• 1404/03/20 - 10:34
  • - تعداد بازدید: 69
  • - تعداد بازدیدکننده: 66
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /ZfbHo
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

حرکت شورای آموزش به سمت سیاست‌گذاری‌های کلان با تاکید بر هم‌افزایی علوم پایه و بالین است

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تحولات اخیر در ساختار شورای آموزش، تاکید کرد: این شورا اکنون بیش از پیش به سمت نقش سیاست‌گذاری و تعیین استراتژی‌های کلان حرکت می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده فناوری های نوین پزشکی، دکتر غلامرضا بیاضیان در دومین نشست شورای آموزش و تحصیلات تکمیلی که در دانشکده فناوری های نوین پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که بخش اجرایی از شورای آموزش منفک و عملاً این شورا وارد حیطه سیاست‌گذاری شده، سطح این شورا که در حقیقت اصلی‌ترین نهاد آموزشی دانشگاه است، تغییر کرده است.

 

وی افزود: ما باید از سطح اجرای سیاست‌های پایه و بخشنامه‌های ابلاغی به سمتی حرکت کنیم که سیاست‌گذاری‌های اصلی در این شورا اتفاق بیفتد و بازخوردهای ارزشمندی به شورای دانشگاه ارائه شود که امیدواریم در تحقق این هدف موفق باشیم.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با استقبال از ابتکار برگزاری جلسات شورای آموزش در دانشکده‌های مختلف، این اقدام را بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: هرچند ممکن است در ابتدا این اتفاق به اجبار شرایط رخ داده باشد، اما به برکت آن آشنایی همکاران با ظرفیت‌های متنوع دانشکده‌ها است که قطعاً می تواند به افزایش فعالیت‌های بین‌بخشی منجر شود.

 

بیاضیان به یکی از مهم‌ترین مصوبات اخیر شورای دانشگاه مبنی بر واگذاری موضوع «درمان های نوین» به شورای آموزش اشاره کرد و گفت: یکی از نکات مهمی که تمامی حاضران در نخستین نشستی که به این موضوع اختصاص داشت، به آن اذعان داشتند، عدم برقراری ارتباط مطلوب میان علوم پایه و بالین است. در این راستا، درخصوص پایان‌نامه‌ها معتقدیم باید جدی‌تر عمل کنیم و حتماً دو استاد راهنما، یکی از حوزه پایه و دیگری از حوزه بالین، در پایان‌نامه‌های دکترا حضور داشته باشند.

 

وی تاکید کرد: باید مصوباتی در خود شورا داشته باشیم که هر تصمیم‌گیری از همین نقطه آغاز شود تا واقعاً پایه و بالین بتوانند همکاری مؤثرتری داشته باشند؛ هرچند همکاری‌های فعلی خوب است، اما باید بیش از پیش شود و نتایج عملی آن را شاهد باشیم.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین به اهمیت تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: در همان جلسه درمان‌های نوین، به این نکته نیز اشاره شد که در بسیاری از موارد به محصول رسیده‌ایم، اما این محصول هنوز تجاری نشده و به عرصه خدمت نرسیده است.

 

بیاضیان به تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تأسیس پارک علم و فناوری اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت این موضوع در سطح دانشگاه، فرصت مناسبی است که آموزش نیز با تحقیقات ادغام بیشتری یابد و اعضای هیئت علمی از نتایج آن بهره‌مند شوند. این امر عملاً نوعی سودآوری برای اعضای هیئت علمی خواهد داشت و مطمئناً اصلی‌ترین هدف نهایی، کمک حداکثری به درمان بیماران خواهد بود.

 

دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی پیشرو در تولید محصول و ارتباط با صنعت

دکتر سید امین حرمشاهی؛ معاون آموزشی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست به تشریح فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های آتی این دانشکده پرداخت و گفت: دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد، اما فعالیت رسمی آن تقریباً از سال ۱۳۹۲ و پس از انتزاع از دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده است.

 

وی افزود: در حال حاضر ۲۱ عضو هیئت علمی پیوسته و ۲۹ عضو هیئت علمی وابسته داریم و تلاش می‌کنیم همچنان به تعداد اعضای هیئت علمی وابسته اضافه کنیم، زیرا رویکرد و رسالت خودمان را در توسعه دانش‌های بین‌رشته‌ای و فناوری می‌بینیم؛ در این دانشکده نگاه نمی‌کنیم که افراد در کدام گروه آموزشی فعال هستند، بلکه سعی می‌کنیم، بدون مرزبندی های رایج از همه ظرفیت‌‌ها به نحو احسن استفاده کنیم. به عنوان مثال، حوزه مهندسی بافت سیستم عصبی به گروه علوم اعصاب واگذار شده و گروه مهندسی بافت صرفاً نقش مشاوره‌ای دارد.

 

معاون آموزشی دانشکده به تشریح رشته‌های فعال در این دانشکده پرداخت و گفت: رشته‌های دکترای تخصصی مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی، هوش مصنوعی، پزشکی مولکولی، علوم اعصاب، تصویربرداری مولکولی و نانوفناوری پزشکی در دانشکده فعال هستند و نانوفناوری پزشکی تنها رشته‌ای است که در مقطع فوق لیسانس نیز دانشجو می‌پذیرد.

 

حرمشاهی همچنین با اشاره به برنامه‌های آتی دانشکده برای توسعه رشته‌های جدید، اظهار کرد: رشته‌های زیست پزشکی سامانه‌ای، بیوتکنولوژی دارویی و مهندسی پزشکی را در دست تأسیس داریم که در مهندسی پزشکی کمی جلوتر هستیم و در حال جذب اعضای هیئت علمی آن هستیم.

 

وی با اشاره به اهداف اصلی دانشکده گفت: در اساسنامه دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی بر تربیت نیروی انسانی، تولید محصول و ارتباط با بالین و صنعت تاکید شده و رویکرد ما در این دانشکده تولید محصول و فناوری است، اما ۹۹ درصد پروژه‌ها منجر به انتشار مقاله نیز می‌شود. بنابراین تعداد مقالات نیز قابل توجه است.

 

معاون آموزشی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی با اشاره به جایگاه این دانشکده در سطح دانشگاه و کشور افزود: نسبت اعضای هیئت علمی این دانشکده به کل اعضای هیئت علمی دانشگاه بیش از یک و نیم درصد است. همچنین جایگاه رشته‌هایی که در دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند، به نسبت رشته‌های هم ارزشان در دانشگاه‌های دیگر قابل توجه است، مثلاً در مهندسی بافت بر اساس ارزیابی سال ۱۴۰۰ در جایگاه نخست کشور هستیم و یا در علوم اعصاب و پزشکی ملکولی در جایگاه دوم و در نانوفناوری نیز در جایگاه سوم قرار داریم.

 

حرمشاهی از توسعه آزمایشگاه‌های دانشکده نیز خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته سعی کردیم با حداقل امکانات و با استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های سایر مراکز از جمله مرکز تحقیقات سلولی مولکولی استفاده شود، ولی توسعه کمی باعث می‌شود که مجبور بشویم به سمت تاسیس آزمایشگاه‌های جدید پیش برویم. به عنوان مثال، آزمایشگاه نانوژن تک حدوداً دو سال پیش راه اندازی شد.

 

وی در پایان بر اهمیت ارتباط بین‌بخشی و رسالت اجتماعی دانشکده تاکید کرد و گفت: برای تقویت ارتباط بین بخشی در سطح ملی و همچنین تحقق رسالت اجتماعی، دو کنگره معتبر علوم اعصاب و دانش اعتیاد هر ساله برگزار می‌شود. کنگره مهندسی بافت و پزشکی بازساختی نیز چند دوره برگزار شده اما نامنظم و بنا داریم آن نیز به صورت منظم هر ساله برگزار شود، به طوریکه پنجمین دوره آن تیر ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.

  • گروه خبری : اخبار برتر,علمی-آموزشی
  • کد خبر : 350508
کپی لینک کوتاه:
مدیر  سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید