• 1404/06/26 - 15:02
  • - تعداد بازدید: 85
  • - تعداد بازدیدکننده: 70
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZJZLo
وزیر بهداشت در اختتامیه هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد؛

ضرورت بازتعریف علم و نخبه؛ شرط نخبگی رفع نیاز مردم است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ضرورت بازتعریف «علم» و «نخبه»، گفت: شرط نخبگی در دنیای امروز معدل بالا نیست بلکه نخبگان جامعه باید با رویکردی مسئله‌محور، به دنبال رفع نیازهای مردم باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمد رضا ظفرقندی در اختتامیه هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور اظهار کرد: در حال حاضر، نیاز به بازتعریف مفاهیم علم، دانشگاه و نخبه در ایران وجود دارد و این بازتعریف باید از نگاه سنتی به سمت رویکردی مسئله‌محور و جامعه‌گرا حرکت کند.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه دیگر فقط برای آموزش نیست، بلکه باید برای جامعه، صنعت، اقتصاد و سیاست مفید باشد، افزود: به همین ترتیب، نخبه نیز تنها به فردی با معدل بالا اطلاق نمی‌شود، بلکه باید به کسی گفته شود که فعال، جوان، باانگیزه، امیدوار و دارای دغدغه‌های ملی برای حل مشکلات کشور باشد.

 

وزیر بهداشت تأکید کرد: نخبگان و دانشگاهیان امروز باید به جایگاه «امید فردا» تبدیل شوند و دغدغه اصلی‌شان رفع نیازهای کشور باشد. به عنوان مثال، یکی از مسائل مهم کشور «صیانت از جمعیت» و «جوانی جمعیت» است که نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز چالش بزرگی است. این مسئله به دلیل تأثیر مستقیم جمعیت فعال و بانشاط بر اقتدار و آینده کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

وی یادآور شد: تجربه افراد موفق و نخبگان جهانی نیز نشان می‌دهد که پیشرفت تنها با علم تئوری محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند تلاش و سختی کشیدن در مسیر حل مسائل عملی بوده و این مستلزم تربیت و پرورشی است که تعلق ملی را در نخبگان تقویت کند.

 

ظفرقندی در پایان گفت: انتظار می‌رود که نخبگان و دانشجویان المپیادی به جای محدود کردن خود به نگاه سنتی، به حل مسائل واقعی کشور بپردازند و با رویکردی مسئله‌محور، در جهت پیشرفت و رفع نیازهای مردم گام بردارند.

 

موفقیت طرح تحول آموزش علوم پزشکی نیازمند همکاری نخبگان و دانشجویان المپیادی است

 

دکتر سید جلیل حسینی؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز اهمیت دانشجویان المپیادی و نقش آن‌ها در تحول نظام آموزش و سلامت کشور بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: با توجه به چالش‌هایی مانند افزایش دانشجوی پزشکی و وضعیت اساتید علوم پایه، سند تحول آموزش علوم پزشکی در کشور بر اساس چند محورهای اصلی تدوین شده است.

 

وی افزود: یکی از این محورها بین المللی سازی آموزش پزشکی است که به دنبال آن هستیم دانشگاه‌ها، دانشجویان و برنامه‌های آموزشی ایران در منطقه و سطح بین‌الملل دیده شوند؛ نخبگان المپیاد، به ویژه در رشته هنر و رسانه، می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

 

حسینی همچنین با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید ارزیابی دقیق شوند تا آموزش بهتری ارائه دهند و جایگاه جهانی پیدا کنند، ادامه داد: ایران در اعتبارسنجی پزشکی عمومی در سطح بین‌الملل موفق بوده و می‌تواند دانشگاه‌های منطقه را نیز اعتباربخشی کند.

 

وی یادآور شد: در حال حاضر بازنگری در آموزش علوم پایه و غیربالینی به منظور کاربردی‌تر شدن، مسئله‌محوری و متناسب با نیازهای آینده کشور ضروری است. همچنین موضوع ارتقاء اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و نخبگان باید در توسعه آن فعال‌تر باشند.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به مساله ارتقاء بهره‌وری آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: با استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت هوشمند منابع، باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان در آموزش حرکت کرد.

وی گفت: با توجه به دسترسی دانشجویان به ابزارهای نوین، لازم است اساتید و نخبگان در پیشبرد آموزش با تکنولوژی‌های جدید همکاری کنند. همچنین باید رشته‌های تحصیلی را متناسب با پیشرفت کشور و با نگرشی نوین برای آینده علوم پزشکی توسعه داد.

 

حسینی با بیان اینکه آموزش علوم پزشکی باید برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده برنامه‌ریزی و روندهای جهانی علم رصد شود، افزود: بررسی و پایش فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای گسترش موفقیت دانشجویان المپیادی در بخش‌های مختلف و الگوبرداری از آن‌ها  از محورهای تحول آموزش علوم پزشکی در کشور است.

 

وی در پایان یاد آور شد:  این  طرح تحول نیازمند همکاری نخبگان و دانشجویان المپیادی است که با طرح‌های نوآورانه خود می‌توانند به پیشرفت نظام آموزش و سلامت کشور کمک کنند.

 

احیای حیطه اخلاق پزشکی در هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی

دکتر آبتین حیدرزاده؛ دبیر علمی هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی نیز به روند طولانی و ساختارمند برگزاری این رویداد از آبان ماه سال گذشته تا شهریور 1404 اشاره کرد و گفت: آزمون‌های المپیاد، برخلاف امتحانات معمول، صرفاً تستی نیستند و به دنبال سنجش تحلیل، کاربست دانش و عمق فهم دانشجویان هستند که طراحی سؤالات آن ماه‌ها طول می‌کشد.

 

وی افزود: محوریت این المپیاد، موضوع مهم و ملی «سلامت باروری و صیانت جمعیت» بود که با وجود اعتراضات اولیه در برخی حوزه‌ها، در نهایت به موفقیت منجر شد و دانشجویان توانستند کارهای عمیق و ارزشمندی در این زمینه ارائه دهند.

 

حیدرزاده اظهار کرد: احیای حیطه «اخلاق پزشکی» و استقبال فوق‌العاده دانشجویان از آن نیز از نکات برجسته این دوره از المپیاد بود که رضایت اساتید اخلاق پزشکی کشور را به همراه داشت.

 

 

  • گروه خبری : اخبار برتر,علمی-آموزشی
  • کد خبر : 357432
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
حسین دزفولی
خبرنگار:

حسین دزفولی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید