• 1401/05/08 - 13:34
  • - تعداد بازدید: 271
  • - تعداد بازدیدکننده: 259
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Zfq7
در نشست همفکری و طرح چالش های حوزه سلامت با سازمان نظام پزشکی مطرح شد

تشریح چالش های حوزه سلامت در نشست مشترک با سازمان نظام پزشکی

چالش های حوزه سلامت در نشست مشترک پزشکان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با مسئولان سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ و کشور تشریح شد.

چالش های حوزه سلامت در نشست مشترک پزشکان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با مسئولان سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ و کشور تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمد رییس زاده؛ رییس سازمان نظام پزشکی کشور شامگاه پنج شنبه ششم مرداد 1401 در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: گفتگو با فعالان حوزه پزشکی در بخش های دولتی و خصوصی به منظور تبادل نظر و همچنین شناخت و دستیابی به راه حل برای رفع مشکلات لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه چالش های جامعه پزشکی در دو دسته داخلی و بیرونی تقسیم می شود، افزود:  اولین چالش بیرونی هجمه های ناشی از کم اطلاعی و یا بعضا ناشی از عقده گشایی هستند که به شأن و اعتبار جامعه پزشکی آسیب می زنند؛ شاید یکی از اصلی ترین کارها که در مدت ده ماه گذشته به آن پرداخته شده، همین موضوع است.

رییس زاده ادامه داد: چالش دوم بیرونی، بحث های معیشتی، اقتصادی و رفاهی جامعه پزشکی است. برای این منظور در موضوع تعیین تعرفه های جدید خدمات پزشکی از مهر ماه سال گذشته تا چهارم اردیبهشت ماه سالجاری که تعرفه ها اعلام شد، شبانه روز جنگیدیم و بدون هیچ ملاحظه ای از هر مسیر قانونی که می شد، اقدام کردیم.

وی با اشاره به رشد بیست و چهار درصدی تعرفه های پزشکی در بخش خصوصی، گفت: اگر پیگیری ها نبود در خوش بینانه ترین حالت مانند بخش دولنی، تعرفه بخش خصوصی هم نوزده درصد افزایش پیدا می کرد.

رییس زاده یادآور شد: وقتی من به نظام پزشکی آمدم، افزایش ظرفیت بین 40 تا 72 درصدی جذب دانشجوی پزشکی یعنی سالانه پنج هزار نفر برای پنج سال آینده در حال تصویب بود. که با تلاش های انجام شده، افزایش بیست درصدی تصویب شد.

رییس زاده گفت: چالش سوم بیرونی بحث قوانین است که در این حوزه هم مشکل داریم. مثلا در قانون مبارزه با جرایم مداخلات غیرپزشکی. حداکثر جریمه تعیین شده برای این موارد، دو تا پنج میلیون تومان است که بازدارنده نیست.

رییس سازمان نظام پزشکی در ادامه تعهدات حرفه ای و اخلاق پزشکی، تعارض های بین رشته ای و کیفیت پایین آموزش های پزشکی را به عنوان سه چالش داخلی چامعه پزشکی برشمرد و افزود: پیشرفت های افتخار آمیزی در همه رشته های پزشکی در چند دهه گذشته داشته ایم اما نگران هستیم که این سرمایه آسیب ببیند.

وی در پایان تاکید کرد:  حداقل وظیفه همه ما این است که از این سرمایه عظیم برای کشور صیانت کنیم و با همکاری و هم افزایی برای حل مشکلات فکر کنیم.

در بخش دیگر این نشست دکتر سید موید علویان رییس نظام پزشکی تهران بزرگ نیز اظهار کرد: دریافت خدمات با کیفیت از سوی مردم و همچنین امنیت شغلی و آرامش روانی فعالان حوزه پزشکی دغدغه هایی هستند که در سازمان نظام پزشکی دنبال می شوند.

وی با بیان این سوال که آیا وضعیت فعلی حوزه سلامت در شرایط مطلوب قرار دارد یا خیر؟  افزود: واقعیت این است که در حوزه سلامت چالش هایی وجود دارد که برخی از آنها ناشی از تصمیم هایی است که بر مبنای شواهد علمی درستی نبوده اند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی در شرایط فعلی قصد ورود به سیاستگزاری ها دارد؛ به عنوان مثال در قانون بودجه آمده که تمام مراکز دولتی و خصوصی باید با بیمه ها قرارداد ببندند و پروانه پزشکانی که قرارداد با بیمه ها نداشته باشند، تمدید نشود. اما سوال این است که آیا می شود؟

علویان افزود: در حال حاضر تنها ده درصد مراکز درمانی خصوصی با بیمه ها قرارداد دارند، تحلیل ما این است که سازمان های بیمه ها گر پول این ده درصد را هم نمی توانند، بدهند؛ چطور می توانند، 90 درصد دیگر را هم پشتیبانی کنند؟

رییس نظام پزشکی تهران بزرگ یادآور شد: اینکه شهروندان تحت پوشش خدمات بیمه ها باشند، تصیمیم بسیار درستی است اما اگر این تصمیم در قالب قانونی درستی قرار نگیرد، ما را از هدف دور می کند.  

علویان گفت: بیش از 50 اتاق فکر در سازمان نظام پرشکی تهران بزرگ با حضور دانشگاهیان و فعالان بخش های خصوصی تشکیل شده؛ برای اینکه بتوانیم با جامعه پزشکی ارتباط داشته باشیم و از نظرات کارشناسی ها آن ها بهره مند بشویم.

وی افزود: پیام ما در دیدار با پزشکان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها پیام دوستی و درخواست همفکری و همکاری است چون بر این باوریم که در مسیر اصلاح امور، همانطور که تابع فشارها نمی شویم، نیاز به ارشاد و راهنمایی هم داریم.

دکتر عبدالرضا پازوکی؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ابتدا ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: امیدوارم این نشست صمیمانه کمکی باشد تا با همکفری همه عزیزان مسایل حوزه سلامت شناسایی و حل بشوند.

وی تاکید کرد: ارتقا سطح سلامت جامعه و همچنین تامین نیازهای صنفی فعالان حوزه پزشکی اهدافی است که با جدیت باید پیگیری بشوند و برای دستیابی به این اهداف، دانشگاه علوم پزشکی ایران در کنار مسئولان سازمان نظام پزشکی خواهد بود.

پازوکی گفت: این جلسات در بازه‌های زمانی مشخص به منظور پیگیری تصمیم ها و ارزیابی دستاوردها برگزار می شوند.

بنابر این گزارش در بخش های دیگر این نشست برخی از دغدغه ها، مشکلات و مسائل جامعه پزشکی از سوی تعدادی از پزشکان، اعضای هیات علمی و روسای بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شد.

پایان مطلب//

 

  • گروه خبری : اخبار برتر,درمان و پزشکی
  • کد خبر : 3663
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
حسین دزفولی
خبرنگار:

حسین دزفولی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید