بيش از پنج درصد جمعيت دنيا کم شنوا و ناشنوا هستند
بيش از پنج درصد جمعيت دنيا کم شنوا و ناشنوا هستند
مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران فرايند تجويز سمعک را حق انحصاري متخصصين شنوايي شناسي عنوان کرد و گفت: بيش از پنج درصد جمعيت دنيا کم شنوا و ناشنوا هستند و اين عارضه درمان دارويي ندارد.
دکتر اکرم پوربخت افزود: براي کم شنوايي درمان دارويي وجود ندارد و تنها راهکار موجود، درمان غيردارويي از طريق توانبخشي و تجويز و فيتينگ سمعک و وسايل کمک شنوايي و ارتباطي است.
وي اظهار داشت: شنوايي شناس فردي است که تحصيلات دانشگاهي را آموزش ديده تا شنوايي و مشکلات ناشي از کم شنوايي را ارزيابي کرده و برقراري ارتباط افراد کم شنوا را بر اساس گايدلاين هاي موجود بهبود بخشيده و در نتيجه کيفيت زندگي اين افراد را بالا ببرد.
مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران، ادامه داد: اين مهم در همه ردههاي سني از نوزادان، خردسالان، کودکان و نوجوانان سنين مدرسه، کودکان داراي معلوليت هاي چندگانه، بزرگسالان و سالمندان ملاحظات خاص خود را داشته و شنوايي شناس پس از آموزش مکفي در مباحث نظري و عملي مربوطه، مهارتهاي لازم را کسب و با بهرهگيري از روشهاي رايج، روز آمد و نوين بر آمده از تلفيق آموزش و پيشرفتهاي فن آوري با ارايه خدمات به موقع و مناسب به اتخاذ تدابير مناسب مبادرت مي ورزد.
وي افزود: رشته شنوايي شناسي از دهه ?? در ايران تأسيس شده و در حال حاضر در ?? دانشگاه علوم پزشکي دانشجو تربيت ميشود و تاکنون بيش از ???? دانش آموخته داشته است.
مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران اظهار داشت: به کار گيري سيستمهاي تقويت صوت و بهبود عملکرد شنوايي نظير انواع سمعک و ديگر وسايل کمک شنوايي حيطهاي انحصاري و کاملاً متعلق به اين رشته ايجاد کرده است.
پوربخت يادآور شد: کسب اين مهارت از طريق کوريکولوم آموزشي دانشگاهها حاصل ميشود که بخش بزرگياز آن به مباحث تخصصي سمعک و پيش زمينههاي ورود شنوايي شناس به اين حيطه باليني از طريق ارتقا دانش در حوزههاي آناتومي و فيزيولوژي، فيزيک صوت، اکوستيک و سايکو اکوستيک، الکترونيک و کاليبراسيون تجهيزات شنوايي و نيز زبان شناسي، اختلالات زبان و گفتار، اختلالات شنوايي و تعادل، روان شناسي اختصاص داده شده است.
وي تاکيد کرد: شنوايي شناس با درک کامل اهميت سيستم شنوايي به عنوان اصلي ترين کانال رشد و تکامل زبان و گفتار از طريق مداخله به هنگام و درمان شنوايي شناسانه دقيق از بروز اختلالات عاطفي، هيجاني و رواني-اجتماعي آتي اين کودکان پيشگيري کرده و کيفيت زندگي آنها را بالا ميبرد.
دبير بورد شنوايي شناسي کشور يادآور شد: مراحل تجويز و تنظيم سمعک در رده سني کودکان حساسيتهاي خاص خود را داشته و بايد بدون تاخير و توسط متخصص مربوطه انجام شود.
پوربخت ادامه داد: ?? درصد جمعيت کم شنوا و ناشنواي دنيا، بزرگسال و سالمند هستند که با توجه به روند افزايشي متوسط سن جمعيت از چالشهاي بزرگ کشور ما خواهد بود.
وي تصريح کرد: بنابراين شناسايي به موقع کم شنوايي و مديريت آن با ارايه به موقع خدمات توانبخشي شنوايي اهميت به سزايي دارد، به ويژه آن که در مورد سالمندان در نظر گرفتن مسايل شناختي و دمانس در کنار مسايل تخصصي شنوايي شناسانه نيز داراي اهميت است.
مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران افزود: در ساير موارد خاص مانند افراد چند معلوليتي، نوروپاتي شنوايي، کم شنواييهاي اندک و ملايم، اختلالات پردازشي شنوايي و…، نيز شنوايي شناس با تمهيدات کاملاً تخصصي مشکلات کار بر سمعک را مديريت ميکند.
پوربخت تصريح کرد: اميدواريم شنوايي شناس در تمامي جايگاههاي شغلي پيش بيني شده به ارايه خدمات تخصصي خود به آحاد مردم نيازمند بپردازد تا بتواند خدمت توانبخشي شنوايي را از بدو تولد تا سالمندي جهت پيشگيري از آسيبهاي ناشي از کم شنوايي و ناشنوايي عرضه کند.
وي به جايگاه متخصصين شنوايي شناسي در نظام سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: با رجوع به منابع معتبر بين المللي در بسياري از کشورها از جمله کانادا، استراليا، انگلستان، آمريکا و هند، نقش انحصاري شنوايي شناس در فرايند تجويز سمعک شناخته شده است. بورد تخصصي شنوايي شناسي نيز با استناد به گايدلاين هاي بين المللي و ارايه منابع و مستندات مربوطه به وزارت بهداشت، مطابق با کوريکولوم آموزشي مصوب، اين قابليت را در اختيار شنوايي شناس ميداند.
مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران ادامه داد: در واقع شنوايي شناس در نقش درمان توانبخشي تمامي خدمات درمان توانبخشي شامل تهيه قالب اوليه، ثانويه از گوش و تعيين تعديلات اکوستيکي، انتخاب، ارايه، ارزيابي، تجويز، و فيتينگ انواع سمعکهاي آنالوگ و ديجيتال و ديگر وسايل کمک شنوايي و ارتباطي و پايش دورهاي عملکرد آنها و مشاوره شنوايي شناسي لازم را مي کند.
پوربخت افزود: بورد تخصصي در مقابل سرمايه بزرگ انساني که عمر خود را صرف آموزش و کسب مهارتهاي باليني در دانشگاهها نموده اند، احساس مسئوليت کرده و قاطعانه فرايند تجويز سمعک را حق انحصاري دانش آموختگان شنوايي شناسي ميداند.
دبير بورد شنوايي شناسي کشور تاکيد کرد: از مسوولان و سياست گذاران نظام سلامت ميخواهيم با درک مشکلات افراد کم شنوا، ناشنوا و همکاران شنوايي شناس به ويژه درهمه گيري کوويد ??، تصميم گيري کرده و دست تمام افرادي را که خواسته يا ناخواسته در جهت حذف شنوايي شناس از چرخه تجويز سمعک تلاش ميکنند، کوتاه کنند.
منبع: ايرنا
دکتر اکرم پوربخت افزود: براي کم شنوايي درمان دارويي وجود ندارد و تنها راهکار موجود، درمان غيردارويي از طريق توانبخشي و تجويز و فيتينگ سمعک و وسايل کمک شنوايي و ارتباطي است.
وي اظهار داشت: شنوايي شناس فردي است که تحصيلات دانشگاهي را آموزش ديده تا شنوايي و مشکلات ناشي از کم شنوايي را ارزيابي کرده و برقراري ارتباط افراد کم شنوا را بر اساس گايدلاين هاي موجود بهبود بخشيده و در نتيجه کيفيت زندگي اين افراد را بالا ببرد.
مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران، ادامه داد: اين مهم در همه ردههاي سني از نوزادان، خردسالان، کودکان و نوجوانان سنين مدرسه، کودکان داراي معلوليت هاي چندگانه، بزرگسالان و سالمندان ملاحظات خاص خود را داشته و شنوايي شناس پس از آموزش مکفي در مباحث نظري و عملي مربوطه، مهارتهاي لازم را کسب و با بهرهگيري از روشهاي رايج، روز آمد و نوين بر آمده از تلفيق آموزش و پيشرفتهاي فن آوري با ارايه خدمات به موقع و مناسب به اتخاذ تدابير مناسب مبادرت مي ورزد.
وي افزود: رشته شنوايي شناسي از دهه ?? در ايران تأسيس شده و در حال حاضر در ?? دانشگاه علوم پزشکي دانشجو تربيت ميشود و تاکنون بيش از ???? دانش آموخته داشته است.
مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران اظهار داشت: به کار گيري سيستمهاي تقويت صوت و بهبود عملکرد شنوايي نظير انواع سمعک و ديگر وسايل کمک شنوايي حيطهاي انحصاري و کاملاً متعلق به اين رشته ايجاد کرده است.
پوربخت يادآور شد: کسب اين مهارت از طريق کوريکولوم آموزشي دانشگاهها حاصل ميشود که بخش بزرگياز آن به مباحث تخصصي سمعک و پيش زمينههاي ورود شنوايي شناس به اين حيطه باليني از طريق ارتقا دانش در حوزههاي آناتومي و فيزيولوژي، فيزيک صوت، اکوستيک و سايکو اکوستيک، الکترونيک و کاليبراسيون تجهيزات شنوايي و نيز زبان شناسي، اختلالات زبان و گفتار، اختلالات شنوايي و تعادل، روان شناسي اختصاص داده شده است.
وي تاکيد کرد: شنوايي شناس با درک کامل اهميت سيستم شنوايي به عنوان اصلي ترين کانال رشد و تکامل زبان و گفتار از طريق مداخله به هنگام و درمان شنوايي شناسانه دقيق از بروز اختلالات عاطفي، هيجاني و رواني-اجتماعي آتي اين کودکان پيشگيري کرده و کيفيت زندگي آنها را بالا ميبرد.
دبير بورد شنوايي شناسي کشور يادآور شد: مراحل تجويز و تنظيم سمعک در رده سني کودکان حساسيتهاي خاص خود را داشته و بايد بدون تاخير و توسط متخصص مربوطه انجام شود.
پوربخت ادامه داد: ?? درصد جمعيت کم شنوا و ناشنواي دنيا، بزرگسال و سالمند هستند که با توجه به روند افزايشي متوسط سن جمعيت از چالشهاي بزرگ کشور ما خواهد بود.
وي تصريح کرد: بنابراين شناسايي به موقع کم شنوايي و مديريت آن با ارايه به موقع خدمات توانبخشي شنوايي اهميت به سزايي دارد، به ويژه آن که در مورد سالمندان در نظر گرفتن مسايل شناختي و دمانس در کنار مسايل تخصصي شنوايي شناسانه نيز داراي اهميت است.
مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران افزود: در ساير موارد خاص مانند افراد چند معلوليتي، نوروپاتي شنوايي، کم شنواييهاي اندک و ملايم، اختلالات پردازشي شنوايي و…، نيز شنوايي شناس با تمهيدات کاملاً تخصصي مشکلات کار بر سمعک را مديريت ميکند.
پوربخت تصريح کرد: اميدواريم شنوايي شناس در تمامي جايگاههاي شغلي پيش بيني شده به ارايه خدمات تخصصي خود به آحاد مردم نيازمند بپردازد تا بتواند خدمت توانبخشي شنوايي را از بدو تولد تا سالمندي جهت پيشگيري از آسيبهاي ناشي از کم شنوايي و ناشنوايي عرضه کند.
وي به جايگاه متخصصين شنوايي شناسي در نظام سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: با رجوع به منابع معتبر بين المللي در بسياري از کشورها از جمله کانادا، استراليا، انگلستان، آمريکا و هند، نقش انحصاري شنوايي شناس در فرايند تجويز سمعک شناخته شده است. بورد تخصصي شنوايي شناسي نيز با استناد به گايدلاين هاي بين المللي و ارايه منابع و مستندات مربوطه به وزارت بهداشت، مطابق با کوريکولوم آموزشي مصوب، اين قابليت را در اختيار شنوايي شناس ميداند.
مدير گروه شنوايي شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران ادامه داد: در واقع شنوايي شناس در نقش درمان توانبخشي تمامي خدمات درمان توانبخشي شامل تهيه قالب اوليه، ثانويه از گوش و تعيين تعديلات اکوستيکي، انتخاب، ارايه، ارزيابي، تجويز، و فيتينگ انواع سمعکهاي آنالوگ و ديجيتال و ديگر وسايل کمک شنوايي و ارتباطي و پايش دورهاي عملکرد آنها و مشاوره شنوايي شناسي لازم را مي کند.
پوربخت افزود: بورد تخصصي در مقابل سرمايه بزرگ انساني که عمر خود را صرف آموزش و کسب مهارتهاي باليني در دانشگاهها نموده اند، احساس مسئوليت کرده و قاطعانه فرايند تجويز سمعک را حق انحصاري دانش آموختگان شنوايي شناسي ميداند.
دبير بورد شنوايي شناسي کشور تاکيد کرد: از مسوولان و سياست گذاران نظام سلامت ميخواهيم با درک مشکلات افراد کم شنوا، ناشنوا و همکاران شنوايي شناس به ويژه درهمه گيري کوويد ??، تصميم گيري کرده و دست تمام افرادي را که خواسته يا ناخواسته در جهت حذف شنوايي شناس از چرخه تجويز سمعک تلاش ميکنند، کوتاه کنند.
منبع: ايرنا
کپی لینک کوتاه: