالیکه برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس 30هزار میلیارد تومان هزینه شد این بدین معنی است که با ازای هر مال که ساخته می شود چندین کارخانه بزرگ تاسیس نمی شود. وی افزود با توجه به ویژگی ایجاد استخر پول و نیز خلق پول توسط بانک ها، وام ها و تسهیلات بانک ها به هر سمتی برود آنجا رشد می کند و جاهایی که مورد توجه نیست فقیر و نحیف می شود.
عضو هیأت مدیره بانک با بیان اینکه تجارب کشورهایی مانند آلمان، امریکا، کره و ژاپن نشان می دهد که اینها پول بانک ها را هدایت اعتبار کردند و طی چهار دهه به پیشرفت تولید رسیدند گفت منابع سیستم بانکی ما معمولا در جهت اقتصاد کشور حرکت نمی کند و هرز می رود و عملا علیه اقتصاد ایران است بطوریکه 70 درصد این منابع به سمت دلالی می رود بعنوان نمونه 88درصد سکه های پیش فروش شده در سال 96 را بانک ها خریدند، بانکها چندین هزار واحد مسکونی خالی دارند حتی در کشورهای خارجی ملک خریدند بنابر این اگر سیستم بانکی همراهی نکند همه دولت ها را زمین می زنند بانک ها از هر طریقی میخواهند سودسازی کنند که این رویه بایستی تغییر کند.
دکتر محققی نیا عنوان کرد برای پیشرفته شدن اقتصاد کشور  ایران نیازمند دو هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری است که بایستی به تدریج انجام گیرد بعلاوه سالی 200میلیارد دلار صادرات غیر نفتی هم لازم است که الان 50 میلیارد دلار است  و این نیازمند سرمایه گذاری است این مقدار پول را یا سرمایه گذاری خارجی می تواند تامین کند یا بانک ها می توانند فراهم کنند. اما امروز مهمترین داشته ما سیستم بانکی است که سالانه 50 میلیارد دلار وام جدید می دهد و می تواند به سمت بخش های مولد سوق دهد.
وی در ادامه به نمونه هایی از سرمایه گذاری بانک ها اشاره کرد که احداث پتروشیمی با اعطای وام به گروههای مختلف جامعه مانند معلمان، نیروهای مسلح و یا مستمری بگیران نیروهای مسلح ، احداث نیروگاههای برق خورشیدی از این جمله است.
عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه برای محاسبه تورم سبد 300کالایی در نظر می گیرند و میانگین افزایش آنها را حساب می کنند درباره افزایش تورم در سالیان اخیر گفت علت این تورم افزایش 8برابری نقدینگی در طول دهه گذشته است علت افزایش حجم نقدینگی  افزایش ضریب تکاثری و خلق پول توسط بانک هاست بعلاوه اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ کشور  رقم خورد و آن ایجاد پایه پولی توسط بانک هاست که قبلا بر عهده دولت ها بود این کار باعث شد تا 140هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت شود و با ضریب 8برابری تبدیل به حجم عظیمی از نقدینگی شد یعنی حدود 1100هزار میلیارد تومان. این اضافه برداشت که 25درصد تورم را افزایش داد، بخاطر بی کفایتی بانک مرکزی بود که جلوی اینکار گرفته نشد و ربطی به تحریم ها هم نداشت. 
دکتر محققی نیا با بیان اینکه اگر بخواهد ثروت کشوری دو برابر شود باید سالی 8درصد تولید کشور رشد داشته باشد ابراز داشت بر اساس آمار منتشر شده در دهه نود، میانگین رشد اقتصاد صفر بود که یکی از بدترین دهه ها در نیم قرن گذشته بشما می آید این در حالی است که در دهه 70 و80 بطور میانگین 5 درصد رشد داشتیم.
وی در باره نقش دلار در تبادلات مالی جهان گفت اقتصاد امریکا چند برابر تولیدی خود نقدینگی دارد چون کاغذی به نام دلار چاپ می کند که هزینه ای ندارد و در برابر آن مواد اولیه برای اقتصاد امریکا جذب می کند که هزینه آن صفر است بنابر این اگر روزی دلارهای امریکا به کشور خودش بازگردد هیچ چیزی در برابر آن ندارد که بدهد اگر دلار از اقتصاد امریکا حذف شود به راحتی ورشکست می شود بنابر این امریکا همیشه سایر کشورها را به دلار وابسته می کند تا اقتصاد خودش سرپا بماند و با هر کشوری که بخواهد در این مسیر خللی ایجاد کند از ابزارهای بازدارندگی استفاده میکند.
عضو هیأت علمی دانشگاه در پایان به موضوع بانکداری اسلامی پرداخت و گفت بانکداری اسلامی باید هم برمبنای چارچوب فقهی مانند حرام بودن ربا و هم چارچوب های اخلاقی مانند عدالت و انصاف باشد که بایستی برای اجزاء و گردش کار آن نظام سازی کرد.
پایان مطلب
  • گروه خبری : علمی-آموزشی
  • کد خبر : 4591
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید