• 1402/05/13 - 04:03
  • - تعداد بازدید: 638
  • - تعداد بازدیدکننده: 616
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /ZKHb

ملاحظات دارویی و اورژانسی برای زائرین اربعین 1402 اعلام شد

ملاحظات دارویی و اورژانسی اربعین 1402 در یکی از نشست‌های علمی سومین کنگره بین المللی "سلامت در اربعین" بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمود بیگلر سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نشست علمی با اشاره به چالش‌های دارویی در اربعین عنوان کرد: مقوله بسته‌بندی و انتقال دارو باید براساس زنجیره استاندارد از سوی مو‌کب‌ها صورت پذیرد. همچنین دریافت درست آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری بسیار اهمیت دارد، بنابراین باید مقدار دارو به درستی برای مراسم اربعین منتقل شود.

 

وی با تاکید بر رعایت دمای مناسب نگهداری داروها به دلیل گرمای هوا در عراق در فصل تابستان که باید از سوی موکب داران رعایت شود، ادامه داد: زائرین نیز باید بدانند دمای کوله‌ها از دمای هوای بیرون بیشتر است و نگهداری دارو در کوله مناسب نیست.

 

بیگلر با اشاره مصرف عمده داروهای گوارشی در پیاده روی اربعین، گفت: مدیران موکب‌ها و زائرین باید دقت داشته باشند که 109 قلم دارو از سوی وزارت بهداشت عراق ممنوع است و نباید زائر با خود به عراق حمل کند.

 

وی با بیان اینکه زائرین اربعین، جدیدترین اطلاعات لسیت داروهای ممنوعه در مراسم اربعین را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند، افزود: موکب‌ داران نیز باید برای حمل داروهای مورد نیاز خود مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند.

 

بیگلر در ادامه به بحث تداخلات دارویی نیز اشاره کرد و گفت: زائرین باید دقت کنند به دلیل فراوانی توزیع دارو  و رایگان بودن دارو در مسیر پیاده روی نباید از هر مکانی دارو دریافت کنند، زیرا مصرف این مقدار دارو باعث تداخل دارویی می‌شود.

 

وی به مسئله نتیجه نگرفتن برخی بیماران از روند تجویز دارو در مسیر پیاده روی گریزی زد و گفت: این مسئله نیز باید دقت شود به دلیل ازدحام جمعیت و سرعت در تجویز داروها به دلیل تعداد بیماران امکان نتیجه نگرفتن بیماران از تجویز داروها نیز وجود دارد که باید دانشگاه‌های علوم پزشکی در اعزام نیروهای باتجربه دقت بیشتری کنند.

 

 تدابیر برای جلوگیری از حوادث آتش سوزی در اربعین به دلیل گرمای بالا/ بهداشت آب اهمیت بالایی دارد

 

در ادامه این نشست علمی دکتر پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به بحث بهداشت آب آشامیدنی اشاره کرد و گفت: استفاده از یخ به دلیل گرمای هوا نباید به مانند سال‌های گذشته صورت پذیرد زیرا باعث تشدید عفونت می‌شود و باید در زمینه بهداشت آب آشامیدنی دقت بیشتری شود.

 

پازوکی به مقوله گرمای هوا و حوادثی نظیر وقوع آتش سوزی نیز تاکید کرد و افزود: در تاسوعای امسال در نزدیک ترین موقعیت به کربلا یک حریق رخ داد که باعث فوت 10 زائر شد، بنابراین باید برای جلوگیری از حوادث آتش سوزی تدابیر لازم صورت پذیرد زیرا چنین حوادثی در ازدحام اربعین بسیار خطرناک است.

 

 زائرین، خود را شب هنگام به مرزها برسانند

 

در ادامه این نشست علمی، دکتر جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور نیز به چالش‌های گرمازدگی در اربعین و اقدامات اورژانس کشور پرداخت و گفت: گرمای هوا در ایام برگزاری اربعین امسال بسیار بالا است و این در شرایطی است که در اربعین 1401 حتی نیروهای اورژانس نیز دچار گرمازدگی شده بودند.

 

وی با توصیه به برخی افراد برای پرهیز از حضور در مراسم اربعین از جمله افراد بالای 65 سال و کودکان زیر 6 سال، بیماران دیالیزی و همچنین زنان باردار، عنوان کرد: در اربعین 1401  حدود 400 مادر باردار به دلیل مشکلات خود به پایگاه‌های اورژانس مراجعه کرده بودند و این آمار فقط آمار پایگاه‌های اورژانس در مرز ایران است و بسیاری از مادران نیز متعاقبا امکان مراجعه به پایگاه‌ها نداشتند، بنابراین توصیه می‌شود مادران باردار حتی المقدور در این مراسم حضور نیابند.

 

میعادفر به مسئله رعایت زمان‌بندی مناسب برای حضور زائرین در مناطق مرزی اشاره کرد و گفت: زائرین سعی کنند به صورتی برنامه سفر خود از زمان حرکت تنظیم کنند که شب هنگام خود را به مرز برسانند تا در مدت 4 – 5 ساعت بتوانند اقدامات خود را برای انجام کارهای خروج از مرز انجام دهند.

 

وی با اشاره به اینکه معتقد هستیم که باید بیشتر امکانات در مرزهای شش‌گانه ایران تجهیز شود، خاطرنشان کرد: سازمان اورژانس کشور برای مراسم اربعین 1402 از امکان استفاده از هواپیما نیز برخوردار خواهد بود، همانطور که اربعین سال 1401 بالغ بر 150 بیمار با هواپیما منتقل شدند.

 

رئیس سازمان اورژانس کشور از آمادگی 50 اتوبوس آمبولانس برای اربعین 1402 خبر داد و گفت: این تعداد اتوبوس آمبولانس در کنار یکدیگر قرار بگیرند یک بیمارستان 500 تختخوابی تشکیل می‌شود.

 

تدوین کتابچه داروهایی بدون نسخه پزشک برای اربعین

 

در ادامه این پنل دکتر حنانه برادران از تیم دارویی سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به درمان 17 ناخوشی قابل مدیریت در اربعین با استفاده داروهایی بدون نسخه پزشک، گفت: در این زمینه 27 قلم دارو و لوازم بهداشتی در قالب یک کتابچه تهیه شده است. همچنین به دلیل اینکه حضور کودکان، افراد سالمند و بیماران آسیب پذیر در اربعین توصیه نمی‌شود،بنابراین داروهای این گروه‌ها در این لیست نیامده است.

پایان مطلب//

  • گروه خبری : اخبار برتر,بهداشت و سلامت
  • کد خبر : 18454
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
A. Ramezanpour
خبرنگار:

A. Ramezanpour

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید