• 1404/09/24 - 17:52
  • - تعداد بازدید: 847
  • - تعداد بازدیدکننده: 788
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
  • /ZqpNo

دکتر البرزی: حمایت آموزشی از دانشجویان ایثارگر بر اساس قانون و شاخص‌های علمی انجام می‌شود

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تأکید بر اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران گفت: هدف از برنامه‌ها و جشنواره‌های علمی، شناسایی و تقویت توانمندی‌های واقعی دانشجویان و اساتید شاهد و ایثارگر و اصلاح نگاه‌های نادرست نسبت به جایگاه علمی آنان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر البرزی، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراسم تجلیل از برگزیدگان دومین جشنواره علمی پژوهشی دانشجویان و اعضای هیئت علمی شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که با حضور اساتید، دانشجویان و مسئولان دانشگاهی، با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره)، شهدای دفاع مقدس، شهدای سلامت، امنیت و مدافع حرم، بر ضرورت اجرای دقیق قوانین مرتبط با جامعه ایثارگری تأکید و با اشاره به مأموریت قانونی دستگاه‌ها بر اساس قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اظهار کرد: هماهنگی میان نهادهای اجرایی برای ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شایسته به جامعه ایثارگری، با حفظ عزت و کرامت آنان، وظیفه‌ای قانونی است که وزارت بهداشت آن را پیگیری می‌کند.
 
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌های سال‌های گذشته، به‌ویژه در حوزه سهمیه‌های آموزشی گفت: در برخی مقاطع، دانشجویان ایثارگر با نگاه‌های نادرست و حتی کتمان هویت مواجه بودند، در حالی که ایجاد ظرفیت مازاد برای تحصیل این عزیزان، از دهه ۶۰ و بر اساس قانون و سیاست‌های مصوب کشور انجام شده و رویه‌ای شناخته‌شده در بسیاری از کشورهای درگیر جنگ نیز هست.
 
دکتر البرزی با بیان اینکه تاکنون بخش محدودی از قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به‌طور کامل اجرا شده است، افزود: متأسفانه در چهار دهه گذشته، اطلاع‌رسانی مناسبی درباره موفقیت‌های علمی دانشجویان و اساتید ایثارگر صورت نگرفته و همین موضوع زمینه‌ساز برخی قضاوت‌های نادرست شده است؛ در حالی که امروز اساتید ایثارگر، از جمله جانبازان با درصد بالا، در زمره دانشمندان برتر کشور و حتی جهان قرار دارند.
 
وی هدف از برگزاری جشنواره‌های علمی ویژه جامعه ایثارگری را اصلاح این نگاه و ایجاد انگیزه در میان دانشجویان عنوان کرد و گفت: آمارهای رسمی سامانه‌های آموزشی نشان می‌دهد که دانشجویان ایثارگر از نظر علمی در تراز سایر دانشجویان دانشگاه‌ها قرار دارند و طی سه سال اخیر، سهم پرونده‌های آنان در کمیسیون‌های موارد خاص از حدود ۲۵ درصد به کمتر از ۵ درصد کاهش یافته است.
 
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه علمی کشور تصریح کرد: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی به توان بازدارندگی قابل توجهی دست یافته، امیدواریم با تداوم حمایت از پژوهش، نوآوری و شجاعت علمی، جایگاه کشور در علوم پزشکی نیز به جمع کشورهای برتر جهان ارتقا یابد.
 
وی در پایان ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعضای هیئت‌رئیسه، اساتید، دانشجویان و داوران جشنواره، از تلاش شبانه‌روزی همکاران اداره کل امور شاهد و ایثارگران برای برگزاری این رویداد قدردانی کرد و گفت: نظرات و پیشنهادات سازنده دانشگاهیان می‌تواند به ارتقای کیفی دوره‌های بعدی جشنواره کمک کند.
 
 
 
دکتر نوروزی: رویدادهای علمی باید به حل مسائل واقعی کشور و تربیت مدیران آینده منجر شود
 
 
در ادامه دکتر نوروزی نیز با اشاره به اهمیت خروجی‌محور بودن جشنواره‌ها و برنامه‌های علمی اظهار کرد: امید است نتیجه این رویدادها به حل بخشی از مشکلات کشور منجر شود و تصمیمات و اقدامات اتخاذشده، در مسیر حل مسائل واقعی و نیازهای اساسی جامعه قرار گیرد.
 
وی جشنواره‌های علمی را از ضروریات نظام آموزش عالی دانست و افزود: تشویق‌ها و حمایت‌ها در چنین رویدادهایی می‌تواند موجب ارتقای انگیزه، هم‌افزایی علمی و شکوفایی ظرفیت‌های نخبگان شود. یکی از ضعف‌های موجود در کشور، دیده نشدن نخبگان و استعدادهاست که این مسئله می‌تواند به کاهش انگیزه و افت ورودی‌های توانمند در دانشگاه‌ها منجر شود.
 
دکتر نوروزی با تأکید بر نقش تعامل اساتید و دانشجویان ایثارگر تصریح کرد: حضور هم‌زمان اساتید و دانشجویان در این جشنواره و ارزیابی فعالیت‌های آنان نشان می‌دهد که تعامل بیشتر این دو قشر، به‌ویژه در حوزه ایثارگری، برای رشد خلاقیت و شکوفایی دانشگاه‌ها ضروری است.
 
وی ادامه داد: ارتباط دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی با دانشگاه و اساتید نباید قطع شود. تجربه نشان داده است که تداوم این ارتباط، حتی پس از ورود فارغ‌التحصیلان به محیط‌های کاری، نقش مؤثری در حل مسائل کشور و افزایش اثرگذاری علمی و اجتماعی آنان دارد.
 
این عضو هیئت علمی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی کلان برای آینده گفت: باید فرآیندی تعریف شود تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بتوانند در قالب برنامه‌ای مشخص، همراه با اساتید خود به آسیب‌شناسی و شناسایی چالش‌های کشور بپردازند. این تعامل می‌تواند به رفع تدریجی موانع و مشکلات در شرایط حساس کنونی کشور کمک کند.
 
دکتر نوروزی با تأکید بر اهمیت استعدادیابی و پرورش توانمندی‌های دانشجویان شاهد و ایثارگر خاطرنشان کرد: تربیت مدیران فردا یکی از اولویت‌های اساسی است و نباید از آن غفلت شود. لازم است برنامه‌ای هدفمند برای آماده‌سازی نیروهای جوان جهت تصدی مسئولیت‌های اجرایی کشور تدوین و اجرا شود.
 
وی همچنین به لزوم هم‌افزایی جشنواره‌های علمی اشاره کرد و گفت: جشنواره‌هایی مانند رازی و فارابی باید با جشنواره‌های ویژه دانشجویان و اساتید شاهد و ایثارگر هم‌سطح و هم‌افزا شوند تا برگزیدگان این رویدادها از نظر رتبه‌بندی و حمایت‌ها، جایگاهی مشابه نخبگان کشور داشته باشند.
 
دکتر نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از ضعف ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تصریح کرد: دانشگاه‌های کشور همچنان در نسل سوم دانشگاه‌ها باقی مانده‌اند، در حالی که در دنیا نسل پنجم دانشگاه‌ها با رویکرد جامعه‌محور و محصول‌محور مطرح است. لازم است با برنامه‌ریزی مأموریت‌محور، دانشگاه‌ها به سمت حل مسائل صنعتی، اجتماعی و سلامت حرکت کنند.
 
وی در پایان با اشاره به ظرفیت گسترده اساتید و دانشجویان ایثارگر گفت: این جامعه علمی، یک ظرفیت عظیم و به‌مثابه ارتشی بزرگ در کشور است. تدوین یک سند ملی راهبردی برای توانمندسازی دانشجویان شاهد و ایثارگر و اجرای عملی آن با حمایت همه نهادهای ذی‌ربط، می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت علمی و حل مسائل کشور ایفا کند.
 
 
دکتر قنبری:جشنواره علمی ـ پژوهشی بستری برای شناسایی و هم‌افزایی ظرفیت‌های واقعی دانشجویان و اساتید شاهد و ایثارگر است
 
 
دکتر قنبری، دبیر علمی جشنواره علمی ـ پژوهشی دانشجویان و اعضای هیئت علمی شاهد و ایثارگر، در آیین اختتامیه این رویداد، با اشاره به فرآیند طراحی و اجرای جشنواره اظهار کرد: برگزاری این جشنواره حاصل بیش از یک سال تلاش مستمر در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است و دیدن حضور و موفقیت شرکت‌کنندگان، خستگی این مسیر را از بین می‌برد.
 
وی با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی، از جمله اساسنامه مدیریت‌های شاهد و ایثارگر و اولویت‌های ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حفظ و حمایت از نخبگان و متخصصان یک تکلیف قانونی است، افزود: بررسی تجربه هشت دوره جشنواره ملی ایثار نشان داد که تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان دارای امتیازات علمی و پژوهشی بالایی هستند، اما بستری متناسب برای دیده‌شدن ظرفیت‌های علمی آنان وجود نداشت.
 
دبیر علمی جشنواره ادامه داد: بررسی آمار دانشگاه‌ها نشان داد که در میان دانشجویان و اعضای هیئت علمی شاهد و ایثارگر، رزومه‌های علمی بسیار قوی وجود دارد؛ به‌ویژه افرادی که اگرچه از نظر شاخص ایثارگری مشمول برخی جشنواره‌ها نمی‌شدند، اما از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشتند. همین موضوع ضرورت طراحی جشنواره‌ای مستقل با محوریت علم و پژوهش را روشن کرد.
 
دکتر قنبری با اشاره به روند تدوین آیین‌نامه جشنواره گفت: با همکاری مدیریت امور شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت تحقیقات و فناوری وزارتخانه، آیین‌نامه جشنواره در مدت سه ماه تدوین و پس از آن سامانه جشنواره فعال شد. علی‌رغم محدودیت‌ها و شرایط دشوار اجرایی، فرآیند ثبت‌نام و داوری بدون توقف ادامه یافت.
 
وی درباره نحوه ثبت آثار توضیح داد: به‌منظور ایجاد فرصت برابر برای همه اعضای هیئت علمی و دانشجویان، از شرکت‌کنندگان خواسته شد آثار خود را به‌صورت مستقیم در سامانه جشنواره ثبت کنند. این تصمیم با هدف پوشش طیف متنوعی از فعالیت‌های علمی، از جمله آثار داخلی و پژوهش‌هایی که لزوماً در سامانه‌های علم‌سنجی بین‌المللی ثبت نشده‌اند، اتخاذ شد.
 
دبیر علمی جشنواره با اشاره به استقبال گسترده از این رویداد گفت: در مجموع ۷۶۰۰ اثر در سامانه جشنواره ثبت شد که پس از بررسی اولیه، ۵۶۰۰ اثر توسط ۲۱ داور از دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج در موعد مقرر به دانشگاه‌ها اعلام شد.
 
وی با تأکید بر اینکه عدم انتخاب برخی آثار به معنای نبود شایستگی علمی نیست، تصریح کرد: محدودیت‌های جشنواره امکان تقدیر از همه شرکت‌کنندگان را فراهم نمی‌کرد، اما سطح آثار ارائه‌شده نشان‌دهنده ظرفیت بالای علمی جامعه هدف جشنواره است.
 
دکتر قنبری در پایان با تبریک به دانشجویان و اعضای هیئت علمی برگزیده، خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که این موفقیت نقطه آغاز مسیر علمی پربارتری باشد. هدف نهایی جشنواره، تقویت هم‌افزایی میان دانشجویان و اساتید و ارتقای مستمر کیفیت فعالیت‌های علمی و پژوهشی است و با دریافت نظرات و پیشنهادات شرکت‌کنندگان، تلاش خواهیم کرد دوره‌های بعدی جشنواره با کیفیت بالاتری برگزار شود.
 
 
 
 
  • گروه خبری : اخبار برتر,تصاویر,علم و فناوری
  • کد خبر : 364255
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
حمیده  آقاجانی
خبرنگار:

حمیده آقاجانی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید