دکتر مجید صفا: دانشجویان علاوه بر علم پزشکی باید اقتصاد و کسبوکار را بیاموزند
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، با تأکید بر اهمیت آموزش جامع به دانشجویان، گفت: هدف ما تربیت دانشجویانی است که علاوه بر دانش تخصصی پزشکی، با مفاهیم اقتصاد و کسبوکار نیز آشنا باشند؛ این رویکرد به دانشجویان امکان میدهد در مسیر نوآوری و فناوری، علاوه بر توان علمی، مهارتهای عملی و مدیریتی لازم برای ایجاد کسبوکار و توسعه فناوریهای اثرگذار در حوزه سلامت را کسب کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مجید صفا معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در بیست و چهارمین جشنواره پژوهشی تریتا که توسط معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران (به مناسبت هفته پژوهش) امروز ۲۹ آذر ماه برگزار شد با اشاره به روند برگزاری این جشنواره و عملکرد پژوهشی دانشگاه، گفت: جشنواره پژوهش دانشگاه علوم پزشکی ایران امسال با رویکرد صرفهجویی و خودکفایی برگزار شد؛ بهطوری که طراحی پوستر، کتابچه و محتوای جشنواره توسط مدیران و همکاران معاونت تحقیقات انجام شد و از چاپ کتابچههای پرهزینه پرهیز شد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با ارائه گزارشی از عملکرد پژوهشی دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۶۴۳ مقاله علمی در دانشگاه تولید شده و با وجود تعداد محدود اعضای هیئت علمی، شاخصهای پژوهشی دانشگاه قابل توجه است. حدود ۴۲ درصد اعضای هیئت علمی پژوهشی دارای تعهدات پژوهشی هستند و ۵۹ درصد آنان در فراخوانهای وزارت بهداشت مشارکت داشتهاند.
وی با اشاره به وضعیت استنادات علمی گفت: حدود ۲۵ درصد استنادات مربوط به مقالات حوزه بالینی و ۱۲.۸ درصد مربوط به مقالات اعضای آموزشی و پژوهشی است که نشاندهنده کیفیت بالاتر مقالات تولیدی دانشگاه است. در پنج سال گذشته، بین سه تا چهار هزار مقاله در دانشگاه منتشر شده که حدود ۷۸ درصد آنها مقالات اورجینال بودهاند و سهم مقالات مروری نیز با توجه به محدودیتهای بودجهای روند افزایشی داشته است.
دکتر صفا ادامه داد: ۵۵ درصد مقالات دانشگاه بهصورت دسترسی آزاد منتشر شده که عدد قابل قبولی است و در سالهای اخیر این سهم بالای ۵۰ درصد حفظ شده است. از نظر رتبهبندی فعالیتهای تحقیقاتی و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی ایران در سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ روند رو به رشدی داشته و در سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه سوم کشور شده است.
وی افزود: در حوزه تولید و ترجمان دانش، دانشگاه در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رتبه چهارم و در سال ۱۴۰۳ رتبه سوم کشور را کسب کرده و در انتشار مقالات ۲۵ درصد برتر مجلات نیز رتبه سوم را به دست آورده است. هرچند فاصله با دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی همچنان وجود دارد، اما فاصله با دانشگاه تبریز اندک است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به همکاریهای بینالمللی گفت: بیشترین همکاری علمی دانشگاه با پژوهشگران مستقر در ایالات متحده آمریکا بوده که عمدتاً ناشی از فعالیت محققان ایرانی مقیم خارج از کشور است. در مقابل، همکاری با کشورهای منطقه، از جمله کشورهای همسایه، به سطح مرجعیت علمی نرسیده و این موضوع نیازمند برنامهریزی جدی است.
وی در ادامه به وضعیت مقالات پراستناد اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران در مقالات یک درصد و یکدهم درصد پراستناد، رتبههای سوم و چهارم کشور را کسب کرده و در شاخصهای مرجعیت علمی پنجساله، جایگاه خود را حفظ کرده است. همچنین در شاخص اچ پنجساله، دانشگاه رتبه دوم کشور را در سالهای اخیر به دست آورده است.
دکتر صفا با اشاره به وضعیت نشریات علمی دانشگاه گفت: در حال حاضر ۱۳ مجله فعال در دانشگاه وجود دارد که قدیمیترین آنها بیش از ۴۰ سال سابقه دارد، اما در حوزه مرجعیت علمی نشریات عملکرد مطلوبی نداشتهایم. در مقایسه با دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز، سرمایهگذاری کافی در حوزه نشریات صورت نگرفته است.
وی افزود: برای جبران این عقبماندگی، برنامههایی از جمله تدوین سیاستهای کلی نشر، تشکیل ساختار منسجم مدیریت نشریات، ایجاد مشوق برای تیمهای سردبیری و راهاندازی پلتفرم جامع مجلات دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره رتبهبندیهای بینالمللی گفت: دانشگاه در رتبهبندی شانگهای طی سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ حضور داشته و در برخی سالها جزو دانشگاههای برتر کشور قرار گرفته است. در رتبهبندی موضوعی پزشکی، دانشگاه موفق به کسب رتبه دوم و سوم شده و در مجموع، جایگاه دانشگاه در نظامهای بینالمللی رتبهبندی طی سالهای اخیر بهبود یافته است.
وی با اشاره به مراکز تحقیقاتی دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴۴ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه فعال هستند، اما نیاز به اصلاح ساختار، ادغام و توانمندسازی برخی مراکز وجود دارد. مراکز تحقیقاتی جراحی کمتهاجمی، سلولی و مولکولی، مدیریت و اقتصاد سلامت و برخی مراکز بالینی از جمله مراکز برتر دانشگاه محسوب میشوند.
دکتر صفا در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه فناوری و نوآوری اشاره کرد و گفت: راهاندازی مرکز نوآوری و مدرسه کارآفرینی با هدف تربیت دانشجویانی خلاق، آشنا با اقتصاد، کسبوکار و بازارهای جهانی در دستور کار قرار دارد. هدف ما صرفاً کسب امتیاز نیست، بلکه پرورش نسلی متفاوت از دانشآموختگان است.
وی با اشاره به همکاری با نهادهای مختلف از جمله وزارت دفاع و وزارت ورزش و جوانان افزود: طرحهای مشترکی در حوزه فناوریهای مرتبط با معلولان و ورزشکاران در حال اجراست که با مشارکت تیمهای فناور دانشگاه دنبال میشود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین به رشد طرحهای ارتباط با صنعت، تدوین آییننامه مالکیت فکری و تجاریسازی، تقویت کمیته تحقیقات دانشجویی و راهاندازی فضای جدید این کمیته در کتابخانه مرکزی دانشگاه اشاره کرد.
وی در پایان با اشاره به ارتقای زیرساختهای آزمایشگاهی گفت: سامانه جامع تجهیزات آزمایشگاهی و فناوری راهاندازی شده و امکان مشاهده، رزرو و استفاده از تجهیزات برای پژوهشگران فراهم است. همچنین توسعه واحدهای تحقیقات بالینی، افزایش تعداد کمیتههای اخلاق و تقویت رجیستریهای پژوهشی از برنامههای مهم دانشگاه در سالهای آینده خواهد بود.


نظر دهید