• 1403/04/09 - 10:39
  • - تعداد بازدید: 78
  • - تعداد بازدیدکننده: 74
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZquYo

بهبود سلامت نوزادان با اجرای پروژه گام‌های ده‌گانه از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران

کارگاه آموزشی «شیوه‌نامه بهبود کیفیت عملکرد مبتنی بر شواهد گام‌های ده‌گانه» برای گروه هدف مراقبین سلامت در راستای اجرایی شدن پروژه EPIQ ( بهبود کیفیت برنامه سلامت نوزادان) از سوی شبکه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهریار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دانشگاه ایران در شهریار؛ در این برنامه که به صورت تئوری و عملی برگزار شد؛ فراگیران به دو گروه با عناوین « مراقبین زیبا» و « فرشتگان سلامت» تقسیم شده و پروژه اپیک را در قالب کار گروهی تکمیل کردند. 

 

پروژه اپیک (Evidence - based Practice for Improvements in Quality) رویکردی سیستمیک برای بهبود فرآیندهای اجرایی برنامه سلامت نوزادان؛ باهدف کلی کاهش مورتالیتی و موربیدیتی در نوزادان است. شناسایی مشکلات و چالش های برنامه‌ سلامت نوزادان، احصاء علل و عوامل موثر در بروز مشکلات شناسایی شده؛ پیشنهاد راهکار و مداخله از طریق بررسی فرآیندهای فعلی و در حال اجرا در واحدهای ارائه خدمت و برنامه ریزی برای تصحیح و ارتقا فرآیندهای دارای مشکل با تعیین بازه زمانی مشخص در قالب پروژه اپیک،توسط مومنی نسب کارشناس برنامه سلامت نوزادان شبکه بهداشت ودرمان شهریار؛ تشریح گردید و در بخش پایانی این برنامه؛ سوالات و ابهامات شرکت کنندگان طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

 

دوره نوزادی به 28 روز اول تولد اطلاق می شود، این دوره برای شیر خواری که در حال تکمیل بسیاری از تطابق های فیزیولوژیک مورد نیاز برای زندگی خارج رحمی است، دوره ای بسیار آسیب پذیر محسوب می شود. میزان بالای مرگ و میر و موربیدیته در دوره نوزادی، آسیب پذیر بودن کودک را در طول این دوره زمانی تصدیق می کند. کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال یکی از اهداف توسعه هزاره است و از آن جایی که مرگ نوزادان درصد زیادی از مرگ کودکان زیر 5 سال را به خود اختصاص داده است بدون توجه به سلامت نوزادان کاهش مرگ و میر این گروه سنی میسر نخواهد بود. همچنین با ارائه مراقبت صحیح و استاندارد در دوه نوزادی، فرصت رشد و تکامل مطلوب فراهم می‌شود. همه نوزادان در حال حاضر بر اساس چارت های مراقبت ادغام یافته کودک سالم ویژه پزشک و غیر پزشک در ویزیت های برنامه ریزی شده از نظر پایش رشد، تغذیه با شیر مادر، وضعیت بینایی، شنوایی، تکامل، واکسیناسیون، مکمل های دارویی و غربالگری ها ارزیابی و طبقه بندی شده و در صورت نیاز، اقدامات مداخله ای مناسب جهت آنان انجام می شود. ویزیت ها در 2 نوبت 3 تا 5 روزگی و 14 تا 15 روزگی پس از تولد شروع، سپس در 30 تا 45 روزگی برای کودک ادامه می یابد.

 



 

 

  • گروه خبری : اخبار برتر,بهداشت و سلامت
  • کد خبر : 335299
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
روابط عمومی شهریار
خبرنگار:

روابط عمومی شهریار

تصاویر