• 1401/11/16 - 11:22
  • - تعداد بازدید: 271
  • - تعداد بازدیدکننده: 254
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /ZDj9

مهم‌ترین ویژگی مقالات علمی پزشکی/لزوم حمایت از پژوهشگران جوان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اهمیت حمایت از محققین و پژوهشگران، گفت: باید تمام تلاش ما در زمینه نگارش مقالات علمی این باشد که، مقالات تنها در حد یک کار علمی باقی نمانند و بتوانند خروجی‌هایی داشته باشند که دغدغه‌های سلامتی مردم را نیز برطرف کنند.

دکتر آزاده گودرزی که به عنوان رتبه دوم گروه محققین کمیته علوم بالینی و سلامت در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی معرفی شد، در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: پیش از این نیز موفق به کسب رتبه‌های مختلفی شده بودم چنانچه بارها به عنوان محقق برگزیده در دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب شده بودم.

او ادامه داد: اما علت دریافت جایزه اخیر در جشنواره رازی این بود که بیش از ۱۸۵ مقاله بین‌المللی، ایندکس بالای ۵۰ و حدود ۱۳۵ مقاله وارد شده به اسکوپوس (نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌شده‌) دارم.

وی افزود: در بیش از ۸۰درصد مقالاتی که از بنده وجود دارد نویسنده اول و یا مسئول مقاله بودم که اغلب این مقالات در ژورنال‌های با کیفیتی به چاپ رسیدند.

معاون پژوهشی گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به مقالاتی که در حیطه کووید۱۹ و آثار آن بر پوست و بیماری‌های پوستی نگاشته است، تاکید کرد: در آن دوران هم مقالات متعددی در رابطه با کووید۱۹ و درماتولوژی داشتم که تعدادی از آنها جزو پر استنادترین مقالات دنیا در حیطه کرونا و درماتولوژی شده و گواهی‌های معتبری هم دریافت کردند.

گودرزی درباره محتوای مقالات متعدد خود که به سبب آنها رتبه دوم محقق سلامت جشنواره رازی را کسب کرده است، توضیح داد: بسیاری از مقالاتی که کار کردم، متاآنالیز بودند و این مقالات از نظر شواهد جزو مقالاتی هستند که چون جمع بندی تمام مقالات پیشین محسوب می‌شوند، در سطح دنیا بسیار قوی شناخته شده و به همین دلیل هم پر استناد هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بیشتر بر مقالاتی کار کرده است که جزو تاپیک‌های برتر در شاخه تخصصی پوست و مو بودند، تصریح کرد: در واقع در مورد بیماری‌های مربوط به رنگدانه مانند ملانوما، لک و پیس، پسوریازیس، لیکن‌پلان و انواع ریزش مو و کچلی‌های سر و آثار کووید۱۹ بر پوست مقالاتی به چاپ رسانده‌ام.

او تاکید کرد: به طور کلی تمام تلاشم این بوده است که هم در دپارتمان پوست و هم در بیمارستان حضرت رسول(ص) که در آن شاغل هستم، کار مفیدی انجام دهم و مفتخر هستم که در این سال‌های فعالیت، با دانشجویان نخبه و انسان‌های با سوادی مواجه شدم که قطعا بدون کمک آنها نگاشتن این تعداد مقاله علمی ممکن نبود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اهداف و چشم‌انداز زندگی علمی خود در آینده، بیان کرد: در مورد پژوهش سعی می‌کنم که روندی که تاکنون در پیش گرفته بودم ادامه دار باشد البته؛ ذکر این نکته ضروری است که اقدامات پژوهشی همیشه به حمایت نیاز دارد و اکنون نیز به شکل مداوم در فکر ایده‌ها و کارهای جدیدی هستیم که در دنیا دیده شده و نتایج مهمی به دنبال داشته باشد.

وی افزود: سعی ما این است که پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم به صورتی نباشد که صرفا به مقاله تبدیل شود، بلکه قصد داریم تا مقاله علمی بتواند دغدغه ذهنی بسیاری از درماتولوژیست‌ها در سراسر دنیا را برطرف کرده و در عین حال کشورهای دیگر هم به آنها استناد کنند و در کنگره‌ها و مجامع علمی از نتایج مقالات ما یاد کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاکید کرد: آنچه که طی سالیان قبل هم هدف من بوده است، پرداخت به موضوعات مهم بوده و صرفا قصد چاپ مقاله نداشتیم. همواره می‌خواهیم مقاله مورد استقبال قرار گیرد و بتوانیم در بحث تولید محصول هم با همکاری گروه های دارویی، طب بازساختی و... کارهای مهمی انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دانشجویان، بیان کرد: من اوقات زیادی از از دانشجویان درس می‌گیرم اما به عنوان کسی که در حیطه درماتولوژی، ایده پردازی می‌کند و تخصص دارد به دانشجویان توصیه می‌کنم که از ابتدای تحصیل به دنبال کار با کیفیت باشند و از اول به هدف کاری که انجام می‌دهند فکر کنند و بدانند که قرار است در انتهای کار علمی چه پیامی برای خوانندگان آن مقاله یا مصرف کنندگان محصول داشته باشند؟ گروه هدف آنها کیست و قرار است از حاصل کار آنها کجا استفاده شود؟

او تاکید کرد: این کار سبب می‌شود در نهایت پیامد خوبی از کار پژوهشی خود ببینند. همچنین توصیه می‌کنم، پژوهش را با علاقه دنبال کنند تا بتوانند دغدغه‌های اجتماعی و سلامتی مردم را هم برطرف کنند و یا به سوالات مجهول پاسخ دهند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خود، اظهار کرد: از مدیر گروه محترم گروه پوست دانشگاه، خانم دکتر الهام بهرنگی بسیار تشکر می‌کنم که همیشه فرصت‌های پژوهشی خوبی  برای ما فراهم کردند و این امکان را به ما دادند که بتوانیم در حیطه‌های مختلف دانشگاهی، بین‌ دانشگاهی و حتی بین المللی کار کنیم.

او همچنین ضمن تشکر از واحد مرکز توسعه بیمارستان حضرت رسول(ص)، بیان کرد: با همکاری دکتر فیض و پس از ایشان دکتر نفیسی، این مرکز و کارمندان آن در چند سال گذشته پشتوانه حمایتی بسیار مهمی برای کارهای تحقیقاتی بنده بودند. این افراد بدون هیچ چشم‌داشتی تنها با هدف ارتقای علم به پیشبرد کارها فکر کردند و حامی محققین بودند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان، اظهار کرد: از طرفی آقای دکتر ریاحی ریاست بیمارستان حضرت رسول(ص) و آقای دکتر کلانتری معاون درمان بیمارستان در پاندمی کرونا فرصت پژوهش در زمینه کووید را برای ما فراهم کردند تا مقالات قابل توجهی در این زمینه نگاشته شود.

پایان مطلب//

 

  • گروه خبری : اخبار برتر,علمی
  • کد خبر : 11152
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
پریسا سیدیان
خبرنگار:

پریسا سیدیان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید