برگزاری دوره دانش افزایی "غرب جدید از منظر متفکران معاصر جهان عرب"
با توجه به اهمیت شناخت اندیشه های متفکران معاصر، نشست تحلیلی با موضوع "غرب جدید از منظر متفکران معاصر جهان عرب" با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر احمد رهدار عضو هیأت علمی دانشگاه و رییس موسسه فتوح اندیشه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر رهدار در این نشست با ارائه تحلیلی درباره وضعیت فرهنگی و سبک زندگی کشورهای عربی عنوان کرد امروز کشورهای عربی به شدت دچار بحران هویت هستند و از فرهنگ عربیت خودشان فاصله گرفته اند بطوریکه حتی زبان این کشورها در مراکز اداری و رسمی به زبان کشورهای بیگانه است و از آنجا که زبان، حامل و مولد فرهنگ هاست با پذیرش و رسمیت دادن به زبان های خارجی باعث ورود مولفه های فرهنگی بیگانه و رسوخ در لایه ها و سطوح مختلف جامعه می گردد و در این بین ظرفیت های مهم زبان اصلی به محاق می رود. این در حالی است که با توجه به اهمیت زبان فارسی در کشور ما یکی از مأموریت های سازمان ارتباطات اسلامی که توسط رایزنی های فرهنگی ایران در جهان دنبال می شود آموزش رایگان زبان فارسی است که در طول تاریخ یکی از بسترهای نفوذ فرهنگی ایران نیز بوده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه در جهان عرب از زمان الغای خلافت و برچیده شدن آن در جوامع اهل سنت دیگر مولفه وحدت بخشی در حوزه عربی وجود ندارد گفت مسأله فلسطین این ظرفیت را داشت که محور وحدت قرار گیرد اما کشورهای عربی از این فرصت استفاده نکردند.
رییس موسسه فتوح اندیشه به منظور تبیین این پرسش که در یک سده اخیر متفکران جهان عرب از چه مفاهیمی به خودشان و به دنیای غیر عرب نگاه می کنند به بررسی تاریخچه جایگاه عقل در بین فرقه های اهل سنت پرداخت و عنوان کرد در دو قرن اول هجری حدود چهل فرقه فقهی بوجود آمد که تنها در یکی دو فرقه از آنها عقل در کنار سایر منابع استنباط دین قرار می گرفت بعدها که این چهل فرقه با حکم حکومتی به چهار فرقه اصلی شافعی و حنبلی و حنفی و مالکی تبدیل شدند کماکان برخی اختلافات مبنایی وجود داشتو لذا تعداد فتواهای خونینی که خود فرقه های اهل سنت علیه همدیگر دادند به مراتب بیشتر از فتواهایشان علیه شیعه است بعنوان نمونه در یک مورد فقیه شافعی در قرن پنجم به تکفیر و تنجیس کل فرقه حنبلی فتوا داده است. ولی با اینحال بطور کلی در اهل سنت، قرن های متمادی "عقل" را جزء منابع استنباط فقهی و دینی به شمار نیاوردند و در این اتفاق نظر داشتند. لازم به ذکر است که در شیعه، قرآن، روایات و عقل از منابع استنباط دین هستند.
نظر دهید