گفتوگوهای ویژه/ تحقیقات موفق دانشگاه علوم پزشکی ایران - 3
مدل علم باز برای فرآیند پژوهشی نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی شد
دکتر لیلا نعمتی انارکی مجری طرح تحقیقاتی " ارائه مدل مفهومی علم باز در فرآیندهای پژوهشی نظام سلامت " در گفتوگویی به تشریح این طرح پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در راستای معرفی دستاوردهای تحقیقات تکمیل شده دانشگاه؛ پژوهشگران در قالب گفتوگوهایی به تشریح و تبیین این پروژهها میپردازند که در قالب گفتوگوهای ویژه در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی با هدف تبیین رسالت اطلاع رسانی اهداف هفت گانه دانشگاه علوم پزشکی ایران منتشر میشود.
در این زمینه لیلا نعمتی انارکی در گفتوگو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تشریح طرح تحقیقاتی با عنوان ( ارائه مدل مفهومی علم باز در فرآیندهای پژوهشی نظام سلامت ) پرداخت که این گفتوگو از جنس سلامت پیش روی شماست.
دکتر لیلا نعمتی انارکی دارای دکتری تخصصی در رشته کتابداری و اطلاع رسانی و دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی است.
وی به دلیل فعالیتهای علمی، آموزشی و پژوهشی در نظام سلامت و همزمانی آن با فعالیتهای اجرایی و مدیریتی در سطوح مختلف، بسیاری از فعالیتهای پژوهشیاش نیز در راستای مشکلاتی است که در حوزههای اجرایی با آنها روبرو بوده و در اولویتهای پژوهشی نظام سلامت در سطح ملی و حتی بین المللی دسته بندی شده است.
نعمتی انارکی معتقد است که پژوهشهایی در آینده کاربردی خواهند بود که در سطح بین المللی از موضوعات اساسی بوده و در سطح ملی نیز نیاز به اجرایی شدن آنها احساس شود.
براین اساس به دلیل ماهیت کاربردی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، اکثر پژوهشهای نعمتی انارکی در حوزههای بین رشته ای مرتبط با علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و نظام سلامت است و نتایج پژوهشهای انجام شده او از ابعاد مختلف برای تصمیم گیری و سیاستگذاریهای پژوهشی، آموزشی و درمانی حوزه سلامت قابلیت اجرا دارد.
در آغاز گفتوگو دلیل اصلی شما برای انتخاب این طرح تحقیقاتی و پژوهش چه بود؟
نعمتی: محور اصلی مقالات پژوهشی اینجانب در حوزههایی مانند مدیریت دانش و اشتراک دانش، استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات در رفع مشکلات سیستمهای اطلاعاتی نظام سلامت، تقویت ارتباطات علمی از طریق شبکههای دانشی، پژوهشهای مرتبط با علم سنجی و همچنین رویکردهای نوین در سیاست گذاریهای کلان نظام سلامت مانند علم باز و علم گروه و آینده پژوهی با استفاده از روشهای علم سنجی و دگرسنجهها و همچنین متدهای مرتبط با آینده نگاری است.
محور اصلی پژوهشهای شما در ارتباط با چه موضوعی است؟
نعمتی: زمانی که موضوع پژوهشی را انتخاب میکنیم ابتدا باید بررسی و ارزیابی کنیم ماحصل این پژوهش چه چیزی خواهد شد و نتایج برای کدام دسته از ذینفعان و مخاطبان راهگشا خواهد بود در فیلد تخصصی چه تاثیر دارد و در مرحله بالاتر در نظام سلامت و علمی کشور میتواند چه اثراتی داشته باشد.
در ارتباط با موضوع این پژوهش نیز در ابتدا دانشجوی دکتری بنده با بررسیهای چند جانبه و تاثیراتی که فناوری بر روند انتشارات علمی در سالهای اخیر گذاشته است، از جمله اینکه در شرایط کنونی بر شفاف سازی پژوهشها و حداکثرسازی اشتراک آنها در جامعه جهانی تاکید میشود به انتخاب این موضوع اقدام کرد.
پس از آن سعی شد از اساتیدی بهعنوان تیم پژوهش در کنار خود بهرهمند شویم که تجربیات علمی و اجرایی بارزی در این حوزه داشته اند علاوه بر آن، با توجه به حوزه تخصصی کاری بنده یعنی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی که به عنوان یک بخش اساسی در مدیریت و انتشار متون علمی در جهت حداکثر دسترسی و استفاده از آنها نقش آفرین است، نیاز بود در ارتباط با آماده سازی محیطهای تحقیقاتی و آموزشی در جهت گشودگی علمی، کارهای زیربنایی انجام شود تا بتواند بهصورت یک دستورالعمل یا به اصطلاح چراغ راه اولیه عمل کند.
برای پاسخ به این نیاز، بررسیهای عمیقی در متون، دستورالعملها و خط مشی سازمانهای بین المللی انجام شد و در نهایت با توجه به شرایط و فرهنگ خاص حاکم بر حوزه پژوهشی در کشور موضوع پژوهشی فوق شکل پذیرفت.
لطفا مختصری در مورد طرح پژوهشی خود توضیح دهید
نعمتی: این طرح از دسته مطالعات کاربردی است که نقشه راهی را برای ارتقاء پژوهشهای نظام سلامت و گشودگی علمی در کشور ارائه کرده است.
در واقع فرایند پژوهش را از مرحله شکل گیری ایده تا انتشار نتایج و در دسترس قرارگرفتن محصولات حاصل از مراحل مختلف پژوهش (از جمله دادهها، جزئیات کلیدی در تحقیقاتها، مقاله، کتاب، دارو، فناوری نوین و غیره) در یک فرایند یکپارچه در نظر گرفته است.
این مسئله میتواند شرایط اجرای پژوهشهای منسجم، با قابلیت رصد و پیگیری در مراحل مختلف، ایجاد سطوح دسترسی مناسب برحسب نوع مخاطبین و ایجاد یک زیرساخت دقیق براساس اهداف راهبردی سازمان ارائه کند.
توجه به این مسئله که بودجه اغلب پژوهشها از طریق دولت تامین میشود و نتایج این پژوهشها متعلق به تمام افراد جامعه است که برحسب نیاز و درک خود باید بتوانند از آنها بهره برداری کرد و در بخشهای لازم بهکار گیرند، صحه ای بر ضرورت انجام این طرح بود. این امر موجب گشودگی علمی و گسترش شبکه دانشی بین افراد متخصص و سایر افراد جامعه در بخشهای مختلف خواهد شد.
در زمان انجام مطالعه، یکی از شرکت کنندگان مطلب بسیار ارزشمندی مطرح کرد که جای تامل داشت، به عقیده وی "دانش مال خداوند است و این دانش بیکران است. برداشتهای انسان محدود است و بشر هر لحظه کشفی میکند، و به مدد پژوهشی که موجب بینش بهتری میشود و دانشی که کشف میکند، گوشهای از این دانش را میبیند اما مالکیت آن صرفا متعلق به آن فرد نیست، یعنی نباید آن را بفروشد مگر آنکه محصولی تولید کند و آن را عرضه کند.
بنابراین دانش ذاتا باز است اما برای نشر و در اختیار قرار دادن آن برای گروههای هدف هزینه لازم است. براین اساس باید هزینههای آن بین ذینفعان تقسیم شود، تا دانش در اختیار همه قرار گیرد.
نتیجه نهایی از چهار مرحله این پژوهش با بررسی جامع متون و استفاده از نگاه خبره متخصصان حوزههای مرتبط، در قالب مدل مفهومی براساس چهار لایه "زیرساخت و فرهنگسازی، نظارت، ارزیابی، انتشار و اشتراک" ارائه شد.
در لایه نخست، "زیرساخت و فرهنگسازی" قرار گرفته که گستردهترین لایه محسوب میشود، باید تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری برای اجرای پژوهش بر مبنای شیوههای علم باز فراهم شود. در این لایه مسائلی از قبیل نیروی انسانی متخصص، زیرساخت فنی، نرم افزارها، سامانهها و ابزارهای لازم برای انجام پژوهش به شکل باز و مسیرهای به اشتراکگذاری باید در نظر گرفته شود و اصول و موارد آموزشی که برای فرهنگسازی پژوهش باز لازم است در نظر گرفته شده است.
در لایه دوم، "نظارت" قرار گرفته که برای تعیین اصول و راهکارهای لازم برای اجرای پژوهش باز بخش بسیار مهمی تلقی میشود. در این لایه قوانین، اصول اخلاق در پژوهش باز، سیاستگذاریها از سوی سازمانهای مرتبط مانند دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، وزارت بهداشت و افراد متخصص در حوزه پژوهش تعیین میشود که زیربنا و اساس شکلگیری پژوهش مطابق با شیوههای علم باز است.
لایه سوم، روند "ارزیابی" پژوهش باز بر اساس داوری باز، کارآمدی پژوهش و شاخصهای ارزیابی شکل گرفته است. مؤلفههای این لایه مربوط به ارزیابی پژوهش قبل از انتشار نهایی است که برای تائید نتایج از سوی متخصصان و بعد از انتشار مربوط به اثرگذاری پژوهشها از جنبههای مختلف است که باید بر مبنای شاخصهای کمی و کیفی سنجیده شود.
داخلی ترین لایه یا لایه چهارم، مربوط به فرایند "انتشار و اشتراکگذاری" خروجیهای پژوهش است. این لایه به موارد قابل انتشار از پژوهش، اصول و شرایط دسترسی، روندهای شفافسازی و تکرارپذیری پژوهش باز میپردازد.
همچین مسیرهای انتشار برای دسترسی به خروجیهای پژوهش در این لایه مشخص میشود. شکل گیری درست این چهار لایه منجر به تدوین خطمشی پژوهش باز خواهد شد که مسیر چرخشی، قابلاستفاده و دسترس را برای پژوهشهای نظام سلامت فراهم میکند و موجب مسئله یابی بهتر، روند انجام شفاف و پاسخگویی پژوهشها، استفاده و بهرهگیری کارآمد از خروجیها توسط مخاطبین و جلوگیری از پژوهشهای موازی و در نتیجه ارتقای صرفه اقتصادی خواهد شد.
آیا این طرح به اجرا در آمده است؟
نعمتی: خیر این طرح به تازگی پایان یافته و هنوز مراحل تجاری سازی را طی نکرده است.
این طرح پژوهشی چه گره ای از مشکلات مردم باز خواهد کرد و آیا باعث خلق ثروت میشود؟
نعمتی: در باب اینکه گره ای باز کرده یا خیر باید بگویم، ماحصل این پژوهش باید در سازمانهای پژوهشی منعکس شود و قابلیت اجرای آنها از سوی سازمان بالادستی الزامی شود. پس از اجراسازی این فرایند قطعا بسیاری از مسائل از جمله تسهیل روند دسترسی به دادهها و اطلاعات لازم برای گروههای مختلف پژوهشی، تصمیم گیری و سیاست گذاریهای کلان اتفاق خواهد افتاد که نتیجه آنها قاعدتا موجب خلق ثروت و حل مشکلات مرتبط موجود خواهد شد.
کارکرد دیگری که از این پژوهش انتظار میرود ایجاد شرایط و روندی است که موجب ارتقا دانش عمومی برحسب دسترسی به اطلاعات موثق و درست خواهد شد که در سایه اجرای فرایند شفاف سازی و اشتراک گذاری خروجی پژوهشها اتفاق میافتد.
فکر میکنم با یک نقل قول این مطلب رو بهتر بتوان بیان کرد. بسیاری از افراد جامعه در زمان تولید واکسن کرونا در ایران واکنشهای مثبتی در گام نخست به واکسن ایرانی نداشتند و شک و تردید زیاد بود، بعد از اینکه یکی دو دوره از تزریق آن سپری شد و نتایج را مشاهده کردند دیدگاهها تغییر کرد.
بنابراین اگر فرایند انجام و یافتههای حاصل از پژوهشها در مراحل مختلف اطلاع رسانی شود و افراد جامعه از درگاههای مختلف آگاه شوند قاعدتا پذیرش آن هم بهتر خواهد بود و این از هزینههای جانبی بسیار کم میکند.
البته باید این مسئله هم مطرح کنم که اطلاع رسانی در خصوص نتایج پروژههای تحقیقاتی و یافتههای آنها در ایران هنوز جای کار دارد و نیاز است که از رسانههای عمومی مانند رادیو، تلویزیون و غیره شبکه ای ایجاد شود و در خصوص روند و خروجی پژوهشها؛ برنامههای مستند تهیه و پخش شود. این امر موجب فرهنگ سازی پژوهشی در سطح جامعه خواهد شد.
همچنین اعتبار و نقاط قوت محققان ایرانی بسیار پررنگ خواهد شد و عزت نفس ایرانی در خصوص تولیدات پژوهشی ایرانی بالا میرود. ما نمونه محصولات تحقیقاتی بسیار برجسته ای داریم که بهنظر میرسد کشورهای خارجی خیلی بهتر از داخل از این نقاط قوت شناخت دارند زیرا اکثر پژوهشها صرفا به زبان علمی و تخصصی منتشر شده که از سوی افراد غیرمتخصص جامعه قابل درک نیست و همچنین تبلیغ در خصوص محصولات پژوهشی بسیار کم است.
خلق ثروت واقعی این پژوهش در اجرایی سازی این روندها و مشارکت گسترده سطوح مختلف افراد جامعه در پژوهشهای نظام سلامت است. در واقع پرورش و ایجاد جامعه پژوهش محور، یک ثروت جمعی برای تمام نظام سلامت و جامعه ایرانی محسوب میشود.
در پایان پیشنهاد میکنم لازم است مطرح کنم جامعه دانشگاهی به عنوان محققین و خط نخست گشودگی علمی میتوانند در اجرای درست این روند بسیار تاثیرگذار باشند، باید همه ما محققان داوطلبانه روند گشودگی علمی را با توجه به حفظ حقوق ذینفعان اجرا کنیم و کتابداران پزشکی به عنوان مدیران اطلاعاتی و دادههای پژوهشی میتوانند در مدیریت و روند اشتراک گذاری آنها بسیار اثرگذار باشند توجه دو جانبه از سوی محققان و مدیران برای اجرای صحیح این فرایند و بهکارگیری این فرایند یکپارچه نیاز است.
پایان مطلب//
نظر دهید