• 1404/08/25 - 10:36
  • - تعداد بازدید: 74
  • - تعداد بازدیدکننده: 66
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZWPMo

تربیت نسل پرسشگر؛ هدف یک پژوهشگر نانو که به عنوان دبیر برتر کشور شناخته شد

یک پژوهشگر حوزه نانو و دانشجوی دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، که به عنوان دبیر برتر حوزه نانو از سوی رئیس سازمان انرژی اتمی مورد تقدیر قرار گرفته است، بر اهمیت آموزش مبتنی بر پرسشگری و خلاقیت تأکید دارد؛ او معتقد است چنین رویکردی می‌تواند علم را از سطح نظری فراتر برده و به نوآوری‌های کاربردی در خدمت جامعه تبدیل کند.

الهام بیات در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی اظهار کرد: چندین سال است به عنوان مربی المپیاد و پژوهش نانو دانش‌آموزی فعالیت دارم و طی این سال‌ها شاگردانم موفق شده‌اند مدال‌های طلا، نقره و برنز کشوری کسب کنند.

 

وی افزود: امسال نیز دو نفر از دانش‌آموزان من، عارف مسگریان و هلیا هدایی، به ترتیب مدال‌های طلا و نقره کشوری را به دست آوردند؛ خودم نیز در مسابقات جهانی اختراعات لهستان موفق به کسب مدال نقره شدم که در قالب یک طرح پژوهشی دانش‌آموزی شکل گرفت.

 

این دانشجوی دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی گفت: به پاس این دستاوردها، از سوی مهندس محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به عنوان دبیر برتر حوزه نانو مورد تقدیر قرار گرفتم.

 

وی با اشاره به دعوتش از سوی برنامه «نور جهانی» شبکه یک سیما نیز، گفت: این برنامه با هدف معرفی زنان مسلمان مؤثر در جامعه تولید می‌شود و از من برای حضور به عنوان نماینده زنان فعال در عرصه علم و آموزش دعوت شد.

 

این دبیر برتر حوزه نانو تأکید کرد: پرورش ذهن‌های پرسشگر و خلاق هدف اصلی آموزش من است. تلاش می‌کنم دانش‌آموزان نه‌فقط مفاهیم علمی را یاد بگیرند بلکه بتوانند آن را در قالب نوآوری‌های کاربردی در خدمت جامعه قرار دهند.

 

المپیاد نانو؛ ابتکار علمی ایران در سطح جهانی

بیات در ادامه به تشریح جایگاه المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو پرداخت و اظهار کرد:  برگزاری المپیاد نانو با این عنوان و ساختار، ابتکار جمهوری اسلامی ایران است. در کشورهای دیگر معمولاً مسابقات به شکل پروژه‌های محدود یا اردوهای کوتاه برگزار می‌شود، در حالی که ایران توانسته الگویی ترکیبی از رقابت تئوری و عملی را طراحی کند که تمام مباحث کلیدی در علوم و فناوری نانو را پوشش می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه تاکنون شانزده دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو با سه مرحله برگزار شده، افزود: سه مرحله شامل آزمون تئوری سراسری، آزمون تستی و تشریحی مرحله دوم و مرحله نهایی علمی ـ عملی چالش‌محور در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور می شوند.

 

بیات تشریح کرد: در مرحله نهایی، دانش‌آموزان روی یک پروژه نوین کار می‌کنند، نمونه اولیه می‌سازند، آنالیز انجام می‌دهند، از کار خود دفاع علمی ارائه می‌دهند و مقاله پژوهشی تنظیم می‌کنند و همه این مراحل تحت نظارت اساتید دانشگاهی است.

 

ایران میزبان نخستین المپیاد بین‌المللی دانش‌آموزی نانو

این پژوهشگر نانو همچنین گفت: با توجه به تجربه موفق ایران در برگزاری ۱۶ دوره ملی، کشورمان میزبان نخستین المپیاد بین‌المللی دانش‌آموزی نانو بود که این رقابت جهانی با هدف شناسایی و پرورش نخبگان علمی نوجوان ۱۶ تا ۱۹ ساله برگزار شد.

 

وی تصریح کرد: در این دوره دانش‌آموزانی از کشورهای آلمان، آمریکا، اردن، بریتانیا، بنگلادش، تاجیکستان، تونس، پاکستان، تایلند، روسیه، رومانی، عربستان سعودی، عمان، فلسطین، کویت، مالزی، ونزوئلا، هندوستان و ایران حضور دارند و شرکت‌کنندگان در دو محور آزمون تستی و طراحی بوم کسب‌وکار پایدار ارزیابی شدند.

 

بیات یادآور شد: موضوع اصلی رقابت امسال، کاربرد فناوری نانو در محیط زیست بود و دانش‌آموزان باید توانایی خود را در ارائه ایده‌های نوآورانه نانویی در سه حوزه آب، خاک و هوا به نمایش گذاشتند.

  • گروه خبری : اخبار برتر,علمی-آموزشی
  • کد خبر : 362118
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
حسین دزفولی
خبرنگار:

حسین دزفولی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید