• 1404/02/27 - 16:39
  • - تعداد بازدید: 67
  • - تعداد بازدیدکننده: 55
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /ZEPHo

دکتر توکلی: روابط عمومی؛ قلب تپنده ارتباطات و توسعه در دانشگاه‌

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت در عصر ارتباطات، روابط عمومی به‌عنوان بازوی استراتژیک مدیریت دانشگاه، نقش بی‌بدیلی در تحقق اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ایفا می‌کند. با ایجاد ارتباط مؤثر بین مدیران، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و جامعه، این واحد می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار و ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر نادر توکلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در مراسم گرامیداشت روز روابط عمومی که امروز در سالن شهید یاسینی برگزار شد، با بیان این که نقش روابط عمومی و مدیریت در عصر ارتباطات، اهمیت بیشتری پیدا کرده است، اظهار کرد: امروز دنیا، دنیا ارتباطات است و هر که بتواند سهم بیشتری از این تعاملات در حوزه‌های مختلف صنعت، بهداشت و درمان، ارائه خدمات مختلف و شرایط موجود داشته باشد، موفق‌تر است.
 
وی افزود: مشکلات مختلفی در بخش‌های متنوع دانشگاه وجود دارد، به‌نام توسعه، که در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بیمارستان‌ها شاهد آن هستیم. یک‌سری وظایف جدید تعریف شده است، به‌خصوص بعد از کرونا که به‌قول معروف، شاهد یک پارادایم شیفت در حوزه روابط عمومی بودیم و این تغییر می‌تواند فرصت خوبی را ایجاد کند هر چند چالش‌هایی هم دارد.
 
دکتر توکلی افزود: موضوعی که بسیار مایلم بر آن تأکید کنم و همکاران روابط عمومی آن را سرلوحه کار خود قرار دهند این است که همکاران ما باید در همه فعالیت‌ها و اقدامات خود، اهداف راهبردی دانشگاه را در نظر داشته باشند. باید بر آن‌ها مسلط بوده و حفظ‌شان کنند؛ چرا که بسیار مهم است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: در سازمان، برنامه‌های استراتژیکی که در اسناد بالادستی کشور مانند برنامه توسعه هفتم، سند دانشگاه اسلامی و سایر اسناد وجود دارد، نکاتی را به ما گوشزد می‌کنند و این نکات وارد برنامه‌ریزی‌های استراتژیک دانشگاه می‌شوند.
 
وی افزود: بر این اساس، ما یک‌سری راهبرد مشخص کرده‌ایم که محور فعالیت‌ها را تشکیل می‌دهند. بسیار مهم است که برنامه‌های عملیاتی سالانه به‌درستی اجرا شوند، چرا که در غیر این صورت، فعالیت‌ها هدفمند نخواهند بود. بنابراین، هر کدام از فعالیت‌هایی که شما انجام می‌دهید، باید در راستای یکی از اهداف مشخص دانشگاه باشد و ما باید حفظ کنیم که رویکرد دانشگاه چیست.
 
دکتر توکلی اولین راهبرد را بهبود فرهنگ سازمانی و رعایت اصل شایسته‌سالاری منطبق بر دانشگاه اسلامی پویا عنوان کرده و تاکید کرد: این موضوع بسیار مهم است تا فرهنگ سازمان شایسته سالاری را در برنامه خود داشته باشیم.
 
وی دومین راهبرد را حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل نو با توسعه فناوری و اشتغال و تربیت کارآفرینان بر اساس نیاز بازار، به‌ویژه بازار سلامت عنوان کرد و گفت: البته این اتفاق در وزارت بهداشت هم افتاده و معمولاً از نظر اشتغال نسبت به وزارت علوم نیروها مشکلات کمتری دارند.
 
به بیان دکتر توکلی توسعه ابعاد بین‌المللی در همه سطوح و فعالیت‌ها سومین راهبرد دانشگاه است که باید در تمام سطوح دانشگاه رخ دهد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره راهبرد چهارم گفت: پیاده‌سازی رویکردهای خلق ثروت و تأمین منابع پایدار در دانشگاه راهبردی است که با وجود ناترازی در منابع عمومی باید به سمت خلق ثروت حرکت کنیم و از ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف داریم، استفاده کنیم.
 
به بیان وی استقرار دانشگاه الکترونیک مبتنی بر فناوری اطلاعات، پیراپزشکی و هوش مصنوعی راهبرد پنجم است.
 
دکتر توکلی با بیان اینکه چابک‌سازی سازمانی همراه با بهره‌مندی از ظرفیت بخش دولتی، خصوصی و خیرین برای ارتقای بهره‌وری دانشگاه ششمین راهبرد دانشگاه به شمار می‌رود، گفت:در حال حاضر، بیشترین استفاده از ظرفیت خیرین را در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داریم و در دانشگاه ما محقق شده است.
 
وی افزود: نهایتاً توسعه بخش بهداشت و درمان، در جهت عدالت در سلامت هفتمین رویکرد بوده و شعاری است که ما بر روی آن تاکید داریم از طریق برنامه پزشکی خانواده، نظام ارجاع و حمایت از سیاست‌های جمعیتی. این هفت محور، محورهای اصلی فعالیت ما هستند که به‌هم گره خورده‌اند و حتماً باید به آن‌ها توجه شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: از نظر صنفی و حرفه‌ای، روابط عمومی متأسفانه در چارت بیمارستان‌ها دیده شده که اشکالاتی در پست‌های سازمانی مانند مسئول حوزه ریاست یا کارشناسان روابط عمومی وجود دارد در حالیکه روابط عمومی نسبت به ۲۰ سال گذشته تحول یافته است.
 
وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید از حداکثر تعامل با نیروهای زیرمجموعه بهره ببرند، گفت: ممکن است روابط عمومی‌ها در ساعات غیر اداری حضور نداشته باشند اما می‌توانند از تعاملات موجود بهره برده و به اخبار، مصاحبه‌ها و تولید محتواهای مؤثر دسترسی داشته باشند.
 
دکتر توکلی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت مد نظر بوده و همیشه توجه ویژه‌ای به برنامه‌های سلامت داریم این است که اگر شما کل جامعه را در نظر بگیرید و آن را به گروه‌های مختلف تقسیم کنید، ۴۰ درصد افراد هستند، حدود ۴۰ درصد مردم در معرض ریز فاکتورهای بیماری همچون دیابت هستند؛ در ۲۰ درصد باقی مانده نیز به نوعی درگیر بیماری‌های سرپایی یا بستری هستند.
 
دکتر توکلی تاکید کرد: آن ۴۰ درصدی که در معرض ریسک هستند، هدف اصلی برنامه‌های سلامت و مراقبتی ما هستند تا ریزفاکتورها را کاهش دهند، بیمار نشوند و الگوی زندگی خود را بهبود دهند. همچنین بحث خودمراقبتی و سواد سلامت فردی توجه ویژه شود. بنابراین هر تولید محتوایی که بتواند سواد سلامت را افزایش دهد و حساسیت افراد را نسبت به مراقبت از خود بالا ببرد، بسیار کمک‌کننده است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: ما معمولاً نسبت به خودمان کمتر توجه می‌کنیم. توصیه شخصی من این است که هر فردی، زمانی را به خود اختصاص دهد، یک روز مرخصی بگیرد و برای چکاپ سلامت اجتماعی خود اقدام کند.
 
وی افزود: کل هزینه و انرژی ما صرف همان ۱۰ درصد بیمارانی می‌شود که درگیر بیماری‌اند، در حالی که اگر بتوانیم در مراحل اولیه بیماری را تشخیص دهیم، هزینه‌ها بسیار کمتر خواهد بود. ثابت شده که حتی اگر شما برای یک وسیله تشخیصی گران‌قیمت مثل پت‌اسکن ۲۰ میلیارد تومان هزینه کنید، تأثیر چشمگیری در پیش‌آگهی بیماری و افزایش طول عمر ندارد. اما توجه پیشگیرانه می‌تواند تأثیرات به‌مراتب بیشتری داشته باشد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین با بیان اینکه شرایط کاری کارشناسان روابط عمومی در بخش‌های مختلف با یک سیستم ارزیابی بهبود خواهد یافت، گفت: در طول 20 سال گذشته که در دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور داشتم، می‌‎توانم بگویم این دوره یکی از دوره‌های درخشان در حوزه روابط عمومی است و قطعا نشان از عملکرد خوب آقای دکتر فرنقی زاد و تیم روابط عمومی دارد. امیدواریم این خدمات بتواند به پررنگ‌تر شدن نقش روابط عمومی در دانشگاه کمک کند.
 
وی با بیان اینکه همیشه در حوزه روابط عمومی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران در رتبه‌بندی‌ها بوده است، گفت: امیدوارم این جایگاه همچنان حفظ شود.
 
دکتر توکلی در پایان با اشاره به اینکه تعامل با واحدهای حراست بسیار مهم است گفت: تمامی اطلاعات و اتفاقاتی که در زیرمجموعه‌های دانشگاه وحپجود دارد که به صورت روزانه گزارش می‌شود و برخی از این موارد ارزش خبری دارد و با حفظ محرمانگی اطلاعات امکان انتشار دارد.
  • گروه خبری : اخبار برتر,کارکنان
  • کد خبر : 349106
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید