• 1402/05/11 - 15:02
  • - تعداد بازدید: 109
  • - تعداد بازدیدکننده: 104
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zhdb
در سومین کنگره بین المللی "سلامت در اربعین" مطرح شد:

اهمیت توجه به گروه های آسیب پذیر در برنامه ریزی راهپیمایی اربعین

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز با تشریح ضرورت های مدیریت نیازهای گروه های آسیب پذیر در شرایط دشوار و پرهیجان، گفت: برنامه ریزی برای راهپیمایی اربعین باید پاسخگوی گروه های آسیب پذیر نیز باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر سیما فیض اله زاد در میزگرد علمی حوادث و بلایای سومین کنگره بین الملی سلامت در اربعین اظهار کرد: همواره در مراسم پیاده روی اربعین حسینی با زائرانی روبرو هستیم که با وجود رنج بردن از بیماری‌های مزمن، چاقی، سالمندی، معلولیت، داشتن کودک شیرخوار و ... در این مراسم شرکت می کنند.

 

وی با بیان اینکه مدیریت نیازهای گروه های آسیب پذیر در پیاده روی اربعین اهمیت ویژه ای دارد، افزود: طراحی برنامه‌های مربوط به پیاده روی اربعین، باید از چنان یکپارچگی برخوردار باشد که بتواند پاسخگوی نیاز تمام آحاد و طیف های مشتاق و زائرین این سفر معنوی باشد.

 

این متخصص مدبریت سلامت در بلایا معلولین، بیماران، سالمندان،  اطفال و زنان را به عنوان گروه های آسیب پذیر برشمرد و گفت: گروههای آسیب پذیر، در شرایط دشوار و استرس زا بیشتر دچار آسیب می شوند و زودتر مقاومت خود را از دست می دهند.

 

 وی یادآور شد: افراد با ناتوانی در برقراری ارتباط شامل نابینایان و ناشنوایان، معلولین ذهنی و جسمی و همچنین مبتلایان به بیماری‌ هایی همچون دیابت، پرفشاری خون، قلبی عروقی و .... در دسته گروه های آسیب پذیر قرار می گیرند.

 

فیض اله زاده خاطرنشان کرد:  ازدحام جمعیت، نقص زیرساختهای بهداشتی و اسکان، عدم دسترسی به داروها و درمان های روتین، عدم دسترسی منظم به غذا و آب بهداشتی، سرما یا گرمای شدید و خستگی جسمی عوامل تاثیرگذار بر سلامت گروه های آسیب پذیر در راه پیمایی اربعین هستند.

 

وی افزود: اصول برنامه ریزی مدیریت نیازهای گروه های آسیب پذیر شامل ثبت نام و شناسایی انواع آسیب پذیری، دسترسی به سوابق پزشکی، پیش بینی نیازهای بهداشتی و درمانی و تامین نیازهای دارویی آنان  بوده که این موارد قبل از آغاز راهپیمایی اربعین باید انجام شوند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در طول پیاده روی نیز باید ارزیابی مستمرسلامت زائرین، پیش بینی اقامتگاه‌های موقت پزشکی  و ساماندهی داوطلبین مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی در پایان تهیه شیوه نامه های بهداشتی، ثبت نوع خدمات درمانی و مراقبتی مورد نیاز در هر یک از گروه های آسیب پذیر، تامین دارو و لوازم و وسایل کمکی شامل عصا، عینک، سمعک و ... به عنوان پیش نیازهای مدیریت مراقبت گروه های آسیب پذیر در پیاده روی اربعین برشمرد و افزود:  استفاده از ظرفیت مراکز خصوصی، آمبولانس خصوصی و داوطلبین، همکاری سایر سازمان‌ها در رفع نیازهای اسکان گروه های آسیب پذیر در حوزه جلب حمایت های درون بخشی و برون بخشی باید مورد توجه قرار بگیرند.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : اخبار برتر,بهداشت و سلامت
  • کد خبر : 19226
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
حسین دزفولی
خبرنگار:

حسین دزفولی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید