تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی ایران در اجلاس ملی روابطعمومی / تأکید وزارت بهداشت و فرهنگ بر بحران جمعیت، نقش بانوان و ضرورت مدیریت رسانهای
در اجلاس مدیران روابطعمومی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، از دکتر محمدرضا فرنقیزاد به عنوان مدیر و لیلا حبیبی کارشناس روابطعمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران بهدلیل عملکرد برجسته در حوزه پاسخگویی به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات تقدیر شد. این اجلاس همزمان با برگزاری اختتامیه دومین جشنواره بینالمللی عکس «ایران جوان» در تربتحیدریه برگزار شد که در آن مسئولان عالی وزارت بهداشت و وزارت فرهنگ نسبت به بحران جمعیت و نقش اثرگذار رسانهها، هنر و بانوان ایرانی در آینده کشور هشدار دادند.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اجلاس مدیران روابطعمومی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور از ۱۸ تا ۲۱ آذرماه در مشهد مقدس برگزار شد. در آیین افتتاحیه این رویداد، از روابطعمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران بهسبب عملکرد شایسته، دقیق و قابل تقدیر در حوزه پاسخگویی و شفافسازی در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات تقدیر بهعمل آمد. این بخش از برنامه بهعنوان یکی از اصلیترین محورهای اجلاس، بر ارتقای سطح استانداردهای اطلاعرسانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تأکید داشت.
این اجلاس که با هدف برنامهریزی سالانه، تبیین دستورالعملها و هماهنگی فعالیتهای روابطعمومیها برگزار شد، به بررسی موضوعات مهمی همچون «نه به تصادف» و کاهش مرگومیر ناشی از حوادث جادهای نیز پرداخت؛ موضوعی که وزارت بهداشت آن را پس از مسئله جمعیت، یکی از اولویتهای اصلی خود عنوان کرده است.
همزمان با روزهای پایانی این اجلاس، مراسم اختتامیه دومین جشنواره بینالمللی عکس «ایران جوان» در شهرستان تربتحیدریه برگزار شد؛ جشنوارهای که با هدف ایجاد حساسیت عمومی نسبت به کاهش نرخ باروری و پیری جمعیت، بیش از ۱۴ هزار اثر از سراسر کشور و چند کشور دیگر دریافت کرده بود.
دکتر کرمانپور: تأکید ویژه بر نقش بانوان در آینده جمعیت ایران
در این مراسم، دکتر حسین کرمانپور، رئیس مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، با سخنانی صریح و هشدارآمیز به وضعیت حساس جمعیتی کشور پرداخت. او با بیان اینکه «آینده بدون فرزند، آیندهای بیارزش است»، تأکید کرد: زندگی اجتماعی بدون تداوم نسل و حضور خانواده، به تدریج رو به زوال خواهد رفت.
وی با اشاره به تجربههای گذشته گفت: پنج سال پیش اگر درباره بحران آب هشدار میدادیم، کمتر کسی باور میکرد امروز به این نقطه برسیم. اکنون نیز موضوع جمعیت دقیقاً همان مسیر را طی میکند و اگر امروز جدی گرفته نشود، فردا دیر خواهد بود.
دکتر کرمانپور با ارائه تحلیلی از شاخص جهانی نرخ باروری (TFR) افزود: میانگین جهانی فرزندآوری حدود دو فرزند برای هر بانوی دنیا است و دنیا در مرز پایداری جمعیت قرار دارد. اما در کشور ما و در بسیاری از استانها، از جمله تربتحیدریه، نرخ باروری از مرز هشدار عبور کرده و به کمتر از دو فرزند رسیده است.
وی با ذکر نمونههایی از استانهای شمالی گفت: در برخی استانها مانند گیلان، شمار فوتشدگان از تعداد موالید بیشتر شده و این یعنی چرخه جمعیتی در حال معکوس شدن است. اگر امروز اقدام نکنیم، ۵۰ سال آینده حتی زبان، فرهنگ و هویت برخی مناطق در معرض نابودی قرار میگیرد.
دکتر کرمانپور با اشاره به طراحی پوستر جشنواره که ایران را بر کفش یک بانوی ایرانی نشان میداد، گفت: زندگی بشر بر پای زنان استوار است؛ هرجا کشوری موفق بوده، سرمایهگذاری بر زنان نقش اساسی داشته است. اگر بانوی ایرانی قدم برندارد، آینده نه مردی خواهد داشت و نه زنی.
وی همچنین به برنامههای وزارت بهداشت در دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: ۱۴ برنامه کلان در حوزه سلامت تدوین شده است که پس از کاهش تصادفات، مسئله جمعیت مهمترین محور آنهاست. این وظیفه ماست که جامعه را آگاه کنیم و از رسانهها کمک بگیریم.
دکتر کرمانپور با قدردانی از عکاسان، هنرمندان و خبرنگاران حاضر در جشنواره گفت: رسانهها صدای سلامت ملت ایران هستند. تربتحیدریه میتواند همانند گره ضربانساز در قلب عمل کند و آغازگر جریان تازهای برای احیای جمعیت در کشور باشد.
اهمیت نقش رسانهها در مدیریت افکار عمومی
محمدرضا نوروزپور، معاون رسانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با تقدیر از وزارت بهداشت برای بهرهگیری از هنر در موضوع جمعیت، بر نقش تعیینکننده رسانهها در مدیریت افکار عمومی تأکید کرد.
وی با اشاره به اثرگذاری قاب تصویر بر ذهن جامعه گفت: رسانه میتواند همان چیزی را بسازد که میخواهد مردم به سمت آن حرکت کنند. امروز رسانه زبان گویای ماست و باید با تصویر، نه فقط با سخنرانی، جامعه را نسبت به واقعیتهای جمعیت حساس کرد.
نوروزپور با اشاره به رواج فردگرایی در شبکههای اجتماعی افزود: اینستاگرام و رسانههای نوین بخش عمدهای از وقت مردم را گرفتهاند و باعث کاهش مشارکت اجتماعی، تمایل به ازدواج و فرزندآوری شدهاند؛ این مسئله جهانی است و کشورهایی مانند چین نیز با وجود رشد اقتصادی، با بحران کاهش جمعیت مواجهاند.
وی با اشاره به تجربه رسانهای چین در تشویق فرزندآوری گفت: حتی با وجود امنیت اقتصادی، رسانههای نوین میتوانند با تولید ترس و ناامیدی، خانوادهسازی را تضعیف کنند. باید نگاه رسانهای تعدیل شود؛ رسانه باید ضمن بیان واقعیتها، امید و راهحل نشان دهد.
وی با تاکید بر این که تغییر نگرش جامعه درباره جمعیت نیازمند کار مستمر و هماهنگ رسانهای است، خاطرنشان کرد: با همکاری خبرنگاران و فعالان فضای مجازی میتوانیم در محورهای چهاردهگانه مطرحشده، وظیفه اجتماعی و فرهنگی خود را در قبال آینده ایران انجام دهیم.
کپی لینک کوتاه:


نظر دهید