• 1400/05/06 - 08:07
  • - تعداد بازدید: 7
  • - تعداد بازدیدکننده: 7
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /ZeNVo
 گروه علوم آزمايشگاهي دانشگاه علوم پزشکي ايران؛

حرکت جدي در مسير کارآفريني و فناوري هاي خلاقانه

 گروه علوم آزمايشگاهي دانشگاه علوم پزشکي ايران؛
حرکت جدي در مسير کارآفريني و فناوري هاي خلاقانه


 گروه علوم آزمايشگاهي دانشکده پيراپزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران، برنامه‌هاي ويژه‌اي در حوزه هاي مختلف پژوهشي، فناوري، و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم تدارک ديده است و تلاش دارد با ايجاد انگيزه کارآفريني در گروه، از فرصت هاي بهره برداري فناوري هاي خلاقانه، نقش جدي تري را در توسعه تکنولوژي و ايجاد در آمدزايي در قالب فعاليت هاي کارآفريني به وجود آورد.
در اين راستا با دکتر مژگان عشاقي؛ دکتري تخصصي باکتري شناسي پزشکي، مدير گروه علوم آزمايشگاهي و ميکروب شناسي مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکي ايران گفتگو مي کنيم.
در مورد تاريخچه گروه علوم آزمايشگاهي دانشگاه علوم پزشکي ايران توضيح دهيد؟
دانشگاه علوم پزشکي ايران  براي اولين بار در سال ???? اقدام به پذيرش دانشجو در رشته کارشناسي علوم آزمايشگاهي کرد؛ پس از انقلاب فرهنگي به تربيت دانشجويان در مقطع کارداني و  نيز دکتراي حرفه‌اي علوم آزمايشگاهي (تا ????) اهتمام ورزيد و سپس در مقطع کارداني و کارشناسي ناپيوسته روزانه و شبانه دانشجو مورد پذيرش قرار‌گرفت.
پذيرش اولين دوره کارشناسي پيوسته علوم آزمايشگاهي از سال ???? آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. در حال حاضر دانشجويان اين رشته، در دو مقطع کارشناسي پيوسته و ناپيوسته روزانه علوم آزمايشگاهي به تحصيل اشتغال دارند. دانشجويان رشته علوم آزمايشگاهي در طي دوران تحصيل خود در آزمايشگاه‌هاي پايه و تخصصي مجهز و مجزاي گروه و دانشکده آموزش مي‌بينند که شامل موارد ذيل است:
آزمايشگاه ايمونولوژي وسرولوژي، آزمايشگاه انگل شناسي، آزمايشگاه بيوشيمي، آزمايشگاه قارچ شناسي، آزمايشگاه ميکروب شناسي، آزمايشگاه هماتولوژي، آزمايشگاه بافت شناسي، آزمايشگاه شيمي آناليز
پس از اخذ مجوز پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد ناپيوسته رشته ميکروب شناسي مواد غذايي در سال ????، گروه علوم آزمايشگاهي از سال ???? تاکنون ? دوره دانشجو در اين رشته پذيرش  دانشجو داشته است.
گروه در رشته تحصيلات تکميلي علوم آزمايشگاهي از سال ???? تاکنون ? دوره به تربيت دانشجو در اين خصوص پرداخته است.
در گروه شما چند نفر اعضاي هيئت علمي و دانشجو و در چه مقطعي هستند؟
در حال حاضر  يازده عضو هيئت علمي، حدود ??? دانشجوي مقطع کارشناسي پيوسته و ناپيوسته، ?? نفر دانشجوي کارشناسي ارشد ميکروب شناسي مواد غذايي و ?? نفر دانشجوي دوره تکميلي علوم آزمايشگاهي در گروه حضور دارند.
گروه شما در حوزه پژوهشي، فناوري، و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم چه فعاليت‌هايي انجام داده است؟
به منظور دستيابي به اهداف دانشگاه نسل سوم و ارتقا مهارت آموزي دانشجويان، کارشناسان آزمايشگاه و اعضاي هيئت علمي در اين راستا، گروه علوم آزمايشگاهي دانشکده پيراپزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران، برنامه‌هاي ويژه‌اي در حوزه هاي مختلف پژوهشي، فناوري، و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم تدارک ديده است و تلاش دارد با ايجاد انگيزه کارآفريني در گروه، از فرصت هاي بهره برداري فناوري هاي خلاقانه، نقش جدي تري را در توسعه تکنولوژي و ايجاد در آمدزايي در قالب فعاليت هاي کارافريني به وجود آورد.
برخي از اقدامات و فعاليت‌هاي انجام شده در اين خصوص عبارتند از:
•         ارتقاي سطح علمي، آموزشي و تحقيقاتي اعضاي هيئت علمي
•         انجام پروژه‌هاي علمي و چاپ مقالات با کيفيت
•         ارتقاء سطح همکاري‌هاي متقابل با ساير مراکز تحقيقاتي داخل و خارج کشور
•         عقد تفاهم نامه همکاري هاي آموزشي و پژوهشي و فعاليت بين دانشگاهي
•         تلاش در بکارگيري روش‌هاي نوين و تکنولوژي‌هاي کاربردي در حيطه‌هاي آموزشي
•         بازنگري برنامه‌هاي آموزشي گروه علوم آزمايشگاهي و ميکروب شناسي مواد غذايي (? تن از اعضاي گروه از موثرترين افراد در اين برنامه بوده‌اند)
•         تلاش در تدوين پايان نامه‌هاي دانشجويي بر اساس نياز جامعه و سوق آن به سمت توليد محصول
•         ايجاد انگيزه در اساتيد و دانشجويان و کارشناسان گروه در جهت به‌کارگيري نوآوري در آموزش و ايجاد شرکت‌هاي دانش بنيان و خلق ثروت
•         برنامه ريزي براي انجام فعاليت‌هاي آموزشي در عرصه منطقه‌اي
اهداف و برنامه استراتژيک گروه شما چيست؟
از مهمترين برنامه هاي استراتژيک گروه مي توان به ارتقاي فرآيند‌هاي آموزشي گروه و به روز رساني کيفيت آموزش متناسب با استاندارد‌هاي تعريف شده، توليد محتواي آموزشي، تهيه لاگ بوک‌هاي کارآموزي بر اساس سرفصل جديد و ارتقاي آموزش مجازي، برگزاري دوره‌هاي کوتاه مدت مهارتي در رشته‌هاي علوم آزمايشگاهي و ميکروب شناسي مواد غذايي ،ارائه خدمت به بخش درمان (خصوصي و دولتي) با انجام تست‌هاي تخصصي و مشاوره علمي به آنان، برگزاري کارگاه‌هاي کار‌آفريني، فنآوري‌هاي نوين و خلاقيت وفراهم سازي زمينه‌هاي همکاري با صنعت اشاره کرد.
هچنين اجراي استاندارد‌هاي لازم آزمايشگاهي جهت تضمين کيفيت و ايمني در آزمايشگاه هاي گروه، تاليف کتاب در جهت بهبود مهارت‌هاي علمي دانشجويان، به روز کردن سايت گروه جهت ارائه اطلاعات کافي به کاربران، ايجاد بانک‌هاي ميکرو ارگانيسمي، تاسيس آزمايشگاه همکار ميکروب شناسي مواد غذايي جهت درآمدزايي گروه وارائه خدمات آزمايشگاهي به پژوهشگران دانشگاه و خارج دانشگاه هم از ديگر اهداف گروه علوم آزمايشگاهي است..
پاندمي کرونا چه تاثيري بر روي گروه شما گذاشته و گروه علوم آزمايشگاهي چه اقداماتي در دوران کرونا انجام داده است؟
پاندمي کرونا تاثيرات بسيار زيادي بر روي سيستم آموزش و پژوهش گروه داشته و بسياري از اقدامات در محيط آموزشي از جمله ساعت‌ها و روش‌هاي آموزشي به علت رعايت ايمني دانشجويان و اساتيد تغييرات چشمگيري داشته است و با چالش‌هاي متعددي براي بهينه کردن آموزش و ارزيابي دانشجويان روبرو بوده‌ايم.
در رشته علوم آزمايشگاهي ضرورت همراهي پاياپاي آموزش تئوري و عملي از اهميت بسياري برخوردار است و تفهيم دروس در کنار کسب مهارت علمي در آزمايشگاه‌ها منجر به تربيت دانشجويان توانمندتر و با مهارت کرده که متاسفانه در دوران پاندمي کرونا اين امر محقق نشد.
 استفاده از روش‌هاي جايگزين آموزش آنلاين و تکنولوژي‌هاي آموزشي و حرکت به سمت مجازي‌سازي فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي و تعامل با همکاران و دانشجويان، از راهکارهاي استفاده شده در راستاي مديريت اين اختلال ايجاد شده، بوده است .
گروه با توليد محتواي علمي و بارگزاري فيلم‌هاي ويدئويي تا حدودي اين نقص را جبران کرده و از فرصت‌هاي کاهش موج کرونا به صورت فشرده وبا رعايت سختگيرانه پروتکل‌هاي بهداشتي کلاس‌هاي  عملي را برگزار کرد.
در ضمن اعضاي گروه در اين مدت در ساعاتي پاسخگوي سوالات دانشجويان به صورت آنلاين بوده‌اند.
چالش‌ها و مشکلات موجود در گروه چيست؟
با توجه به تنوع رشته در گروه علوم آزمايشگاهي و دامنه گسترده فعاليت‌هاي گروه، مهمترين مشکلات در حال حاضر تهيه مواد آزمايشگاهي و نوسازي و خريد تجهيزات پيشرفته و به روز است و نيز با محدوديت‌هايي که بودجه‌هاي تحقيقاتي دارد، امکان انجام فعاليت‌هاي پژوهشي در سطح پيشرفته و با اهداف بلند مدت وجود ندارد.
گروه شما در راستاي پاسخگويي اجتماعي چه نيازهايي از جامعه را برطرف مي‌کند؟
فارغ التحصيلان دوره کارشناسي علوم آزمايشگاهي بخشي از نياز‌هاي حوزه سلامت را در بخش درمان با مهارت و تشخيص خود مرتفع مي کنند وفارغ التحصيلان دوره کارشناسي ارشد ميکروب شناسي مواد غذايي هم با حضور در صنايع  وکارخانجات غذايي و مي‌توانند نقش مهم خود را در سلامت افراد جامعه ايفا نمايند.
قابل ذکر است که افراد متخصص دوره تکميلي علوم آزمايشگاهي مي‌توانند در سطح عالي به عنوان مسئول فني آزمايشگاه‌هاي بيمارستان‌ها و بخش خصوصي به بيماران خدمات ارائه کنند.
ارائه مشاوره باليني و آزمايشگاهي به بيمارستان‌ها و آزمايشگاه‌هاي سطح کشور وهمکاري برخي از اعضاي هيئت علمي به عنوان مسئول فني در بيمارستان‌ها از ديگر رسالت هاي اجتماعي گروه علوم آزمايشگاهي است.
پايان گفتگو: ره نورد
با همکاري مسئول روابط عمومي دانشکده پيراپزشکي: خانم معاوني
 
  • گروه خبری : اخبار جایگاه
  • کد خبر : 327365
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم