تأکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بر نقش «پزشک جامعهشناس» در ارتقای سلامت؛ ضرورت عبور از درمانمحوری به پیشگیری جامعهنگر
مراسم رونمایی از کتاب «پزشک جامعهشناس» با رویکرد توسعه سلامت اجتماعی در تربیت پزشک جامعهنگر با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی و جمعی از نخبگان این حوزه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر نادر توکلی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در این مراسم ضمن تبیین اهمیت تربیت پزشکان جامعهنگر بر لزوم تغییر پارادایم از «درمانمحوری» به «پیشگیری سطح اول» تأکید کرد و گفت: سلامت یک مقوله چندوجهی است که از بطن جامعه شکل میگیرد و پیشگیری سطح اول، هسته مرکزی و زیربنایی نظام سلامت است.
وی با بیان اینکه دستیابی به جامعهای سالم بدون توجه به چهار رکن اساسی یعنی خانه سالم، مدرسه سالم، محیط کار سالم و آموزشهای خودمراقبتی امکانپذیر نیست، یادآور شد: اقدامات درمانی به تنهایی نمیتوانند پاسخگوی نیازهای واقعی سلامت جامعه باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به چالشهای زیستمحیطی و اجتماعیِ اثرگذار بر سلامت شهروندان، ادامه داد: مواردی نظیر آلودگیهای صوتی، ایمنی منابع آب، امنیت و سلامت مواد غذایی و همچنین رعایت استانداردهای ارگونومیک در محیطهای شغلی، نه موضوعات حاشیهای، بلکه ستونهای اصلی سلامت اجتماعی محسوب میشوند.
وی افزود: بنابراین نظام آموزشی پزشکی باید به سمتی حرکت کند که پزشک، علاوه بر دانش بالینی، به عنوان یک کنشگر اجتماعی نسبت به این مؤلفهها آگاهی و توان مداخله داشته باشد.
مراسم رونمایی از کتاب «پزشک جامعه شناس» نوشته محمدرضا کارچی با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر نادر توکلی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر سید رضا رئیسکرمی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مسعود حبیبی؛ معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دیگر مسئولان و اساتید دانشگاهی چهارشنبه 27 خرداد 1405 برگزار شد.


نظر دهید