راهاندازی سامانه جدید آموزشی «سیپاد» در دانشگاه علوم پزشکی ایران از ابتدای آذرماه
در راستای بهبود فرآیندهای آموزشی و یکپارچهسازی زیرساختهای دادهای، سامانه آموزشی دانشگاه از ابتدای آذرماه ۱۴۰۴ به سامانه سیپاد (Sipad.iums.ac.ir) تغییر یافت. این تحول در پی مطالعات فنی و جلسات کارشناسی چندبخشی به منظور رفع محدودیتهای سامانههای پیشین، کاهش هزینههای نگهداری و ارتقای تجربه کاربری انجام گرفته و اکنون سامانه جدید آماده بهرهبرداری کامل کاربران است.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی به نقل از مدیریت امور آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران در پی بررسیهای فنی و جلسات کارشناسی چندبخشی، با توجه به محدودیتهای موجود در سامانههای فعلی، پراکندگی و تعدد سامانههای آموزشی و در راستای ارتقای زیرساختهای آموزش، فرآیند مهاجرت به سامانه یکپارچه شرکت سامانهساز مروارید را برنامهریزی و اجرا کرده است.
خوشبختانه با هماهنگیهای بهعملآمده، عملیات انتقال دادهها به سرانجام و آموزش کاربران نیز بر اساس الگوی پیشنهادی به پایان رسیده است و در حال حاضر سامانه آماده بهره برداری کاربران است.
در مرحله اول داده های سامانه هم آوا به سامانه سیپاد منتقل شده و امید است در فرآیند انتقال مرحله به مرحله سامانه های حق التدریس، سعاد، بایگانی تصویری، دانش آموختگان، تغذیه، خوابگاه، کمیته انضباطی و سایر سامانه های آموزشی و دانشجویی در طول 9 ماه آتی بطور کامل به سامانه سیپاد منتقل شود.
فرآیند مطالعاتی تغییر سامانه آموزشی از اسفندماه سال 1403 با مطالعات اولیه در معاونت آموزشی و مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه آغاز شد و پس از بررسی های تخصصی فنی، اجرایی و آموزشی در کمیته های فنی مربوط تایید و سپس در هیات رییسه دانشگاه مصوب و در نهایت مجوزهای لازم از وزارت بهداشت اخذ شد.
از جمله دلایل اشکالات سامانه های قبلی:
- تعدد سامانه ها و عدم یکپارچگی داده ها
- هزینه های بالای پشتیبانی و نگهداری سامانه های مجزا
- نیاز به ورود چند باره اطلاعات در سامانه های مختلف
- مشکلات و باگهای مختلف در سامانه های آموزشی و مالی پیشین
- عدم امکان گزارشگیری جامع و تحلیلی از دادههای پراکنده
- دشواری مدیریت فرآیندهای بین بخشی و میان معاونتی
بهبودهای سامانه جدید نسبت به سامانه های قبلی:
- بهبود دسترسی و سهولت کاربری
- کاهش هزینههای پشتیبانی
- رابط کاربری بهینه و کاربرپسند
- ارتباط یکپارچه زیرسامانهها (آموزشی، دانشجویی فرهنگی، مالی، هیات علمی)
- بهبود فرآیندهای تصمیم گیری در سطح مدیران دانشگاه
- امکان رصد درخواست های دانشجویی
- ایجاد شفافیت مالی
- امکان مدیریت مطلوب فرآیند استاد مشاور
شایان ذکر است سامانه انتخاب شده، هم اکنون در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، مشهد، شیراز، قم و کرمان به طور فعال و موفق مورد بهرهبرداری قرار گرفته است و ارزیابی های مختلف حاکی از رضایتمندی مطلوب کاربران این مراکز است. این امر نشان میدهد که انتخاب دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در مسیر تجربه نگاری سایر دانشگاه های معتبر و هم راستا با رویکرد بهرهگیری از فناوریهای آزموده شده است.


نظر دهید