• 1401/10/04 - 08:54
  • - تعداد بازدید: 111
  • - تعداد بازدیدکننده: 108
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZBa8

احتمال افزایش موارد کرونا در نیمه دوم دی ماه و اوایل بهمن / بروز موج بعدی آنفلوآنزا بعید است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به آخرین وضعیت بروز دو بیماری تنفسی کرونا و آنفلوآنزا در کشور، از احتمال افزایش بروز کرونا در نیمه دوم دی ماه و اوایل بهمن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر بابک عشرتی درباره آخرین وضعیت جهانی بروز کرونا، گفت: ژاپن، آمریکا، برزیل و... روند افزایشی بیماری را تجربه می‌کنند. کشور چین هم علی‌رغم افزایشی که مدتی قبل داشت، اکنون اندکی روند کاهشی داشته است. فعلا سویه غالب در کشورها، سویه اومیکرون و گونه BA۵ است.
 
او درخصوص شیوع این بیماری در ایران نیز تصریح کرد: با توجه به آمارهایی که داریم به احتمال زیاد شرایط ما تا حدودا هفته آینده تغییر خاصی نخواهد داشت ولی در نیمه دوم دی ماه و اوایل بهمن احتمالا افزایش موارد کرونا را خواهیم داشت البته هنوز در مورد پیش بینی شدت این افزایش زود است که قضاوت بکنیم بنابراین نمی توان فکر کرد که کرونا در کشور تمام شده و ما می توانیم خیال راحت در مورد این بیماری داشته باشیم.
 
عشرتی ادامه داد: فعلا تصور ما این است که روند افزایشی پیش‌رو هم با نوع اومیکرون خواهد بود و این سبب می‌شود موارد سرپایی بیماری بیش از موارد بستری باشد. البته همه این پیش‌بینی‌ها منوط به این است که جهش جدیدی مشابه گونه دلتای کرونا در کشور نداشته باشیم که شدت،‌ وسعت و کشندگی بالایی داشته باشد.
 
این اپیدمیولوژیست درخصوص معضل کووید۱۹ طول کشیده، بیان کرد: کرونا یک ویروس جدیدی بود که بیماری و مشکلات جدیدی ایجاد کرد و طبیعتا آنچه که در مورد کرونا می‌دانیم در حد همین مدت شیوع و گسترش آن است و یکی از عوارضی که در مورد کرونا مطرح می‌شود عوارض دراز مدت آن است که کم‌کم مشهود می‌شود. این عوارض بلند مدت سبب انتساب طیف وسیعی از اختلالات می‌شود که هنوز هم به شکل قطع به یقین نمی‌دانیم آیا همگی مربوط به کرونا است یا خیر؟ در این زمینه نیازمند تحقیقات زیادی هستیم.
 
او تاکید کرد: از جمله عوارضی که به کووید۱۹ طولانی مدت نسبت می‌دهند می‌توان به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های دستگاه گوارش و بیماری‌های دستگاه مرکزی عصبی اشاره کرد که حتی شاید این عوارض بلند مدت منجر به مرگ هم شود اما برای به قطعیت رسیدن باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم که این کار در حال انجام است.
 
عشرتی در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت بروز آنفلوآنزا، تصریح کرد: تا سال‌های قبل از شیوع کرونا، شروع افزایش موارد آنفلوآنزا از اواخر مهرماه بود اما امسال زمان زودتری به افزایش موارد رسیدیم و بعد این افزایش، کم‌کم روبه کاهش گذاشت. اکنون هم تعداد موارد گزارش شده آنفلوآنزا کاهشی شده است و زیر ۲۰ درصد نمونه‌هایی که بررسی می‌شوند، آنفلوآنزا است. به طور کلی بعید است که مجددا موجی از آنفلوآنزا را تا اسفند ماه تجربه کنیم.
 
وی افزود: هر فردی که علامت بیماری تنفسی دارد چه بیماری کرونا باشد و چه آنفلوآنزا باید در خانه مانده و استراحت کند تا به سرعت بهبود یافته و بیماری را به سایرین منتقل نکنند. تشخیص قطعی آنفلوآنزا از کرونا تنها با تست تشخیصی میسر است چون علائم بیماری مشابه است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه عموما علامت آنفلوآنزا تنفسی است، گفت: خیلی کم پیش می‌آید که آنفلوآنزا علائم گوارشی داشته باشد اما در سویه اومیکرون کرونا بروز علائم گوارشی دور از انتظار نیست اما این علائم هم خفیف خواهد بود.
 
وی درباره تاثیر آلودگی هوا در تشدید علائم تنفسی، توضیح داد: آلودگی هوا می‌تواند سبب آزردگی راه‌های هوای فوقانی و تحتانی شود؛ از سوی دیگر با سرد شدن هوا به دلیل اینکه تهویه هوا کمتر در خانه‌ها رخ می‌دهد، شرایط برای آزردگی خاطر راه‌های هوایی بیشتر می‌شود. استفاده از مایعات در این فصل و بویژه هنگام آلودگی هوا اهمیت بالایی دارد زیرا وقتی بدن مرطوب است تولید خلط و آبریزش بینی بیشتر می‌شود و پاکسازی راه‌های هوایی بهتر صورت می‌گیرد.
 
این اپیدمیولوژیست در خاتمه، اظهار کرد: از مردم و پزشکان درخواست دارم در مصرف آنتی بیوتیک دقت کنند؛ چون اکثر بیماری‌های تنفسی به دلیل ویروس است و اصلا آنتی بیوتیک در درمان آن نقشی ندارد. به همین دلیل باید از مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک خودداری کنند تا مقاومت دارویی نسبت به آنتی بیوتیک شکل نگیرد. در این ایام بهترین کار برای بهبود سریع‌تر بیماری تنفسی استراحت و استفاده از مایعات است.
 
پایان مطلب//
  • گروه خبری : اخبار برتر,درمان و پزشکی
  • کد خبر : 9326
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید